Hej

Har tänkt bygga ett garage på 48m2 bredd 4.8 längd 9.6.
4 meters vägghöjd + takstolar med 45grader så 7 meter nockhöjd (tänker ha billyft + förråd på övre plan)

byggsatsen från lövånger jag tittat på är med 145 (6") väggreglar.

Är det kraftigt nog med 45x95 (4") till detta bygge tycker ni?
 
Mats-S
Känns lite klent med 45X95 för den takhöjden ... 45X120 ska nog räcka OM det är typ långsamtväxande norrlandsvirke, inte snabbväxande "balsaträ" från södra Sverige .-)
Enorm skillnad på hållfastheten beroende på vart virket växt. Du känner det lätt på tyngden, en "norrlandsregel" 45X95 kan vara minst lika tung som en "söderplanka" 45X120 :)

Dessutom kan du ju kottla väggreglarna på mitten för att öka bärigheten hos dom.
 
Är tanken att inte isolera garaget är min första fråga då? Annars är det inte mycket anledning att snåla med dimensionen.

Men vårt garage var tidigare byggt med 45x95 med c-c 600mm. Höll alldeles utmärkt. Man måste ju förstås se till att det är uppstyvat i sidled med skivmaterial eller annat som går på tvären men lasten har de inga större problem att ta upp. Jag skulle dock själv inte bygga med mindre än 145 i väggarna, förmodligen sikta på 170. Det känns klart stabilare att gå upp ett par dimensioner. Ska du isolera så vill man väl ändå upp lite i tjocklek på väggarna.
 
Det är ju så att en 2-meters stolpe kan ta upp lika mycket last som en 4-meters stolpe så länge den inte kan ge sig iväg i sidled.
 
Mats-S
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ska du isolera så vill man väl ändå upp lite i tjocklek på väggarna
Yep, men då kanske man ska kolla lite på masonitbalkar om man vill maximera isoleringen:
http://www.byggbasen.com/ftg/masonite_beams_ab/16225.html
Har själv en villa byggd med dom balkarna, sjukt bra K-värde, har stått i 40 år utan problem :)
 
Mats-S John Smith skrev:
Känns lite klent med 45X95 för den takhöjden ... 45X120 ska nog räcka OM det är typ långsamtväxande norrlandsvirke, inte snabbväxande "balsaträ" från södra Sverige .-)
Enorm skillnad på hållfastheten beroende på vart virket växt. Du känner det lätt på tyngden, en "norrlandsregel" 45X95 kan vara minst lika tung som en "söderplanka" 45X120 :)

Dessutom kan du ju kottla väggreglarna på mitten för att öka bärigheten hos dom.

Hej

Med Läkt/Panel blir dom väl kottlade?

Mvh Micke
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Är tanken att inte isolera garaget är min första fråga då? Annars är det inte mycket anledning att snåla med dimensionen.

Men vårt garage var tidigare byggt med 45x95 med c-c 600mm. Höll alldeles utmärkt. Man måste ju förstås se till att det är uppstyvat i sidled med skivmaterial eller annat som går på tvären men lasten har de inga större problem att ta upp. Jag skulle dock själv inte bygga med mindre än 145 i väggarna, förmodligen sikta på 170. Det känns klart stabilare att gå upp ett par dimensioner. Ska du isolera så vill man väl ändå upp lite i tjocklek på väggarna.
Hej

Det ska isoleras men tänker ej ha mer än några plusgrader där vintertid.
Visst vore det bra med tjockare väggar för mer isolering men vill bygga så billigt som möjligt.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Det är ju så att en 2-meters stolpe kan ta upp lika mycket last som en 4-meters stolpe så länge den inte kan ge sig iväg i sidled.
I detta fall kan väl inte reglarna ge sig i sidled när man klätt det med panel in och utvändigt?'
 
Byggde själv med 45x145, känns riktigt bra, 9,6x7 meter. Prisskillnaden mellan 95 och 145 var 150 euro (1500kr då ungefär) på hela bygget så där är fel ställe att snåla enligt mig. Lättare att bygga också, oftast lite rakare och finare material på större dimensioner
 
Byggde också mitt garage på 4.5x6.6m med 45x145 och tycker det va perfekt. Om jag jämför med min gäststuga/bastustuga på 15m2 som jag byggde med 45x95 tycker jag det är stor skillnad i kvalitet och inte särskilt stor skillnad i pris, endast några tusenlappar. 45x145 kom i mycket rakare och finare virke, båda beställda online från Byggmax.

MVH

Daggen
 
Okej, ska räkna lite på vad prisskillnaden blir, blir ju dyrare med isolering också...

Byggsats från Lövånger i det måttet oisolerad med 3x3 port, tak, stuprör, underspikning osv är ca 150 tusen, kanske är svårt att komma undan billigare själv.
 
Om du begär offerter från handlarna på allt du behöver blir det garanterat billigare att bygga i lösvirke :) mitt blev ca 30-40% billigare mot liknande byggsats, och nu har jag ju det byggt helt enligt hur jag själv vill ha det
 
Tomture61
Förstår inte vitsen med att kortla :thinking:
Om utsidan kommer att ha träpanel monterar man spikläkt med cc 60 , insidan brukar få ngn form av byggskivor .
Förstår att om insidan ej kläs med ngt så kan vertikala reglar behövas.
 
Att räkna med att spikläkt ska hantera sidolaster är inte lämpligt. Det hjälper väl något men den uppstyvande effekten i skjuvning blir liten. Skivor har en helt annan effekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.