jackt jackt skrev:
När jag byggde mina föräldrars gjöt jag leca-block. Marken lutar lite så det är ca 3 rader under mark på ena sidan och 2 rader på den andra sidan. Sedan hade man kunnat fortsätta uppåt om man vill. Jag armerade mellan varje rad.

Började gräva ut hela ytan. Lägga markduk. Lägga singel. Leca-block. Fylla igen runt om..

[bild][bild]

Sedan ville de ha trägolv därav reglarna på bilden. Sedan är det ett metallväxthus uppe på det..

Har inte sett några sättningar på 10 år. Och då missade vi att dränera runt om grunden. Så för något år sedan var det som en pool innanför muren av en mycket blöt vår. Men inget märktes på grunden eller växthuset..


Gjöt du ingen sula
 
K kinelll skrev:
Gjöt du ingen sula
Om du menar något som Lecan står på så nej. De står på ett ordentligt lager med grus.
 
Ok å det funkar bra
För många säger att man ska köra lecan på en sula
 
K kinelll skrev:
Ok å det funkar bra
För många säger att man ska köra lecan på en sula
Det har stått utan problem i snart 20år, så det funkar.
Kan ha lagt lite bruk under stenarna så de skulle sitta fast, men gjorde ingen riktig gjutning under stenarna.
 
engs
Håller på att gräva grund för ett växthus just nu, tanken är att odla delvis i bäddar, delvis plattsatt.
Växthuset är 6 x 2,5m. Odlingsbädden planeras L-formad, hela ena kortsidan och 4m på ena långsidan.

Växthuset ska ha 20cm mur, (dörren går 20cm lägre än väggar) men det blir nog något högre mur och en tröskel.

Sockeln tänker jag (planen just ni ivf) köra makadam, gjuten sockel, lecablock till marknivå, nån snyggare betongsten ovan mark.

Har två frågor, det är i princip ingen rasvinkel där jag gräver, rena rama ”Minecraft”, kan jag gjuta direkt i backen utan gjutform om jag gräver dike för sockeln? Bara jag hittar ett alternativt sätt att få allt i våg?

För odlingsbäddarna krävs naturligtvis en invändig mur, bör man gjuta upp den på samma sätt som sockeln? Dvs ner till samma djup och mura upp med leca etc?
 
Ja, det går fint att använda marken som gjutform.
Behövs ingen dränering?
Makadam/kapillärbrytande hjälper inte om diket blir ett badkar pga att vattnet inte tar sig därifrån snabbt nog. Såsom om man har tät lerjord eller berg.

Innermurarna behöver grundläggas på samma sätt. Om inte växthuset är permanent uppvärmt, samt har grundisolering utanför runt om så får man räkna med lika mkt tjäle invändigt som utvändigt.
 
engs
Gräset växer i nån lerjord men har sand en bit ner där makadamen ska ligga. Tänkte försöka få upp växthuset först så vi hinner nyttja det lite i år, så kan jag pula på med dräneringen efteråt om jag känner det behövs.

Tack för svar!
 
Lycka till!
 
@Oldboy kanske frågat förut, men jag har passerat 40 så jag får vara virrig haha ;) vi har en överväxt stenläggning där vi ska sätta ett växthus.. och jag fick tag på några hiskeligt tunga murstenar för nått år sedan.. som jag tänkt ha till grundmur ist för Leca ..

Vi har aldrig haft nått ..hm.. vattenproblem på stenläggningen (inga insjöar el så) bara ogräs.. tror du det är möjligt att bara plocka bort markstenen där vi vill sätta växthuset/muren..? Utan nå mer underarbete? :thinking:
 
Beror på växthuset.
Det lär inte vara tjälsäkrat.
Är det plast i växthuset så inga problem, men är det glas så kan ojämn tjällyftning spräcka glasen. I viss mån beror väl det även på hur stumt glasen är infästa, men glas kräver i princip tjälsäkrad grund.

Tunga stenar är utmärkt som draggankare för små lätta växthus i Skåne när höststormarna viner, men tjälen lyfter allt.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Beror på växthuset.
Det lär inte vara tjälsäkrat.
Är det plast i växthuset så inga problem, men är det glas så kan ojämn tjällyftning spräcka glasen. I viss mån beror väl det även på hur stumt glasen är infästa, men glas kräver i princip tjälsäkrad grund.

Tunga stenar är utmärkt som draggankare för små lätta växthus i Skåne när höststormarna viner, men tjälen lyfter allt.
..det ska byggas, i övrigt, av trä och stora tunga fönster. Stenläggningen i sig verkar korrekt gjord, och verkar inte ha rört sig nått på iaf de sex år vi bott (mer än fått ogräs i fogarna senaste åren..).

ok jag ljuger, det har faktiskt rört sig där vi ställt en l/l pumps uteaggregat.. antagligen spottar den vatten när den frostar av.. och ett par av stenarna under den har liksom börjat luta åt ett håll.

Men i övrigt verkar allt se ok ut.. fortfarande hårdnackat under stenarna o så :)
 
  • Gilla
Patrik.
  • Laddar…
(Tror att de möjligen gjorde ordning den stenläggningen, när de dränerade runt ladugården/logen och satte hängrännor på rubbet)
 
engs
Tror det går att karva ut för dräneringen längst ner. Så funderar på denna variant jag skapat så vackert i Paint.
Så slipper jag gräva igen för dräneringen, sanden kan nog vara silt tyvärr, är osäker, tror det ligger på gränsen med de tester jag gjort. (skaka materialet när det är rätt så fuktigt i handen).
Har inte ritat ut markduk men ska vara en sådan också.

Är på 60cm djup på grundaste stället (mindre lutning där det ska stå vilket innebär en 7-10cm djupare där det är högst) och grunnar på om det räcker. Frostfritt 1,6m är inte aktuellt...
Enkelt ritat diagram i Paint som visar uppbyggnaden av en dräneringslösning med textetiketter för material som jord, sand, lecablock och betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
engs
Övergång mellan leca och betongsten. Jag antar den ska muras? Dvs med murbruk, bör den armeras också i sådana fall? Har armering mellan alla lager leca. 19 + 19 + 7 cm höga. Översta lecablocket på 7cm har ej urspårning för bistål så blir besvärligare armera där om inte annat.

Sen är tanken att limma betongstenen. Har dock svårt att tro lim fäster på den skrovliga lecan, dvs bör blir få fästytor. Men första gången jag murar så bättre fråga först...
 
Är heller ingen expert på murning. Kanske därför jag skulle kört med armering mellan alla varv, och självklart riktigt bruk. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.