Hej!
Jag håller på att totalrenovera ett hus från 1937. Nu har det äntligen blivit dags för att ta tag i fasaden. Dock har vi sprungit på problem då vi inte riktigt vet hur vi ska gå vidare. Har haft två målare här och ingen vet riktigt vad tidigare ägaren har gjort.
Det yttersta lagret är en mörkröd färg. Under den mörkröda färgen som har börjat släppa på långa ställen syns en blank orange färg. (Se bilder) Så då tänkte jag att jag skulle ge ett försök på detta fina forum!
Svaren jag letar efter:
Vad är den översta färgen?
Vad är det för färg under?
Hur går jag vidare om jag vill måla om själv? Färg, skrapa, borsta m.m.
Vilken typ av färg ska jag använda?
Eller ska jag bara bita i det sura äpplet och byta hela fasaden?

Tack för hjälpen!
Trevlig påsk
 
  • Skadad fasad där mörkröd färg flagar av och avslöjar en blank orange färg nedanför på ett hus från 1937.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på fasaden där mörkröd färg flagnar av och avslöjar ett underliggande lager av blank orange färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Släpper mörkröd färg på husfasad med orange färg synlig under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av sliten mörkröd fasadfärg som flagnar och visar ett blankt orange underlager på ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Säkert är nog iaf att skrapa allt om du ska måla om.
 
Det är otroligt svårt att gissa på gammal färg. Kan vara oljefärg, kan också vara plastfärg, eller en av varje...
Om du prövar att gnugga respektive färg med sprit så kan det kanske ge sig. Plastfärg sägs lösa upp sig lite av sprit. Tillräckligt för att färga av sig på trasan. Det ska inte oljefärg göra.

Har du tur är det oljefärg. Då är det bara att skrapa bort det dåliga, och rengöra, sedan måla med ny oljefärg.
Har du otur är det plastfärg. Dock, om fasaden ännu inte ruttnat upp i nederkant så finns det ingen anledning att byta.
 
Ser ut som fasaden som hos mitt ex päron. Han var i 70-80 års åldern på den tiden och hade säkert målat om huset en gång varje år på slutet och problemet var ju fel färgtyp fler ggr om i omgångar över åren och det flagade och vart fult och han målade......
Det går nog att räkna till åtskilliga lager på ts fasad också...........Varav nåt i mitten var felaktigt och sen vart det aldrig bra men ägaren körde på........Att sanera det där är nog inte ekonomiskt försvarbart. Är nog enklare att byta panel.
 
Tack för infon! Efter ha testat och varit hos några "färgproffs" så är det fortfarande väldigt oklart vad jag har för något.
Jag kommer göra ett test detta år och köra på en oljebaserad färg. Anledningen till detta är att färgen satt kvar och var hårt när jag gick på med T-RÖD. Jag kommer börja med den sida som är mest utsatt. En stor anledning till att jag göra det är för att jag har fått låna en ställning och har lite tid över nu med Corona. Så förhoppningsvis sitter de längre än ett år. Fungerar det inte får jag slita ner panelen helt enkelt!
Tack för svaren !
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Fast problemet är nog att du har en mängd olika lager med olika typer av färg. Går säkert att måla igen men ganska snabbt ser det lika ut igen....
 
Ser ut som resultatet några år efter det att en släkting fick för sig att rödfärga en gemensam sommarstuga utanpå tidigare målning som inte var rödfärg. Minns jag rätt så var det billigaste "rödfärg" som inte skulle färga av sig. Verkade sitta bra och blev full med någon form av svart påväxt precis som bilder och även där en fjällpanel.
Om det går att måla över vet jag inte, vi köpte loss fastigheten senare och ersatte fjällpanelen med vanlig lockläktpanel.
 
A AndersS skrev:
Ser ut som resultatet några år efter det att en släkting fick för sig att rödfärga en gemensam sommarstuga utanpå tidigare målning som inte var rödfärg. Minns jag rätt så var det billigaste "rödfärg" som inte skulle färga av sig. Verkade sitta bra och blev full med någon form av svart påväxt precis som bilder och även där en fjällpanel.
Om det går att måla över vet jag inte, vi köpte loss fastigheten senare och ersatte fjällpanelen med vanlig lockläktpanel.
Vart ser du fjällpanel?
 
Kollade bara lite snabbt, men ser nu att bilderna är liggande.
Men utseendet är detsamma och liknar färgen på bilderna.
 
Så nu har jag skrapat och slipat.
Det jag har kommit fram till är att framsida och baksida är målade med någon form av modern färg som släpper när jag värmer och skrapar. Det är enbart ett lager med en grundfärg. Då den inte lossnar med t röd så tror jag att den är oljebaserad.

Det stora problemet är dock sidorna. Det är en helt anna färg. Enbart ett lager men sitter som berget. Speciellt den som är i skuggan hela dagen. Dock har solsidan börjat flagna en hel del. Det är som små små sprickor och på en del ställen har den släpp helt. När jag värmer och skrapar så bubblar färgen ingeting. Den blir liksom svart aktig och bränns nästan. Dock så blir den glansig efter jag går på med en stålborsten. Jag har haft en viss framgång med 40 sandpapper och en slipmaskin samt att köra med ren kraft med skrapan. Först trodde jag att det var en slamfärg men jag är inte så säker på det nu när den blir så glansig när jag borstar. Kan det vara så att den är så pass gammal och legat i solen så länge att den helt har torkat ut? Jag lägger upp några mer bilder så kan ni kanske se vad det är för djävulskfärg jag har att göra med!
 
  • Husvägg med delvis bortskrapad och sliten röd färg, som visar träpanelen under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förslitet, rödmålat träverk med spår av slipning och skrapning och synliga små sprickor i färglagret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet och skrapat trä med flagnande röd och brun färg och synliga sprickor och skrapmärken på panelen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är rätt likt slamfärg, men den brukar väl inte sitta så hårt, bortsett från en viss svagare rödfärgning kvar i ojämnheter och sprickor. Den bör nog inte reagera nämnvärt på värme.

Sedan påminner det också om gammal linoljefärg, iaf fläckvis. Linoljefärg biter bra in i träet, till skillnad från nyare färger som bara lägger sig som en tjock film på ytan. Tänker att gammal uttorkad/solbränd linoljefärg nog kan påminna om slamfärg (matt).

Tredje alt är det som jag smetar på mina utsatta fasader - rödtjära. Har dock ingen erfarenhet ännu om hur sådan beter sig med många år på nacken. Den bör bita in ordentligt i träet, och sedan blir den som slamfärg på alla solbelysta ytor, medan den i skuggan kan bli lite mer brunaktig och blankare.

Å andra sidan brukar man skrapa bort det som är löst, och det som sitter hårt fast låter man vara. Iaf vad gäller oljefärg och slamfärg.
 
Jag tror på linoljefärg. Är som du säger väldigt svårt att få bort och när det utsätts för friktion så blir det blankt. Om det är linoljefärg hur ska jag då göra. Vilken färg ska jag måla med på samt hur mycket måste jag få bort för att det ska bli bra?
 
Missa det sista! Då kör jag på att skrapa bort löst. Är det en oljefärg man tar sen?
 
S Snidaren skrev:
Missa det sista! Då kör jag på att skrapa bort löst. Är det en oljefärg man tar sen?
Ja. De fäster på det mesta.
 
Snyggt, tackar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.