Alebaleportocale
Det är en sak som jag har undrat över sedan jag klev in på bostadsmarknaden: varför har de nybyggda lgh eller hus så små sovrum? Jag tänker mest på hus. Väldigt ofta ser man ett stort 150kvm hus i 2 plan med 2 sovrum på 8kvm (plus en master som ser normalstort ut). Varför? Hur ska en tonåring kunna bo i ett sånt litet rum? Är det bara småbarnsfamiljer man vill ha som kund?
 
  • Gilla
Katarina B.O.
  • Laddar…
Tobzter
De utrymmet funkar väl mer än väl för en tonåring.
Men ja tror att de ska vara så mycket stora öppna ytor i v-rum ,kök och sällskaps ytor därför bli sovrummen mindre nu för tiden
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi byggde ca. 11-12 kvadrat till grabbarna och 18 till dottern, men det blir ju skitstora rum för barnen :crysmile: minns att mitt rum var pyttelitet men det har ju gått bra ändå :D Förstår dock hur du menar, allting ska vara ett öppet allrum i dagens värld:rolleyes::rofl:
 
Det finns en kort och enkelt svar: Priset. Varje kvadratmeter kostar pengar att bygga. Just nu kommer jag inte ihåg vad som står i SIS 91 42 22 som är en svensk standard för bodstadsutformning men jag har för mig att de föreskriver att det ska finnas möjlighet till en enkelsäng, ett skrivbord och en enkelgarderob i ett enkelsovrum. Resten är mer eller mindre lyx.
 
Just nu är det modernt med stora gemensamma ytor att umgås på, och sovrummet ska för barnen bara vara den plats där man drar sig undan för att sova.

Undantaget är ju nämligen föräldrasovrummet, som ofta är på 15-20 kvm, plus stor klädkammare och jättestort badrum med både bastu, dusch, badkar och dubbla tvättställ, damtidigt som det andra badrummet är minimalt med ett tvättställ och en dusch till 3-4 sovrum och gäster.
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
Anna_H spikar det.
När vi tittade på hus märkte vi att vi alltid tyckte att sovrummen var små i nybyggena. Även föräldrasovrummen där man ibland fick trängas mellan säng och vägg. Är vi hemma hos folk som byggt nyligen är barnens rum ofta mer eller mindre omöjliga för en vuxen att gå in i då även "lite" leksaker på golvet gör att det täcks totalt. Sen skall man ändå ha dubbelhandfat och dubbeldusch i ett badrum som endast nås från föräldrasovrummet.

Då är det skönt att bo i ett gammalt hus där minsta sovrummet har samma storlek som vardagsrummet i ett nybygge. Två sängar, soffa, lektält, bokhyllor, garderober och mer och ändå är det plats över för att bygga en tågbana mitt i.
 
  • Gilla
Katarina B.O. och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.