Ska bygga ett trädäck på baksidan av kåken (istället för åka iväg på semester) i sommar.

Den ytan kommer hamna ca 1-1.2 över marken, över 15kvm kommer vi sätta ett kanalplasttak och bygga en vägg längs ena sidan som "vindskydd". Så det är inget komplett uterum vi pratar om, utan en "avskiljd altan", jag funderade på att sätta cellplast mellan reglarna under golvet och lägga byggplast ovanpå för att få ett dragfritt golv så inte varenda vindpust blåser ur den sparsamma sommarvärmen i Småland.

Frun säger att det inte kommer funka, hon är rädd att det slutar med att vattnet står på plasten och trallen ruttnar bort i förtid.

Vad säger hjärntrusten här på forumet, kan man "dragskydda" en trall med byggplast därunder?

Mvh

Kent Johansson, i Småland
 
Nej för guds skull.
 
Du får gärna utveckla ditt svar..

Altanen blir inalles ca 52kvm och hamnar som sagt ca 1.2 meter över marken, det är knastertorrt underlag och jag gräver bort matjorden och lägger markduk och singel under den. På resten av ytan så tänker jag inte ha något isolering, det var bara den delen om 15kvm som får tak över som jag ville skydda mot drag.

Mvh
 
Men det räcker väl att du bygger för sidorna för att du ska slippa blåst genom golvet? Så har vi, (avlyftbara luckor så det går att förvara saker under altanen) och upplever inget drag underifrån. Har även vindskydd/insynsskydd i form av köpta nätmoduler ovan altanräcket just där vi sitter på altanen. Finns ju sådana insynsskydd som man kan dra ut också som alternativ, våra är av samma typ av material.
 
Ok, hör vad ni säger. Tänker iaf följa Svenskt Träs rekommendation om att lägga en rimpa asfaltspapp på reglarna innan trallen går på.


Å förborra i skarvarna, samt lägga brett med regel därunder skarvar hamnar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.