I mitt hus har förre ägaren inte använt kvistlack innan han målade innerdörrar och dörrfoder och nu lyser förstås kvistarna igenom. Måste jag slipa ner färgen helt över kvistarna innan jag lackar eller kan jag lacka direkt på den missfärgade färgen?

/Greta
 
Hej Greta
Tyvärr är det svårt att utestänga kvistarna helt och hållet speciellt om en vattenbaserad färg använts. Om du inte får bort ALL fär från kvistarn är det risk att schellacken löser upp färgresten och det blir en gröt av alltihopa för schellack är spritbaserat och sprit "löser upp" vattenbaserad färg. Så slipa så rent du kan grunda med inomhus trägrundfärg av lacknafta typ och sedan en lackfärg av lacknaftatyp så har du större chans att det håller sig längre!
Anders
 
Jag skulle helt klart testa på ett ställe att shellacka ovanpå färgen och se hur färgen beter sig. Det kan gå bra, och gör det inte det så får man slipa då.

Själv glömde jag shellacka på ett ställe på mitt trappräck. Såg det efter grundmålningen, och penslade på shellack ovanpå grundfärgen. Gick alldeles utmärkt, och inget syns nu. Jag kommer faktiskt inte ihåg om färgen var vattenbaserad eller ej. Har använt både och till lite olika saker. Det är Caparols, och jag tycker deras vattenbaserade färg är suverän.

/EB
 
Tack för tipsen.
Jag ska prova att kvistlacka på färgen, det är ganska mycket som måste målas om och det blir jobbigt att behöva slipa allt.
/Greta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.