Ja de mäter luftfuktighet så kan man grafa över hela året.
 
T
Ni kalibrerar väl era fuktmätare? Jag testade nyligen ett tiotal olika, bl a en Telldusmätare. Som värst skilde det drygt 19% rh mellan två mätare i samma miljö, och då är det ju inte mycket att ha. Största skillnaderna var vid rh > 60, och de flesta visade för lågt värde.

Testa kan man göra med olika saltlösningar eller t ex Bovedapåsar.
 
Tack för era kommentarer och värdefulla inlägg! Jag känner mig nu betydligt bättre till mods vill jag lova

Jag tolkar er alltså som att det troligtvis är lite påväxt men inget som jag behöver ligga sömnlös över. Gällande fuktmätare var jag faktiskt och köpte en station med tre trådlösa externa enheter för temp och luftfuktighet; kan ju hända att de, i vart fall kring den prisklass jag la mig, kanske inte är helt hundraprocentigt kalibrerade som någon skrev... men tänker att det i vart fall ger mig bättre koll och en liten fingervisning. Dessutom lär jag ju bli tvungen att klättra upp och byta batterier ett par gånger per år (med tanke på det där att ”starta nya traditioner” och få in en rutin att inspektera vindsutrymmet med jämna mellanrum)

Men ni tycker alltså inte att det är underligt att besiktningsmannen inte anmärkte eller åtminstone kommenterade påväxten? Inte heller är det något som borde påtalas i efterhand?

Är det nån mening, i annan bemärkelse än eventuellt ”rent kosmetiskt”, att i sommar klättra upp och kanske pensla på någon form av mögeltvätt och sedan försöka skura de mest utsatta områdena?

Sen undrar jag också (nu när jag har en mätare igång där uppe): vad ska jag hålla koll på? Är det allt över 70% som är riktlinjerna för ”dåligt vindsmiljö”, och hur ska man tänka gällande temperaturen vintertid? Minusgrader på vinden ”bra eller anus?” som Filip och Fredrik skulle ha uttryckt det...

Återigen tack för ert engagemang och kunnande! Mvh
 
  • Digital hygrometer och termometer på en fönsterbräda som visar temperatur och luftfuktighetsdata inomhus och utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu sitter säkert många och suckar över detta svar, men vi flyttade in i ett hus för 1,5 år sedan där vinden ser nåt liknande ut som din. Dock hade faktiskt besiktningsmannen tagit upp detta i protokollet och förklarat det med att ventilationen i huset var dålig, vilket den var. Pga andra omständigheter (mindre trevliga överraskningar som fuktskador till höger och vänster och trevliga överraskningar som ett positivt graviditetstest 1 månad efter inflytt) gjorde att vi prioriterade ner att ta bort den lilla påväxt som var. Besiktningsmannen sa (vet inte om det stämmer) att den ev dåliga luften däruppe kommer inte ner i boendemiljön. Däremot har vi under vintern, efter konsultation med en ventilationfirma, satt in fläktar i badrum (fanns tidigare bara en frånluftsventil med dåligt drag) och i tvättstuga (fanns tidigare ingenting) och satt in friskluftsventiler i 2 rum där det tidigare saknades helt. Så förhoppningsvis blir läget inte sämre iallafall, och vi ämnar sticka upp huvudet på vinden då och då för att bedöma läget. Jag ligger inte sömnlös över detta iallafall, finns egentligen gott om annat att ligga sömnlös över, men jag sover gott hursomhelst. :crysmile:
 
M Mattsan33 skrev:
På vilket sätt är det ett relevant inlägg?
M Mattsan33 skrev:
På vilket sätt är det ett relevant inlägg?
Lika relevant som att du sover gott med hjälp av en fuktmätare.
Jag skulle vilja påstå att inte veta eller logga allt kan ge en betydligt bättre sömn. Det har blivit någon form av hysteri kring att ha kontroll på allt, mäter du även hur många centimeter du levererar i toaletten varje dag?
Inte för att att vara dryg, men de flesta vedertagna konstruktioner fungerar baserat på erfarenhet och praxis vid byggande. Sedan finns flera skräckexempel på misslyckade konstruktioner som visar sig misslyckade inom några år. Men en helt normal vind på ett äldre hus lär int behöva någon fuktmätare.
 
Wieslander84 Wieslander84 skrev:
Tack för era kommentarer och värdefulla inlägg! Jag känner mig nu betydligt bättre till mods vill jag lova

Jag tolkar er alltså som att det troligtvis är lite påväxt men inget som jag behöver ligga sömnlös över. Gällande fuktmätare var jag faktiskt och köpte en station med tre trådlösa externa enheter för temp och luftfuktighet; kan ju hända att de, i vart fall kring den prisklass jag la mig, kanske inte är helt hundraprocentigt kalibrerade som någon skrev... men tänker att det i vart fall ger mig bättre koll och en liten fingervisning. Dessutom lär jag ju bli tvungen att klättra upp och byta batterier ett par gånger per år (med tanke på det där att ”starta nya traditioner” och få in en rutin att inspektera vindsutrymmet med jämna mellanrum)

Men ni tycker alltså inte att det är underligt att besiktningsmannen inte anmärkte eller åtminstone kommenterade påväxten? Inte heller är det något som borde påtalas i efterhand?

Är det nån mening, i annan bemärkelse än eventuellt ”rent kosmetiskt”, att i sommar klättra upp och kanske pensla på någon form av mögeltvätt och sedan försöka skura de mest utsatta områdena?

Sen undrar jag också (nu när jag har en mätare igång där uppe): vad ska jag hålla koll på? Är det allt över 70% som är riktlinjerna för ”dåligt vindsmiljö”, och hur ska man tänka gällande temperaturen vintertid? Minusgrader på vinden ”bra eller anus?” som Filip och Fredrik skulle ha uttryckt det...

Återigen tack för ert engagemang och kunnande! Mvh
Över 75% RH ger möjlighet för mögel att trivas. Skit fullständigt i temperaturen. Eller rättare sagt strunta i att mäta på vinden. Vad skulle du göra åt ett eventuellt mätvärde som visar 95% RH under ett par dagar, som du säkert kommer mäta upp vid fuktig väderlek?
Det är om du har en hög luftfuktighet under en längre tid som eventuella problem kan uppstå, men har inte det uppkommit på 40år så varför skulle det nu bli problem?
 
GoC GoC skrev:
Lika relevant som att du sover gott med hjälp av en fuktmätare.
Jag skulle vilja påstå att inte veta eller logga allt kan ge en betydligt bättre sömn. Det har blivit någon form av hysteri kring att ha kontroll på allt, mäter du även hur många centimeter du levererar i toaletten varje dag?
Inte för att att vara dryg, men de flesta vedertagna konstruktioner fungerar baserat på erfarenhet och praxis vid byggande. Sedan finns flera skräckexempel på misslyckade konstruktioner som visar sig misslyckade inom några år. Men en helt normal vind på ett äldre hus lär int behöva någon fuktmätare.
Jo, skillnaden är att mitt inlägg dvs att skaffa en fuktmätare är en kommentar till trådskaparens fråga. Sedan är det väl relevant att (billiga) fuktmätare kan vara skräp tycker jag är ett relevant inlägg.

Att du bara postar en kort kommentar att du sover gott utan fuktmätare är ju helt irrelevant och onödigt.
 
GoC GoC skrev:
Det är om du har en hög luftfuktighet under en längre tid som eventuella problem kan uppstå, men har inte det uppkommit på 40år så varför skulle det nu bli problem?
ja det som typiskt händer är att levnadsvanorna i huset ändras vilket i sin tur kan påverka fuktbelastningen. Tex en helt annan rutin för duschande än tidigare ägare. Även klimatet utanför ändras över tid. Att det har fungerat i 40 år är därför irrelevant och inget skäl att sova gott.

man behöver därför ha koll, speciellt som nyinflyttad. Givet att det inte är skitenkelt att göra korrekta mätningar av RH är det en bra tradition att kolla vinden ett par gånger under höst/vinter....
 
  • Gilla
Gabbe1 och 1 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Ni kalibrerar väl era fuktmätare? Jag testade nyligen ett tiotal olika, bl a en Telldusmätare. Som värst skilde det drygt 19% rh mellan två mätare i samma miljö, och då är det ju inte mycket att ha. Största skillnaderna var vid rh > 60, och de flesta visade för lågt värde.

Testa kan man göra med olika saltlösningar eller t ex Bovedapåsar.
Kan du rekommendera någon modell?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.