Hej

Har ett gammalt förråd på min tomt som stått där sedan huset byggdes, typ 30-talet.
Förrådet är i relativt gott skick på insidan. Både tak, väggar och golv är fullt fungerande.

Men som sagt, utsidan lämnar mer att önska.

Förrådet ska endast användas till att förvara cyklar, verktyg och gräsklippare.

Nu till mina funderingar:

Hur mycket arbete är det värt att lägga på detta förråd? Riva och bygga nytt, byta panel och måla, skrapa bort gammal färg och måla om?

Vid endast ommålning, hur mycket behöver man skrapa innan man målar med ny färg?

Som ni märker så är jag inte kunnig i området.

tacksam för svar och er expertis :)

Mvh/

Patrik
 
  • Gammalt förråd med sliten fasad och flagnande gul färg, gröna dörrar och taktegel, speglar inlägg om underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett slitet gammalt förråd med flagad färg på fasaden, röd tegeltak och en steg med brädor framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten träpanel med flagande vit färg som visar behovet av underhåll eller ommålning på ett gammalt förråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av ett gammalt förråds slitna yttre med flagande färg på träpanelerna och ett fönster på sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska du bara ha det som ouppvärmt förråd till cyklar och annat är det ju inte så noga. Taket är viktigast och ser ju bra ut, men putsa i mellan teglet i skorsten och sätt en plåt så att det inte regnar in.

Fasaden är ju ren kosmetik, så skrapa och sen på med ny färg. Kolla bara så att du använder samma typ av färg som tidigare så det inte blir problem med det, kanske kan nedersta brädan och vindskivor behöva bytas om de är murkna. var sen noga med att hålla nere växtlighet längs grunden. Kitta och måla fönstren innan rutorna trillar ur.

Men behåll absolut, mycket charmigare än eventuellt nybygge :)
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Ska du bara ha det som ouppvärmt förråd till cyklar och annat är det ju inte så noga. Taket är viktigast och ser ju bra ut, men putsa i mellan teglet i skorsten och sätt en plåt så att det inte regnar in.

Fasaden är ju ren kosmetik, så skrapa och sen på med ny färg. Kolla bara så att du använder samma typ av färg som tidigare så det inte blir problem med det, kanske kan nedersta brädan och vindskivor behöva bytas om de är murkna. var sen noga med att hålla nere växtlighet längs grunden. Kitta och måla fönstren innan rutorna trillar ur.

Men behåll absolut, mycket charmigare än eventuellt nybygge :)


Stort tack för svar! Det var lite av min fundering och känsla också. Det skulle förmodligen bli helt ok om jag skrapar och målar om det. Huset ska byta färg så förrådet kommer i så fall få en ljusgrå färg med endast fönstren i grön färg.

Behöver man skrapa bort all färg eller räcker det med att endast ta bort den färeg som sitter "löst"?

Tack för värdefulla tips!

/
Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.