K Kaffeperkulator skrev:
Det hade säkert varit en bra idé att lägga en tråd här innan jag satte igång, men då hade jag säkert fått varnande finger från att använda 16mm tunn trall, eller goda idéer om att skruva dolt, eller fälla in en kompassros eller något annat kul så det hade blivit ett projekt i skissande och planerande, och sommaren hade fått passera utan att det hade blivit någon faktiskt trall.
Så, jag skissade upp lite snabbt i datorn vad jag var ute efter för att kunna göra ett överslag om hur mycket virke jag behövde

[bild]

Sedan var det bara att ta lastbilen till virkeshallen och fylla upp, och sedan skrida till verket

[bild]
[bild]
[bild]
Underbar trall och underbar transportbil.(y)
Är så avis så jag vill gärna lägga bilden på din bil m trall i, i min tråd om Skräckexempel på lastsurrning.. men det gör jag inte.;):D
Snyggt resultat på balkongen!(y)
 
  • Gilla
Palle Strömstad och 1 till
  • Laddar…
Så snyggt!
 
  • Gilla
Kaffeperkulator
  • Laddar…
M MasMats skrev:
Underbar trall och underbar transportbil.(y)
Är så avis så jag vill gärna lägga bilden på din bil m trall i, i min tråd om Skräckexempel på lastsurrning.. men det gör jag inte.;):D
Snyggt resultat på balkongen!(y)
Haha, det var med vindruta som insats om jag hade behövt panikbromsa. Men med min 15minutersskiss så visste jag att bitarna skulle vara strax under 40cm så stod och kapade (den mesta) trallen i lagom stora bitar för att ligga tryggt i bagageutrummet :)
 
Snyggt!

Men...om din BRF-styrelse är på alerten kommer du få en propå om att städa under trallen, så det kan vara värt att tänka på att göra det enkelt. Det blir mossa under och även om det inte blir det så binder du fukt i betongen som med tiden kan leda till frostsprängningar som är mycket dyrt att reparera. Inte första vintern kanske men det snabbar på processen.

De som har lös trall i vår förening ojar sig för att det är fullt med mossa efter bara 1-2 år.
 
Hade själv en 944 S2 som enda bil under några år och det går att få in rätt mycket prylat i dem.

Finns det inte ett Porsche original rak- eller skidräcke som skulle vara perfekt att köra virke med?
 
Det enda som händer är när virket blivit äldre så reser sig fibrerna och du får stickor!
Då får du ta fram slip o köra av den döda ytveden!
Sedan kan det stämma att du får fukt i betong med mossa på ett par års sikt om balkongen ligger i skugga !
Kolla hur länge fukt ligger kvar troligen är det inget större bekymmer och mossa kan du använda mossfri på... när du vårtvättar trallen så får du bort damm och pollen o smuts
 
MrJay MrJay skrev:
Ja, det blev ju snyggt men jag tycker tråden saknar det viktigaste, dvs. beskrivning och genomgång av själva byggprocessen. Med tanke på hur tätt plankbitarna sitter ihop tror jag att du kan få problem när plankbitarna expanderar pga. temperaturförändringar.
Tror inte det är någon fara att inte ha något mellanrum... Har inte kommit på varför man egentligen ska ha det ännu. De altaner jag lagt utan mellanrum har överlevt. Med tanke på att virket som köps dessutom är dyngsurt så känns det nästan som tjänstefel att lägga med mellanrum
 
  • Gilla
Bessess och 3 till
  • Laddar…
Inställer mig till hyllningarna, riktigt snyggt och smart att skruva uppifrån. Ser bra ut och man ska inte krångla till det för mycket!

Du kan gå över med en kniv och kanske en nylonborste på skruvdragaren för att jämna till kanterna. Sandpapper funkar ju också
 
M Masthugg skrev:
Snyggt!

Men...om din BRF-styrelse är på alerten kommer du få en propå om att städa under trallen, så det kan vara värt att tänka på att göra det enkelt. Det blir mossa under och även om det inte blir det så binder du fukt i betongen som med tiden kan leda till frostsprängningar som är mycket dyrt att reparera. Inte första vintern kanske men det snabbar på processen.

De som har lös trall i vår förening ojar sig för att det är fullt med mossa efter bara 1-2 år.
Om man snabb söker på google så märker man snabbt att det finns inte mycket information som handlar om frostsprängning
orsakat av trallvirke. Frostsprängningar är absolut ett problem, och ska tas på allvar. Men du får gärna tipsa om nått bra ställe som tar upp just tar upp problemet.
 
Väcker minnen. Jag hade en 944 cab så den var ännu bättre för såna transporter. :) Dessutom retade det folk.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Riktigt snyggt! :cool:
Klokt enligt mig att lägga trallen dikt an om den var fuktig, kommer att torka isär framöver. (y)
 
B byggarätt skrev:
Det enda som händer är när virket blivit äldre så reser sig fibrerna och du får stickor!
Då får du ta fram slip o köra av den döda ytveden!
Sedan kan det stämma att du får fukt i betong med mossa på ett par års sikt om balkongen ligger i skugga !
Kolla hur länge fukt ligger kvar troligen är det inget större bekymmer och mossa kan du använda mossfri på... när du vårtvättar trallen så får du bort damm och pollen o smuts
En sån där slipning du nämner, förutsätter det att skruvarna sänks ner mer än vanligt?
 
oshu oshu skrev:
En sån där slipning du nämner, förutsätter det att skruvarna sänks ner mer än vanligt?
Nej men det är viktigt att gå igenom alla skruvarna så så att skruv inte sticker upp för det kan vara svårt att efterdra skruvar!
Billiga dåliga trallskruv korroderar och fastnar!
A4 syrafast med torxbit kan fortfarande gå av när man försöker efterdra så rätt försänkning är nödvändigt direkt
 
  • Gilla
oshu
  • Laddar…
K Kaffeperkulator skrev:
Så särkilt mycket bilder finns inte från processen, men har 22x145 i botten och 16x70 som trall. Har bara 50mm upp till balkongdörren så behövde hålla ner dimensionerna så gott jag kunde.
Övervägde att lägga med springa men av bekvämlighetsskäl tänkte jag att tiden får utvisa om det inte funkar. Trallen var verkligen plaskblöt när jag la den med (skvätte om den när jag drog i skruvarna) så tänkte att den kanske kan tänka sig att krympa lite med.
[bild] [bild]
Om trallen var så blöt är det helt korrekt att lägga den som du gjort. Lägger man med mellanrum i det läget blir springorna fult stora när värmen kommer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.