Är det npgon som har installerat en sådan? Måste man alltid installera två?
Hur bra fungerar dessa och vinner man något värme/ventilationsmässigt?Känns ju prisvärda och då man har ett gammalt hus så känns dessa smidiga att montera.
/
T
 
En länk hade inte skadat..
 
Jag är mycket skeptisk till att denna kommer i närheten av de angivna 90% i verkningsgrad. Har aldrig sett något dokument på uppmätt verkningsgrad

Och ja det krävs 2st för att ventilationen ska funka
 
Säker på att det krävs 2 st? Om man räknar på totala luftvolymen i tex ett attefallshus (grovt räknat typ 80 kubik) och den volym en sådan här enhet byter per minut (0,3 kubik typ) och tar i beaktning att den byter flöde varje minut kommer den ju inte direkt ha så mycket tryck att jobba mot (lufttrycket i ett hus borde inte öka så mycket om det är 80 eller 80,3 kubik luft i det?) Har jag missat något att tänka på? Jag tycker rent tekniskt det borde funka fint med en, förutsatt att kapaciteten räcker för ventilationsbehovet (hur många personer man är i byggnaden och hur stor byggnaden är) förstås...

https://www.luftbutiken.se/ftx-aggregat/7165-hru-wall-100-25.html
 
Dom alternerar om vartannat tilluft/frånluft och är synkade så det behövs 2st för att få genomflöde. Annars skulle den bara ligga och skapa övertryck/undertryck med väldigt lite ventilation som följd
 
Jag vet att de kan synkas och i teorin låter det tilltalande att en tar in och en tar ut luft, men hur stort blir egentligen det övertryck som de skapar? Detta kan man räkna på och min överslagsberäkning ger att det är obetydligt. 80,3 kubik i stället för 80 kubik inomhus ger en volymskillnad på några få promille - tryckökningen blir närmast omätbar. Jag ser inte hur det skulle påverka ventilationsförmågan (utöver att 2 st naturligtvis ger det dubbla) eller är de så känsliga att de inte kan jobba mot ens minsta lilla övertryck? Jag vet inte men tycker det låter märkligt.

Om man förresten har en badrumsfläkt som går på konstant drift med utluft på låg hastighet, då lär den ju också interferera med luftutbytet i dessa i så fall?
 
Har du frånluftsfläkt i badrummet är ju hru:erna helt onödiga.
 
Vad är alternativet? Hur funkar det med en HRU i badrummet? Det är väl inte helt allmänt accepterat att ha tilluft i badrummet?
 
L Linus Källgård skrev:
Vad är alternativet? Hur funkar det med en HRU i badrummet? Det är väl inte helt allmänt accepterat att ha tilluft i badrummet?
Nej, men suger du ut luft i bad och har friskluftsintag i rummet utanför, så har du den ventilation som erfordras.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Jo, enklaste lösningen men om man nu vill behålla värmen...
 
Ok, många verkar tycka det är onödigt med HRU i sådan liten skala tolkar jag det som. Det kanske är sant, jag vet inte och det är därför jag frågar. Men synd för själva idén är ju god, byter man luft i huset varannan timma så får man ju in väldigt mycket kalluft att värma upp. Ett par kompisar har lyckats sänka elförbrukningen till runt 1500 kWh per år för värme av 100 kvadratmeters villa med 4 st HRU. Jag tänker att de där ”leksakerna” förmodligen ändå spelar roll även om huset förstås är välisolerat. Kalluften man drar in måste ju värmas hur mycket isolering man än har.

Ingen som har erfarenhet av vilka minivärmeväxlare som är bättre än andra? Det verkar vara verkningsgraden (hur mycket de egentligen sparar) som folk är mest skeptiska till? Jag tänker att sparar de 70 procent trots att de utger sig spara 90 så är det ju ändå bra...
 
Jag tycker det är vettigt men att man behöver 2st.

Vanliga "stora" FTX aggregat ligger ofta mellan 85-90% verkningsgrad. Och såklart är 70% väldigt mycket bättre än ingen besparing
 
  • Gilla
Linus Källgård
  • Laddar…
T trojlee skrev:
Är det npgon som har installerat en sådan? Måste man alltid installera två?
Hur bra fungerar dessa och vinner man något värme/ventilationsmässigt?Känns ju prisvärda och då man har ett gammalt hus så känns dessa smidiga att montera.
/
T
Tänk på att de har väldigt lågt flöde. Denna på länken ger 4l/s som max. Räcker knappt till ett litet rum. Parkoppling på detta ger då ett pris på nästan halva ett FTX aggregat som räcker till hela huset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.