J
K Kirre2 skrev:
Vi hälsade på en kompis som bodde alltför nära sina grannar. Barnen hoppade på studsmattan hela dagarna och i början var de relativt tysta, men efter hand blev de mer och mer högljudda och till slut blev de osams och det blev ett jäkla oväsen. Jag är väldigt tacksam för att vi inte har barn med studsmatta på nära håll.
Av ren nyfikenhet.
Hur bor ni? Du och din vän.
Låter som mycket tätbebyggt villa/radhusområd?
Vad förväntar man sig då? Att inte eventuella barn låter på tomten bredvid?
Att inte hundar skäller? Gräsklippare körs i tid och otid?

I mitt nära täta område, villaområde, med blandad ålder, har vi väl fem studsmattor, sju fotbollsplaner, och elva gräsklippare nio dagar av tre. Alla pratar med alla, många umgås över generationerna, och ungar springer kors och tvärs över tomterna.
Vi bor i ”centralt” villaområde strax utanför Gbg.
Kan inte tänka mig något bättre och mer gemytligt.

Att bo i område med föremål för familjeliv och tro det ska vara tyst är rätt korkat. Minst sagt.
Vill man ha garanti för det får man bosätta sig så.

.... Nej, för att förtydliga för eventuella idiotåsikter - Det betyder inte att man ska tillåta oläget oväsen och dumhet hos sina grannar. Det säger jag inte, men jag har ju svårt att tro att barnen hoppar timvis om dagarna.
Men bor man nära andra får man också förutsätta en viss grad av volym emellanåt från nära. Spelar ju mindre roll vad det är.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Kompisen bor i ett område med grannar nära inpå. Studsmatta vid tomtgränsen och barn som hoppar stor del av dagen.
Jag bor avskilt, precis som jag vill. Även om grannfastigheten köps av barnfamilj med studsmatta kommer det inte att störa mig.
Nu är det ju kompisen som bor tätt, inte jag. Han gör sitt val, jag gör mitt.
 
J
K Kirre2 skrev:
Kompisen bor i ett område med grannar nära inpå. Studsmatta vid tomtgränsen och barn som hoppar stor del av dagen.
Jag bor avskilt, precis som jag vill. Även om grannfastigheten köps av barnfamilj med studsmatta kommer det inte att störa mig.
Nu är det ju kompisen som bor tätt, inte jag. Han gör sitt val, jag gör mitt.
”Stor del av dagen”

Hur är det möjligt? Går inte barnen i skolan/förskolan? Har inte barnen något annat att göra? Är barnen alltid hemma, och ute? På studsmattan?
Inte minst - Är din vän alltid hemma? .. och ute, precis samtidigt som grannbarnen? :)

Nej. Det är inte möjligt, helt enkelt :) Men letar man fel hittar man dem såklart. Jag vet precis hur det är. Som sagt. Jag är omringad av studsmattor, av barnfamiljer i alla åldrar.
Räknar man timmar är de otroligt få till antalet av veckans 168. Men stör man sig på ljud i ett område med barnfamiljer är det säkert jobbigt. Men då bor man fel. Oljud ska man inte tillåta. Men lekande barn i tätt område får man gott acceptera.
 
Det är väl klart att det känns som längre tid än det verkligen är när man inte gillar nåt. Men när det är sommarlov eller helg är barnen faktiskt inte i skolan.
 
J
K Kirre2 skrev:
Det är väl klart att det känns som längre tid än det verkligen är när man inte gillar nåt. Men när det är sommarlov eller helg är barnen faktiskt inte i skolan.
Härligt att höra att barnen är ute och leker på sitt sommarlov och helg :)
Bor din vän så dumt att hen inte tål lekande barn ska man nog fråga sig vem felet ligger hos.
 
H
K Kirre2 skrev:
Det är väl klart att det känns som längre tid än det verkligen är när man inte gillar nåt. Men när det är sommarlov eller helg är barnen faktiskt inte i skolan.
Oftast vet man när sommar lov och helger är så du får väl lägga dina besök till din vänn när inte detta inträffar då, så slipper du störa dig så mycket.

Bra om barna kan va aktiva och inte få padd nacke.
 
Men min kompis har valt att bo där. Jag skulle inte vilja, men som jag skrev, det är hans val. Och det är jag som klagar, inte han.
Och! Jag håller mig borta.
Men han antyder att det är mycket oväsen emellanåt han också. Fast det får man tydligen inte tycka då?
 
Just nu är det väl ganska få föräldrar som låter sina barn använda studsmatta för det är tydligen lätt hänt att barn skadas på studsmattor som inte är nedgrävda i nivå med marken.

Flera sjukhus saknar resurser att ta hand om akuta benbrott på barn. Barn kan tvingas vänta flera dygn på operation, resurserna behövs för Coronapatienter.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7459549
 
Vilka barn hoppar studsmatta i en tromb då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.