Hej,
Nån som har testat Hikokis batteridrivna spikpistol 50-90 mm? Ska man köra 21 graders eller 34 grader för nybygge av hus? Ska ha den till råspont, glespanel, salning, innerväggar och ev panel.
Känns som den kommer komma till användning jämfört med exvis en slagskruvdragare?
Räcker 3ah batterier?
 
Jag lånade en Hikoki NR1890DBCL av snickaren för att spika gles, hur bra som helst. Han hade tidigare kört hammare, tryckluft och gas, men tyckte batteri var överlägset. Det var en 34gr. Vet inte om 3Ah funkar, den säljs ju med 5Ah.

Jämfört med slagsruvdragare är den 10 gångar snabbare, jag körte et tag skruvdragare och sambon med spikpistolen, hon har helnöjd och jag inså att det jag gjorde inte tillförde något...

Kan tillägga en udda detalj; laddaren ville inte ladda batteriet när det var kallt på bygget, vi var tvungna att ha laddaren inomhus vissa dagar.
 
Redigerat:
A AskeHolst skrev:
Jag lånade en Hikoki NR1890DBCL av snickaren för att spika gles, hur bra som helst. Han hade tidigare kört hammare, tryckluft och gas, men tyckte batteri var överlägset. Det var en 34gr. Vet inte om 3Ah funkar, den säljs ju med 5Ah.

Jämfört med slagsruvdragare är den 10 gångar snabbare, jag körte et tag skruvdragare och sambon med spikpistolen, hon har helnöjd och jag inså att det jag gjorde inte tillförde något...

Kan tillägga en udda detalj; laddaren ville inte ladda batteriet när det var kallt på bygget, vi var tvungna att ha laddaren inomhus vissa dagar.
låter kanon! vad kör du med för typ av spik samt läng på spik till gles?
 
Jag tror det var 70x2,8 panelspik, två i varje fästpunkt.
 
A AskeHolst skrev:
Jag tror det var 70x2,8 panelspik, två i varje fästpunkt.
Ok, vet du om det funkar med plastbandad spik? eller endast pappbandad?
upplevde du nåt att glespanelen sprack när du spikade?
 
Vet ej om plastbandade fungerar, vi hade pappbandade.
Det var ett par tre stycken som sprack vid ytlig spikning i ändträ, det var på 400+m gles.
Trä med sprickor runt spikar vid ändträ, mot en grön tumstock i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A AskeHolst skrev:
Vet ej om plastbandade fungerar, vi hade pappbandade.
Det var ett par tre stycken som sprack vid ytlig spikning i ändträ, det var på 400+m gles.
[bild]
Ok perfekt! Vilket märke på spiken körde du till din? MFT, Senco? 34 grader eller 21?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.