Hej,

Har ärvt en bostadsrätt med liten täppa. Grannen påstår att min svärfar och hon hade en överenskommelse att hennes träd fick lov att breda ut sig över staketet.
Vid besök i lägenheten före en försäljning konstaterade vi att dessa grenar, för övrigt hela trädet gör lägenheten väldigt mörk. Vi förstår att vi inte kan kräva att trädet tas ner, även om det står kloss intill staketet.
Nu är vår fråga, får vi lov att såga ned det som går in över på vår tomt, givetvis efter att ägaren av trädet blir informerad och får en chans att utföra detta själv?

Kan tillägga att detta är en förening med annan lägenhet på andra våningen, där har föreningen sågat av toppen för att denna skymde deras balkong.

Gäller andra regler för bostadsrätt kontra villatomt?
 
Claes Sörmland
P pfok skrev:
Gäller andra regler för bostadsrätt kontra villatomt?
Ja, lagregleringen för fastighetsgrannar finns i jordabalken.

I en bostadsrättförening så är det föreningens stadgar och regler som styr. Och i grunden bostadsrättslagen. Dessa två paragrafer reglerar att mark ska hållas i gott skick av förening eller bostadsrättsinnehavare:

Foto av ett stycke text ur lagstiftningen om bostadsrättsföreningars skyldigheter gällande underhåll av fastighet.

Textutdrag från jordabalken som beskriver bostadsrättshavares ansvar för underhåll av lägenheten och mark.
 
Hej,
Tackar för snabbt svar, skall kontakta Brf för att höra vad som gäller just här.
 
Vad står skrivet i kontrakten angående uteplatsen? I många fall är det inte ovanligt att BRF-innehavare antingen smygannekterar utrymmet utanför eller att det är reglerat i stadgarna att man får göra x och y, men att man ändå gör z.

Jag hade en del duster med folk när jag satt några år i en brf-styrelse där det var just så att uteplatserna var föreningens till 100%. Dock fanns det skrivet i stadgarna att de på bottenplan som då inte hade balkong hade rätt att ha utemöbler och kanske odla något mindre i rabatten (minns inte hur ordalydelsen var). Det var en del som ville anlägga trädäck och pergola och annat, men det satte vi stopp för (av anledningar vi inte skall gå in på här). Dom hade iaf fått förklarat för sig vid köp eller bara tagit för givet att uteplatsen "var deras", men så var det absolut inte.

Så mest bara för att reda ut grunderna här så att råden blir rättvisande.
 
Tackar, detta kan vara vettigt att ha i åtanke när jag får tag i Brf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.