Hej,
Håller på att byta trall på verandan men vet ej hur jag ska göra då man ställt pelarna till balkongen ovanpå trallen. Hur bytet jag under pelarna? Kan jag såga ut en stump runt pelaren och byta runt den eller har någon ett smart tips?

mvh
Victor
 
  • Veranda under renovering med gamla trallbrädor och pelare placerade ovanpå, verktyg synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är trät friskt går det väl utmärkt att såga runt stolpen och låta trallen ligga kvar under stolpen. Annars går det ju att växla av stolparna, få bort trallen och sen kanske ställa stolparna på någon form av stolpsko innan du tar bort stolpstödet och lägger ny trall.
 
Generellt sett bör man undvika att ställa en stolpe ovanpå en trallbräda på det här sättet. Trä har begränsad hållfasthet för den typen av belastning. Om det är ett reellt problem i ditt fall beror på vilka laster som stolparna ska ta hand om. Det bästa är om stolparna står på betong. Behöver du använda trä som "mellanlägg" så bör belastningen vara i träets fiberriktning.
 
Den har stått på trallen i 31 år så även om det inte är optimalt så låter jag det vara då då det verkar funka. Balkongen har 8 pelare att fördela vikten på så det blir inte så stor last på varje.
Jag kapade trallen på båda sidor bredvid pelare och slog ut biten som blev kvar under med stämjärn. Sen kapade ja de nerstickande spikarna och bankade i en ny bräda. Då varje pelare stod på 2 trallbrädor så funkade det galant! Tack för alla tips
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Nya trallen under pelarna
 
  • Ny trätrall som är under uppbyggnad under vita pelare i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.