Tjenare. Tänkte kolla med er kunniga. Är i planeringen om att stoppa spottar runt huset och har räknat på 12 spottar på garaget och 12 st på huset.

Jag fattar noll av det här med spottar och elektrikern har bett mig kolla ut vilka spottar jag ska ha.

Det går en egen matning från garaget till dessa spottar. Om man klarar det med en 10amp/ säkring.

Sen en egen matning från huset och samma där med säkringen.

Nu till det han sa till mig. Enklast är att köra julstake principen med seriekopplade led spottar.
Vilka spottar klarar det här utan extrem effekt förlust ? Eller är det bättre med pararellkopplat?

Kan tillägga att på huset är det vinda så inga problem där.

Men på garaget kommer kabeln gå ut en meter från skåpet och där ligga i underspikningen.
 
Din elektriker har försökt vara pedagogisk och förklara att det finns olika varianter på spotlights. Dels de som drivs direkt med 230v, och sedan varianter med drivdon som reglerar ner spänningen. Egentligen är sättet de drivs på inte superviktigt, utan jag anar att det din elektriker är ute efter är att du ska rent estetiskt välja spottar som du tycker är fina. Storlek, färg, form.

Det finns runda, fyrkantiga, vita, svarta, antracit etc. Har ni väl hittat formen för dem så kan förutsättningarna på plats faktiskt motivera olika val av drivning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.