Hej,
Jag har precis flyttat in i ett hus med bergvärme - golvvärme på vån 1 och radiatorer på vån 2 - och vill veta lite om hur jag bäst reglerar den nu när vädret blir varmare. Skall jag använda termostaterna som sitter i varje rum på första våningen och på elementen på vån två eller är det bättre att sänka temp vid pumpen i källaren ?

Tack
 
De lokala termostaterna bör enbart reglera ner nät det är för varmt lokalt. Den generella temperaturen regleras centralt.
 
  • Gilla
pajson
  • Laddar…
Det bör ske automatiskt då den troligen går på utetemperatur.

Nyare pumpar kan man ställa in på sommarläge (endast varmvatten)
 
  • Gilla
pajson
  • Laddar…
Nyare pumpar brukar själv klara av att ställa sig i sommarläge. Vad är det för fabrikat och modell på den? Hur är den inkopplad? Är det två värmekretsar med shunt till golvvärmen?

Men, det generella svaret är att värmepumpen själv ska reglera temperaturen på vattnet till värmesystemet så att det har den temperatur som behövs för tillfället. Dels för att verkningsgraden sjunker med ökad vattentemperatur, så man vill inte göra varmare vatten än nödvändigt och dels så påverkas flödet av att termostater öppnar och stänger, vilket kan störa processen så att värmepumpen stannar.
 
  • Gilla
pajson
  • Laddar…
Den funktionen har värmepumpar haft de senaste 30 åren.
 
  • Gilla
pajson
  • Laddar…
Man ska alltså inte behöva göra något alls om den är rätt inställd
 
  • Gilla
pajson och 1 till
  • Laddar…
Tack alla för svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.