Hej,

Vi har fått tilldelning av en tomt i vår hemkommun och tänker att vi ska bygga oss vårt "drömhus". Dock verkar vi inte tolka detaljplanen på samma sätt som kommunen. Därför skulle jag vilja be er på Byggahus att hjälpa mig att tolka en sak!

Vilken takfärg måste vi ha enl. detaljplanen?

Om man kollar på plankartan så säger den ingenting om färg på vare sig tak eller fasad. Den anger vissa begränsningar i hur stort och högt man får bygga samt takvinkel.

Kollar man i planbeskrivningen kan man på sid. 16 står det "Gestaltning - Nya byggnadstillskott i området föreslås harmonisera med befintlig bebyggelse i färg, skala och formspråk"

Befintlig bebyggelse har idag röda tak.

Jag har fått för mig att en detaljplan ska vara enkel att förstå för hela befolkningen. Med andra ord så borde plankartan ha all relevant information som krävs för att få ett beviljat bygglov. Ska man behöva gå in i planbeskrivningen och läsa en så pass luddig text som den jag citerade ovan?

Våra grannar har fått ett förhandsbesked om att kommunen inte kommer acceptera annat än röda tak. Ingen typ av motivering eller hänvisning till något.

Kan man vända sig någonstans för att få juridisk hjälp med att tolka en detaljplan utan att behöva gå hela vägen till mark- och miljödomstolen?
 
Tycker det känns ganska tydligt att det är rött tak som gäller med den formuleringen. Alla hus har rött tak och ett svart tak skulle avvika väldigt mycket.

Jag skulle föreslå dig att ta en tur i området och fundera på om du kan tänka dig att bygga ett hus som ligger "inom ramarna" för vad som redan finns. Är det ok för dig så kör vidare. Tänk även på att ett av kraven verkar vara att byggnation ska vara längs vägen så ni kan få krav på er om detta. Har ni då köpt en tomt i norrläge kan det innebära att ni måste bygga så hela trädgården hamnar i skugga! (grovt överdrivet men ändå). Jag skulle säga att utöver läget på tomten, formen på denna samt hur fritt och mycket man får bygga så är VAR på tomten man för bygga oerhört viktigt! Klart mycket viktigare än vilken färg det är på ett tak som man bara ser när man kör hem.
 
Claes Sörmland
Jag tycker det är väldigt otydligt med vad "hamonisera med befintlig bebyggelse" innebär. Svarta tak harmoniserar ju enligt mitt högst subjektiva tyckande med röda tak. Ett lila tak harmoniserar t ex inte med röda tak. Men så är jag ju inte kommunarkitekt heller.

Ja, det finns ett krav på tydlighet i detaljplaner:

Skärmdump av lagtext från Plan- och bygglagen med fokus på formuleringen om reglering av bebyggelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En tydlig regel hade t ex varit: "Tak ska vara tegelröda."

Men jag tror tyvärr den här kampen inte går att vinna.

Men testa attringa politikerna i nämnden och specifikt fråga dem hur de tolkar detaljplanens formulering. Förklara ditt dilemma och du önskar vara konstruktiv och vill ha detta prövat i nämnden om det lutar åt att en tydlig majoritet är OK med ett svart tak.
 
varför skriver man inte det på planritningen så det blir tydligt? I den detaljplanen som gällde när de befintliga husen byggdes står det specifika ncs-kulörer. Om det är så viktigt med att det är lika borde man väl kunnat göra en lika riktad detaljplan nu?

taket har betydelse, det handlar väl om uttryck och stil på ett hus. En naturfasad (tjärvitriol) passar bättre med svart eller grått skulle jag säga.

när vi pratade med planarkitekten så sa de även att man inte får bygga med pulpettak. Det kan jag inte heller läsa att man inte får? Det finns ett hus av de befintliga som har pulpet. Hur ska man tolka det då?

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Tycker det känns ganska tydligt att det är rött tak som gäller med den formuleringen. Alla hus har rött tak och ett svart tak skulle avvika väldigt mycket.

Jag skulle föreslå dig att ta en tur i området och fundera på om du kan tänka dig att bygga ett hus som ligger "inom ramarna" för vad som redan finns. Är det ok för dig så kör vidare. Tänk även på att ett av kraven verkar vara att byggnation ska vara längs vägen så ni kan få krav på er om detta. Har ni då köpt en tomt i norrläge kan det innebära att ni måste bygga så hela trädgården hamnar i skugga! (grovt överdrivet men ändå). Jag skulle säga att utöver läget på tomten, formen på denna samt hur fritt och mycket man får bygga så är VAR på tomten man för bygga oerhört viktigt! Klart mycket viktigare än vilken färg det är på ett tak som man bara ser när man kör hem.
 
Claes Sörmland
H Sanie skrev:
varför skriver man inte det på planritningen så det blir tydligt? I den detaljplanen som gällde när de befintliga husen byggdes står det specifika ncs-kulörer. Om det är så viktigt med att det är lika borde man väl kunnat göra en lika riktad detaljplan nu?

taket har betydelse, det handlar väl om uttryck och stil på ett hus. En naturfasad (tjärvitriol) passar bättre med svart eller grått skulle jag säga.

när vi pratade med planarkitekten så sa de även att man inte får bygga med pulpettak. Det kan jag inte heller läsa att man inte får? Det finns ett hus av de befintliga som har pulpet. Hur ska man tolka det då?
Det finns mycket problem med att kommunerna saknar kompetens vad gäller detaljplaneras utformning. Boverket har påpekat att planer ofta innehåller rena olagligheter och ibland detaljreglerar helt utan anledning. Denna del av den offentliga verksamheten är inte bättre än så här, tyvärr.

Gamla byggnader får vara planstridiga när man tar fram en ny detaljplan så det kan förklara pulpettakshuset.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag tror med betoning på "tror" att detaljplanen inte får innehålla en formuelring om att taken skall vara röda. Däremot så kan man ha en gummiklausul om att husen skall harmonisera. Då är det meningen att det skll bedömas från ärende till ärende.

Jag är rädd att om du måste ha ett rött tak, så kommer du inte att få ha en fasadfärg som inte passar mot det röda taket.
 
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Jag tror med betoning på "tror" att detaljplanen inte får innehålla en formuelring om att taken skall vara röda. Däremot så kan man ha en gummiklausul om att husen skall harmonisera. Då är det meningen att det skll bedömas från ärende till ärende.

Jag är rädd att om du måste ha ett rött tak, så kommer du inte att få ha en fasadfärg som inte passar mot det röda taket.

Jag tror också att takfärg i många fall är tveksamt att reglera. Det måste nämligen finnas ett tydligt syfte med planen som kräver en såpass detaljerad regel.

Boverket har som vanligt en bra text om detta ämne:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...eglera-med-planbestammelser/detaljeringsgrad/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.