Har fått en kyl/frys av min bror som köpte nytt till sin nya lägenhet.
Model KF 3140
Produktnr. 925010015
Serienr. 03604265

Vilket tillverkningsår kan det vara?
 
ÅR2000 V36
 
Claes Sörmland
Årtalet indikerar att det är den där generationen som aldrig går sönder. Några få år innan globaliseringen tog sitt grepp över vitvarorna och man sparade in för mycket på komponenterna. Men plasten gular och spricker med åren.
 
Får tacka för svaren.
Återstår att se om den fungerar.
Den hade stått i ca 20 timmar efter transporten när jag startade upp den idag. Det började bra men när jag vred ner termostaten så var det som om kompressorn "misstände" och skallrade. Drog ur strömkabeln och tänker nu låta den stå tills i morgon innan jag prövar igen.
 
Det kan inte vara 2010 den är tillverkad?
Ser ju otroligt fräsch och modern ut för att vara 20 år gammal.
(Eller så säger det mer om hur gammal min nuvarande kyl kanske är)
 
A
De börjades tillverkas 2000. 2010 känns för långt ifrån
 
Ok, tänkte på att i manualerna från 2000 och 2002 så är kylmedlet angett som R600a, först i manualen daterad 2004 så är det R134a. Min märkplåt anger R134.
Fast det är väl inte rimligt att en modell skulle produceras i 11 år.

Tack än en gång!
 
Claes Sörmland
Det verkar som om de sista exemplaren reades ut 2007 om man tittar på Prisjakt:

Prisutvecklingsgraf med priser från 2007 till 2020 som visar sista försäljningen 2007.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
S Stonecliff skrev:
Ok, tänkte på att i manualerna från 2000 och 2002 så är kylmedlet angett som R600a, först i manualen daterad 2004 så är det R134a. Min märkplåt anger R134.
Fast det är väl inte rimligt att en modell skulle produceras i 11 år.

Tack än en gång!
du kan ju ha R134A men det var ovanligt vid den tiden.
detta skåpet är ju gjort i ett avlägset land utanför Sverige och de kanske inte var bekväma med att använda R600A.
 
Har startat upp det igen och inget missljud nu. Efter 45 minuter så känns det kallt i frysutrymmet men ingen märkbar kyla än i kyldelen. Eftersom det bara är en kompressor på den här modellen så behövs det väl lite mer tid... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.