kisumisu
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jordabalken är gammal och jag tror denna regel också har varit med länge. Det här med att vi bråkar om solljus och nedskräpande löv är mer sentida. Dessutom planteras ju inte många av problemträden, de självsår sig, slår upp från rotskott eller lämnades vid tomtanläggandet. Oskyldiga till en början och sen blir de stora. Vissa börjar uppskatta dem, andra inte.

Förr så var det inte så vanligt med stora träd nära hus för oss i allmogen. Man behövde marken till potatislandet och trädrötter är inte kompatibelt med detta. Bondens och hemmansägarens täppa är rensad som med nagelsax från träd (med undantag från nåt vårdträd och efter sekelskiftet fruktträd). Det förklarar att jordabalken ger rätt att ta inträngande gren och rot.

Värdet i trädet är ju historiskt huvudsakligen dess virkes- eller vedvärde. När jag läser jordabalken så tolkar jag det som att det just är detta som man försöket skydda. Trädets ägare ska ges rätt att skydda eller ta tillvara på virket innan grannen sabbar det genom att ge sig på gren och rot. Skrivningen lär således inte handla om något emotionellt eller estetiskt värde som vi numera tillskriver vart och vartannat träd. (Jag är själv skyldig och har planterat hela trädgården full med ovanliga träd.)
Det är väl så. Man har helt enkelt inte sett till lagen på decennier....idag har vi ju så mycket mer i marken också. Inte kul få trädrötter som förstör dränering, avlopp och annat.

Tycker bara själv 4.5 M regeln är löjlig. Förhindrar att dem som har små tomter bygga bla friggeboda!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Claes Sörmland
kisumisu kisumisu skrev:
Tycker bara själv 4.5 M regeln är löjlig. Förhindrar att dem som har små tomter bygga bla friggeboda!
Det är ursprungligen en gammal brandskyddsregel om att hålla byggnader 15 fot från gränsen.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Tycker bara själv 4.5 M regeln är löjlig. Förhindrar att dem som har små tomter bygga bla friggeboda!
Det är väl snarare alla dessa små tomter som är löjligt.
 
  • Gilla
  • Haha
Peterqwe och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
F fsn skrev:
har du lagrum på det? Är trädägaren så jävla mån om sitt träd så beskär dom. Man kan inte förutsätt att man har fackkunskaper.
Ditt svar förstår jag inte. Har du klistrat in ett påstående, men svarat på ett annat?

Staffan
 
kisumisu
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är ursprungligen en gammal brandskyddsregel om att hålla byggnader 15 fot från gränsen.
Ok så buskar och träd kan inte fatta eld.

Men tack för förklaringen! (y)

Sen finns ju prickad mark och andra saker. En del av min tomt står på nån prickad mark och det innebär 6M om inte det var 8M kommer nu inte ihåg vad det var...
 
Redigerat:
kisumisu
useless useless skrev:
Det är väl snarare alla dessa små tomter som är löjligt.
Nå det har du helt rätt i (y)

Men vad gör man när man idag tvärtom går mot att minska ännu mera?!
Köper 2-3 tomter o bygget nytt kanske ;)

En tomt förrådet. Mitten tomten huset och nästa tomt garaget :thinking:
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
För att minska framtida problem, ta bort allt sly innan det växer och blir till stora träd som ställer till det.
 
  • Gilla
Destrier och 4 till
  • Laddar…
Ja, att köra en vända med trimmern utanför tomten en gång per sommar gör dels att det ser trevligare ut och dels att det aldrig blir problem med sly. Kommunen kommer antagligen inte ha synpunkter heller så länge det inte råkar växa något utrotningshotat som står i blom eller frö.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
kisumisu kisumisu skrev:
Ok så buskar och träd kan inte fatta eld.
Det fanns nog inte så många buskar och träd i städerna. Det var där bebyggelse först reglerades, inte minst av brandskäl. Landsortens byggande reglerades mycket senare.
 
H
B Beemaster skrev:
Men det är ju inte kommunens träd! Det tillhör ju tydligen det kommunala energibolaget, och om man talar med dem tror jag att de säger: Vi är inte i behov av lönnen, men vill du ta bort det så får du fixa fällning och bortforsling själv.
Varför bara anta eller gissa? Det är väl bara att ringa och fråga?
 
kisumisu
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det fanns nog inte så många buskar och träd i städerna. Det var där bebyggelse först reglerades, inte minst av brandskäl. Landsortens byggande reglerades mycket senare.
Det som är ironiskt i alla fall i min kommun.

Det här är inte min påhitt fick det förklarat av kommunen. Finns nåt som heter
Landsbygd
Tätort
Stad

Tydligen kan man göra mycket undantag på Landsbygd. Det förstår man ju då det finns oftast stora marker och områden. Rätt logiskt.

Men tydligen kan man göra undantag även i Stadsbebyggelse. Detta pga att tomterna är oftast ännu mindre och allt är färdigbyggt.

Men när det kommer till Tätort så är det hårt reglerat. Dels för att det ska tydligen finnas grönområden plus möjlighet bygga ut.

Sedan vet jag inte om det finns någon sanning i det. Men det jag vet att jag kan endast få dispens 2.5M.
Medans en jag känner som bor i stan har sin friggeboda bara 0.5M från grannens gräns helt lovligt. Grannen bara godkände och allt var grönt från kommunens håll. Ja snacka om brandskydd. Men tydligen brinner inte husen inne i stan och i tätort är det högriskområde :thinking:
 
  • Wow
Destrier
  • Laddar…
Någon har redan skrivit samma, men kommunen är oftast rädd att träd på deras mark skadar bebyggelse på angränsande tomter. Om du tar kontakt med dom och informerar på karta vilket träd det är så kan du få köpa det för en krona och kan sen göra vad du vill med det. Detta var händelseförloppet för mig i Göteborg. Jag hade tre träd som riskerade blåsa ner på mitt uterum.
/CC
 
E etompau skrev:
Min uppfattning är att kommunerna försöker hålla sig från synpunkter på trädskötsel från kommuninnevånare. Hade dom ryckt ut för att beskär träd som skymmer den ena eller andra så hade det blivit dom övermäktigt.
Träd tendera att vara en känslig sak, många vill ha så många som möjligt, andra vill ha bort dom och få fri sikt.

Däremot agerar dom på siktproblem i trafiken och frigång över vägar, åtminstone upplever jag det så i min kommun.
Det du skriver stämmer, kommunen har inte resurser att åka runt och beskära träd, om det inte är direkt risk för liv och fara.

Sen har jag ofta fått samtal där personer inte vill prata med markägaren direkt (med motiveringen att de inte vill starta osämja i kvarteret). De vill att kommunen ska gå deras ärenden och formellt begära att grannen ska hugga ner träd och buskar som stör.
 
Skruvebulten
D dajaskazal skrev:
Jag har en lönn hemma och har frågat två av varandra oberoende arborister om hamling, och båda avrådde starkt, pga stor risk att trädet dör.
Arborister är inte gudar (även om de gärna tror det) Jag har stött på Arborister som knappt har en susning av vad som är upp eller ner på ett träd.

Man är ju inte snickare bara för att man köpt ett par snickarbyxor och en hammare
 
  • Haha
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Jag har ett liknande problem som du med min granne. Han är så otroligt jobbigt eftersom han också är lite medgörlig. Han tog dit en arborist som tog ner absolut noll från en ek. Han tog ner dom döda grenarna bara.. de enda som inte skymmer.
Ser ingen skillnad på förre och efter bilderna sen kommer han efteråt och säger att han har löst att min tomt inte är så skuggad. Ingen skillnad.

Men, har småbarn och högtalare på baksidan och han är 70 och hans fru gillar sitta ute o läsa.

han ska få en chans till sen blir det hårt mot hårt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.