Hej.

Den här frågan har säkert tagits upp många gånger, men jag har inte inte något svar som passar mitt behov. Kanske har någon egen erfarenhet att dela med sig av?

Ok. Jag bygger om en manskapsbod på cirka 20 kvm till ett fritidsboende. Denna ska placeras i skogen utan tillgång till el. Min tanke är att ha gasol för värme och solpaneler för mitt elbehov.

Jag vill ha en mindre TV, kanske runt 10 mindre led-ljuskällor, kunna koppla en en kylbox (alt, kylskåp) som ska gå några dagar, en högtalare och samtidigt kunna ladda mobiltelefon och kanske en dator. Helst skulle jag vilja köpa ett färdigt paket med allt som jag behöver. Har ni något att rekommendera? Vad ska jag tänka på? Hur mycket kan det kosta?

Jag räknar med att enbart använda boendet under varmare årstid och skippar vintern.

Vill ni se hur bygget ser ut går det fint att följa oss på Instagram under namnet: NyeBygget

Tack på förhand!

Mvh Nicklas
 
  • Skärmdump av Instagram-profilen 'nyebygget' med bilder från ombyggnaden av manskapsbod till fritidsboende.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har ödrift till min jaktstuga.
Dock är det ingen billig historia
Solpaneler på 1 kw och vindmolle på 1 kw kopplat till 12 ST agm batterier. Samt elverk som kickar in vid behov. Sjunker batterispänningen under ett värde så startar elverket. Har underhållsvärme så att det håller sig omkring 10 grader. Det gick loss på drygt 200 tusen. Räknade på många alternativ men då jaktstugan är 40 kvm så är det inte mycket takyta att täcka med solpaneler. Att dra fram el skulle kosta 650 tusen så det var inte ens ett alternativ. Det finns en hel del olika lösningar. Köpte genom Windforce. Det som drog upp priset var alla batterier och automation av elverket. Installation lät jag en lokal klåparfirma göra. Nåja. Det blev ju bra till slut.
 
  • Gilla
Nikke_
  • Laddar…
Misstänkte att du ville ha något mindre.
Ring och prata med dom på Sunwind. Så gjorde jag fast med Windforce.
 
  • Gilla
Nikke_
  • Laddar…
Jag får göra det. Tack ska du ha!
 
Jag har en mindre stuga. Tv på 19", laddar mobiler, några ledlampor, laddar ibland en bärbar högtalare. Jag har inga solceller ännu utan kör bara med lite kraftigare bilbatterier som blivit över nånstans ifrån. Strömmen räcker förvånansvärt länge. Tar hem och laddar batteriet kanske 3-4 ggr per år, och det är när jag vistats i stugan en eller ett par gånger i månaden. Kylen driver jag dock med gasol.
 
  • Gilla
Nikke_
  • Laddar…
Wow. Det var ju faktiskt en riktigt bra idé. Det kanske skulle räcka med två större fritidsbatterier!? Mycket intressant. Vi har tillgång till att ladda ett par hundra meter från där vi ska stationera vagnen. Kanske kunde man skaffa en billigare solpanel för att kunna ladda under de dagarna man inte är där? Jag ska ju ändå värma med gasol, så det blir ju bra till kylen också i så fall. Hur har du gjort med installationen? Dragit allt själv och vad köpte du för material?
Tack så mycket för din input.
 
Jag har gjort ett "skåp" på utsidan av stugan, där har jag placerat gasol och batterier. Jag kommer åt att backa med bilen till skåpet, då behöver man inte krångla runt så mycket med tunga flaskor och batterier. Jag har dragit elen själv, inte så avancerat, snabbklämmor till batteripolerna, en säkringscentral med flatstiftsäkringar i skåpet, placerat ut några USB-uttag, och några cigarettändaruttag för tv och en liten inverter. Sladdar till lampor. Det mesta har jag köpt från biltema. Justja, har även rinnande vatten i "köket" med hjälp av en vattenpump och kran som går på 12 volt :D Har en dunk med vatten i garderoben som källa.

Kan tänka mig att en mindre solcellspanel hinner ladda upp rätt bra om man bara vistas nån helg då och då i stugan.
 
Mycket inspirerande. Detta ska jag absolut kika på. Tanken var att göra detta lite billigare med smarta lösningar, som det du beskriver. Kul. Stort tack. Kommer du på nåt mer tips, så skriv gärna igen.
 
Ja det var så lite, det är väl sånt forum är till för (y)
 
  • Gilla
Nikke_
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.