Hej!

Det handlar om min uteplats. Jag har efter olika offertbesök bestämt mig för att anlita det företag som renoverade badrummet åt mig. Detta är nu gjort, vilket var för ca ett år sedan. De skulle dels anlägga en en ny stenbeläggning, ny trappa och ett nytt staket med öppningsbar del (dörr). De har byggt den efter mina önskemål och då jag inte är snickare har jag förklarat hur jag vill ha det och visat flera exempel på blomlådor so skulle utgöra de flyttbara delarna i staketet. så att jag dels kan använda endast dörren som in och utpassage men också dels kunna flytta på blomlådorna för att kunna få in bilen på den yta som finns, när behovet finns.

De har gjort trappan och stenbeläggningen, helt ok! När de sedan bygger staketet så går det väldigt fort och den är av mycket bristande kvalitet. det var klart ungefär vid denna tid på året i fjol. i oktober då det var mycket blåst så blåste delar, om inte hela staketet sönder varför jag ville att de skulle bygga om detta. Se bifogade bilder. Jag påtalade det direkt när det hände. De kom och gjorde en tillfällig lagning så att det inte skulle bli värre framåt vintern. De menade att vi skulle komma i kontakt när det blir värmare ute.

Nu när jag åter kontaktade företaget och vill att de ska bygga om, och för att göra saken lättare så kunde jag tänka mig att vi skippar blomlådorna som ändå inte uppfyllde dessa önskningar som jag tänkt mig så menar de att de vill att jag ska köpa in nytt material och de bygger om detta, alternativt att de köper in material och att jag bygger om det (jag är ingen snickare) de menar på allvar att det är mitt fel att det blivit som det har blivit! Mitt fel!! jag kan ju ingenting om att bygga, jag förlitade mig ju på deras kunskap om att de kunde bygga (varför jag valde dem).

Jag menar också att de kan komma hit så vi kan diskutera om hur vi kan lösa detta. Då säger de, den ena chefen (som jag trodde var lika mycket chef som han som "byggde") har annat att göra och han som byggde kan ingenting göra om de inte får betalt för att göra om. Så vad gör man? Vem har rätt? Vänligen, Micke
Vit trädörr i ett staket med stenbeläggning och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt vitmålat trädgårdsstaket med öppningsbar sektion och skuggor av träd på stenplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på dåligt konstruerad del av staket med synliga skruvar och ojämn passform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på trasigt vitt staket med lösa gångjärn vid en uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett vitmålat trädgårdsstaket med en öppningsbar del och synlig järnhasp, och kvalitetsbrister på staketet syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En träblomlåda med växter på en stenbelagd uteplats, bredvid vit utemöbel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit trästaket med öppningsbar dörr och skadad sektion på en stenbelagd uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hjul på flyttbar blomlådedel i ett staket på en uteplats, indikerar bristande kvalitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stängningsmekanism för uteplatsens staket som visar slitage och bristande kvalitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på ett vitmålat staket med tecken på skador och bristfällig konstruktion, mögelangrepp längs en skarv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en trästruktur med mögel eller smuts längs en vertikal fog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är alltså en vikbar grind med blomlådor på hjul?
Måste vara väldigt svårt att få en sådan konstruktion både stabil och flyttbar.

Bilderna på påväxt visar ett naturligt skeende, det är bara att tvätta bort.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Har du erlagt full betalning för jobbet, och dom nu har denna inställning, tja då lär det inte bli lätt att få dom intresserade av att fixa med detta.

Ser ut som det behövs några penseldrag med färg och lite skruvar som håller ihop prylarna.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det är alltså en vikbar grind med blomlådor på hjul?
Måste vara väldigt svårt att få en sådan konstruktion både stabil och flyttbar.

Bilderna på påväxt visar ett naturligt skeende, det är bara att tvätta bort.
Nej. Det är inte vikbar. Det skulle ha gått att rulla bort och fästes med regel på olika ställen.
 
E etompau skrev:
Har du erlagt full betalning för jobbet, och dom nu har denna inställning, tja då lär det inte bli lätt att få dom intresserade av att fixa med detta.

Ser ut som det behövs några penseldrag med färg och lite skruvar som håller ihop prylarna.
Jo, jag betalade totalt 53000kr för hela jobbet, men vad just grinden skulle kosta vet jag ju inte då det var en offert på hela jobbet.
 
  • Wow
Elsamimmi
  • Laddar…
Grejorna ser lite instabila ut. Du har köpt en tjänst, att uppföra plank och grind på ett fackmannamässigt sätt, nu håller den tydligen inte för vind och blåst.
Du har rätt att få detta fixat skulle jag säga, men du hör och ser själv hur ointresserade firman är. Svårt läge.
 
  • Gilla
MiTi och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar, ja jag får väl ta den smällen och kasta skräpet och försöka bygga själv med Bauhaus vindskydd... Kanske det går? Tror du inte ARN, hallå konsument kan hjälpa till. De som byggde sa ju att de kan köpa nya, saker och låta mig bygga om jag kan ju acceptera det och sälja det? Vad tror du om det?
 
S Seimichael skrev:
Tack för svar, ja jag får väl ta den smällen och kasta skräpet och försöka bygga själv med Bauhaus vindskydd... Kanske det går? Tror du inte ARN, hallå konsument kan hjälpa till. De som byggde sa ju att de kan köpa nya, saker och låta mig bygga om jag kan ju acceptera det och sälja det? Vad tror du om det?
Arn kan komma med ett utslag, det är dock inte tvingande. Firman kan välja att ignorera utslaget.
Personligen tycker jag inte det ser helt galet ut. Det är de två flyttbara väggarna som gör att det blir lite vekt och dörren inte får något stabilt att låsa mot. Möjligtvis skulle man byggt planket med lite öppningar, för att minska vindfånget.

Kanske går det att stabilisera upp det på något sätt. Kan du inte höra (lite vänligt) med firman om hur ni kan komma fram till en lösning som ni båda kan acceptera? Seriösa hantverkare vill lämna bra konstruktioner efter sig.

Färdigbyggda vindskydd brukar vara av ännu sämre kvalité.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Jo, jag har varit vänlig hela vägen och är även det i min frustration. Jag har bett dem komma hit för att diskutera om vi kan komma på någon lösning men den ena chefen har "annat att göra" och den "riktige" chefen vill ha någon form av ersättning hur vi än går till väga.

Jag får helt enkelt strunta i dessa (numera i mitt tycke) oseriösa byggarna. Välja att inte vare sig anlita eller rekommendera dessa igen.

Säkert vindskydd som finns på Bauhaus inte är av hög och stabil kvalitet. Jag får kanske anlita någon som bara ska fokusera på grinden/staketet. Eller hitta passande fristående blomlådor som ibland finns på de olika uteserveringar som finns. Gå in och fråga varifrån de köpt sina produkter. Tack för ditt engagemang!!
 
Blir inte de "flyttbara" blomlådorna rejält mycket mer stabila om man fyller de med jord. Nu är de tomma och har en rejält vindfångande yta, i form av ett plank, på ena sidan.

Känns som om hela "konstruktionen" står och faller om man inte fyller i jord i lådorna.
 
  • Wow
leffe-e
  • Laddar…
Jo, så
R roli skrev:
Blir inte de "flyttbara" blomlådorna rejält mycket mer stabila om man fyller de med jord. Nu är de tomma och har en rejält vindfångande yta, i form av ett plank, på ena sidan.

Känns som om hela "konstruktionen" står och faller om man inte fyller i jord i lådorna.
Jo, de skulle klart vara stabilare med jord i. men om du tittar på bilderna där hjulen blir intryckta så skulle dessa inte palla vikten som jorden skulle innebära. Då de inte heller har jord i sig var de svåra att rulla och hur skulle det då bli om de har jord i sig?

Därför var ju mitt förslag att bygga om dessa men utan blomlådor, då det visar sig att de inte kan bygga i trä?

Det kunde de väl ha sagt när de anförtror sig uppdraget, då hade jag redan då avböjt deras tjänster. men nu sa de ju att de kunde bygga och då tänkte jag, då kör vi!

ja, inte lätt det här.
 
Det är nog en lite knepig "konstruktion" att utföra - brukar sällan gå att få till lite annorlunda design med standardprylar,,,

Skulle jag ha utfört en liknade funktion hade jag använt mig av 4-kantsrör och plattjärn som bärande delar!
 
  • Gilla
Seimichael
  • Laddar…
S Sven Thomas Jansson skrev:
Det är nog en lite knepig "konstruktion" att utföra - brukar sällan gå att få till lite annorlunda design med standardprylar,,,

Skulle jag ha utfört en liknade funktion hade jag använt mig av 4-kantsrör och plattjärn som bärande delar!
Skulle du kunna förklara lite mer utförligt?
 
S Seimichael skrev:
Skulle du kunna förklara lite mer utförligt?
Att få den här typen av konstruktion att fungera utförd i trä och med standardprylar torde vara omöjligt. Något som också visade sig snabbt - skulle jag utfört den här designen skulle jag svetsat ihop en bärande stålkonstruktion och klä den med trä. Jag hade valt att måla smidet i svart och trä i vitt.

Detta du har fått är att betrakta som rent "rappel" och borde inte ha utförts överhuvudtaget,,,
 
  • Gilla
Seimichael och 1 till
  • Laddar…
Jag är i grunden verkstadsmekaniker och dessutom civilingenjör med "Tillämpad mekanik" som inriktning. När jag gör något åt mig själv ritar jag som regel upp det i 3D CAD,. Det medför att jag får mina träbitar kapade i både rätt längd och vinkel. Visserligen tar det lite längre tid men det man gör på ett hus bör ju hålla i 50 år eller mer.

I detta fallet så hade jag gjort överdelen i 4-kantsrör vilket även hade ingått i dörrarna med tillhörande blomlådor. Gångjärnen och låsningarna hade jag kostuerat egna eftersom det mesta som är färdigt inte på långa vägar duger till den design som gjorts i detta fall.

Du bör försöka hitta en duktig smed som kan både konstruera, svetsa, snickra och har goda kunskaper i både hållfasthet och tillverkningsteknik - sådana finns det inte så många av,,,,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.