Jag har en gammal diskmaskin som inte vill gå igång (SGU3312SK/17).
Jag har testat med mycket som står i detta forum. Otroligt vad många kloka människor det finns.

Har provat med:
-en fungerande aquastop
-gjort rent både vattenmagasinet, samt nivåkontrollerna (på vänster sida) tack för alla tips här)
-mått så att mikrobrytarna funkar.
-Hällt i vatten manuellt, (och då startar själva diskningen)

Men ändå får jag inte maskinen att ta in vatten.

Några frågor:
-"Hur" mäter man (alltså vilka värden ska det vara) på aquastop kabeln, alltså styrningen till aquastop
-Likaså på den ventil som sitter nere till vänster under själva vattenmagasinet

Någon här som har någon ide vad att göra? Köpte den härom året för 500:- så känns inte som att jag vill lägga ner hur mycket som helst för att få igång den :p
 
A
aquastop är det vanligaste på denna modell
motståndet mot i aquastopen ligger på några 100ohm till 1400ohm

ventilen under är till avhärdaren

men paketet till höger har med fyllningen att göra är det skitigt? eller den grova slangen från detta till brunnen?
 
electroluxaren skrev:
aquastop är det vanligaste på denna modell
motståndet mot i aquastopen ligger på några 100ohm till 1400ohm

ventilen under är till avhärdaren

men paketet till höger har med fyllningen att göra är det skitigt? eller den grova slangen från detta till brunnen?
oki tack "elektroluxaren!
Ang.ventilfrågan :) då är en sak mindre att fundera på.
Paketet till höger är rengjort ordentligt enligt instruktioner på detta form (tack igen).
Ursäkta en kanske korkat fråga: med grov slang till brunnen, menar du mellan paketet till höger och botten på insidan av maskinen (det du kallar brunnen? Det ser ok ut vid "paketet", men har iofs inte demonterat den hela vägen.
Det hörs iofs ingenting från maskinen, dvs det är som att det inte ens startar någon motor...
 
A
men burrar ventilen aquastopen
 
electroluxaren skrev:
men burrar ventilen aquastopen
du menar själva klumpen vid vattenkranen? nej den är tyst. (Ursäkta en ovan maskinmek, första gången jag ger mig in i detta så lite lätt ovan vid alla begrepp ;-) )
Har testat med en aquastop som jag vet funkade innan påen annan maskin, men det blir samma resultat...tystnad
 
Det går en grov slang på undersidan (på min maskin åtkomlig framifrån om man lossar plåten under luckan) från bottenbaljan av maskinen ut åt vänster som kan vara mer eller mindre igensatt, jag har för mig att maskinen då tror att maskinen redan är full med vatten och därför inte tar in mer. Hade du rensat den också?
 
Kan det finnas ett översvämningsskydd som ligger och trycker någonstans?
 
F fredrik.johansson skrev:
Det går en grov slang på undersidan (på min maskin åtkomlig framifrån om man lossar plåten under luckan) från bottenbaljan av maskinen ut åt vänster som kan vara mer eller mindre igensatt, jag har för mig att maskinen då tror att maskinen redan är full med vatten och därför inte tar in mer. Hade du rensat den också?
Hmmm det kan ju ev förklara en del. Som jag skrev ovan, har jag inte demonterat denna. Nu är ni två som ger mig jobb i morgon, superbt, tack för tipsen, kollar å återkommer
 
a.o.f a.o.f skrev:
Kan det finnas ett översvämningsskydd som ligger och trycker någonstans?
jag har kollat "burken" nere till höger på vänster sida om maskinen, inte där. Bottenfrigolitbiten är heller inte "aktiverad", där är det torrt.
Finns det nån mer stans?? Då har jag inte kollat där i så fall ;-)
 
A
nä om den flyter upp så trycker den röda pinnen på en switch som gör att tömningspumpen startar--pröva med att lyfta pinnen så ser du) slangen är bara att dra ut i båda sidorna två o-ringar tätar.
 
electroluxaren skrev:
nä om den flyter upp så trycker den röda pinnen på en switch som gör att tömningspumpen startar--pröva med att lyfta pinnen så ser du) slangen är bara att dra ut i båda sidorna två o-ringar tätar.
nej den flyter inte upp. den ligger så snällt på botten av maskinen, å jag har kollat, det är inte tryck på switchen, det finns gott om spelrum ;-)
Kalasbra, det är till att dra ut "grovslangen" i morgon å se...
 
Har nu kollat röret som ligger på "framsidan" där nere, inget skräp att tala om, mao inte det.
Det verkar som att det är något med styrningen/impulsen till aquastoppet. Aquastoppet mätte ca 2200ohm löskopplat. Jag testade en gång till med en aquastop som jag vet funkar (1900ohm) och det gav inget resultat heller.
Jag testmätte också på kablarna dit från maskinen, och det visade ca 30 V när jag slog igång maskinen, men sen händer ingenting. Dvs det verkar inte som att maskinen signalerar att aquastopp ska öppna sig??

Någon klok person här som vet hur man kan kolla upp detta.
 
En sak som slog mig: Är det så att denna maskin ska sas börja med att pumpa ur vatten?
I så fall kan det ju bero på själva pumpens funktion eller??

När jag testkörde med att manuellt hälla i vatten, så funkade ju själva diskningen, men sen pumpade den inte ur vattnet.

Mao kan det ha med denna utlopps pump att göra att den inte kommer vidare???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.