nåt jag har tänkt på väldigt länge är hur det kan vara så stor skillnad mellan västeuropeiska länder när det kommer till hantverkstjänster

jag bor idag i frankrike har flera polare som är hantverkare både här och i sverige och några i england och till frågan hur kan det vara så stora pris skillnader på att renovera/bygga för material priserna är det lite skillnad på det vet jag men inte halva priset när jag själv har frågat runt

träffat en tjej nyligen som har fått ett hus som behöver total renoveras huset är på 235 kvadrat det ända som går att spara är väggarna och tak hon har fått det till 30000 euro att få allt klart

när jag pratar med vänner här och i england om vad det kostar i sverige så skakar dom bara på huvudet och frågar om deras svenska kollegor kör ferrari som firma bilar
 
  • Gilla
centermin och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag har samma upplevelse, att hantverkartjänster ligger högt prismässigt i Sverige jämfört med närliggande länder. Vore kul att se siffror som är jämförbara.

Två möjliga förklaringar är väl att vi har ett generellt högt skatteläge och att hantverkarna tar ut mer per hantverkad timme i Sverige än andra länder. Det senare kan ju dels vara högre lön men det kan också tas ut i form av mer fritid/semester/lägre arbetstakt eller andra högre kostnader i företaget (mer OH-tid, firmabilar, lokaler o s v).

Vad gäller skatter så har vi ju dels hög moms och höga löneskatter men också andra skatter som höjer kostnadsläget (allt som berör bilar t ex).
 
  • Gilla
Bockan
  • Laddar…
här det inte billigt när det kommer till skatt eller anställda här dom mer fritid semester bara lunchen är 2 timmar normalt och företaget måste stå för lunchen en sverige har firma bilar är dyrare här en sverige lokaler mycket dyrare så det är när man kollar på sånt här det blir det konstigt varför det är så dyrt i sverige
 
BirgitS
Vad är en normal månadslön för hantverkare?
Kan firmorna smussla pengar vid sidan av så att det är normalt att en del går svart?
 
Jag har släkting med hus i Frankrike. Det upplevs nog att hantverkare är dyrare där än här. Det fuskas minst lika mycket. Ex. ett årligt servicebesök för luftkonditioneringen kostar 1 500 - 2 000 €, brukar ta en dryg timme. En bekant byggde där med totalentreprenad (fransk variant). Han får ett samtal från byggaren "jo vi skall just gjuta plattan för terassen, är du säker på att du inte skall ha en gummimatta under betongen?". "??", "vi brukar alltid lägga en gummimatta", "jo men då är det väl klart att vi skall ha det", "men den kostar extra, 6 000€", "men det är ju en totalentreprenad?", "jo men mattan ingår inte, betongbilarna är på väg, så jag måste ha besked inom 30 minuter". Och han inser att han är rökt, bara att acceptera 60 000 i extrakostnad.

Samma firma monterade upp ett badrumsskåp (bara montering, två skruvar, ingen elanslutning), som helt klart inte ingick i entreprenaden, hantverkaren var på plats, men debiterade 1000 € för uppsättningen. Visserligen borra i kakel, men...
 
S
M maria01 skrev:
nåt jag har tänkt på väldigt länge är hur det kan vara så stor skillnad mellan västeuropeiska länder när det kommer till hantverkstjänster

jag bor idag i frankrike har flera polare som är hantverkare både här och i sverige och några i england och till frågan hur kan det vara så stora pris skillnader på att renovera/bygga för material priserna är det lite skillnad på det vet jag men inte halva priset när jag själv har frågat runt

träffat en tjej nyligen som har fått ett hus som behöver total renoveras huset är på 235 kvadrat det ända som går att spara är väggarna och tak hon har fått det till 30000 euro att få allt klart

när jag pratar med vänner här och i england om vad det kostar i sverige så skakar dom bara på huvudet och frågar om deras svenska kollegor kör ferrari som firma bilar
låter fullständigt osannolikt att du får nya badrum, nytt kök, nya vattenrör, nya avloppsrör, ny el, central, nya ytskikt, ny ventilation, nya golv, nya fönster, nya dörrar osv osv. För bara 30 000euro. Tror inte en sekund på dig.
 
  • Gilla
Lucky2015 och 11 till
  • Laddar…
Jag betalade £4000 för att renovera vårt badrum i Manchester. Detta inkluderade rivning ner till tegel, fullt våtrum (vilket inte är standard här), containerhyra, golvvärme, belysning och all arbetskostnad för att kakla, montera duschvägg, snickra hylla, dragning av el till spottar, etc. Bjälklaget är 100 år gamla plank så de hade lite att göra för att väga upp det.
Tror att golvarean är cirka 7m2.

2 pers från firman under 2 veckor samt elektriker och plattsättare vissa dagar. Mycket trevliga och när de blev försenade på grund av en av elektrikerna kom ägaren och gjorde klart all montering/installation på lördagen (vi hade avtalat att det skulle ta 10 dagar och avslutas på fredagen).

Sedan gick material såsom duschvägg, kakel, handfat etc på ytterligare £1000 men det antar jag är samma i Sverige. Belysningen och golvvärme ingick i de £4000.

Bekanta i Sverige tippar på 100kkr+ för motsvarande jobb i Sverige.


Annat exempel:
Drog en skruv genom ett radiatorrör. Rörmokare på plats under förmiddagen samma dag och tog £40 för att kapa av en bit kopparrör och löda fast ett nytt. Väl värt tycker jag :)
 
  • Gilla
centermin och 5 till
  • Laddar…
Problemet i Sverige är bla att vi har otroligt höga skatter på arbete men väldigt låga bolagskatter. Det innebär att all tim debiterad verksamhet blir svindyr. En småföretagare i Sverige måsta ta ut 500 spänn i tim för att den anställde till slut skall få ut 150 netto.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
G guggen skrev:
Problemet i Sverige är bla att vi har otroligt höga skatter på arbete men väldigt låga bolagskatter. Det innebär att all tim debiterad verksamhet blir svindyr. En småföretagare i Sverige måsta ta ut 500 spänn i tim för att den anställde till slut skall få ut 150 netto.
Och att det kostar mer än 1000 kr för min arbetsgivare för att jag ska få 500 i handen.
 
Jag bor i Dubai och köpte en 4 meter bred PAX garderob med inredning för ca 6 månader sedan.. Hemleverans och montage kostade 400kr... Min mamma köpte en likadan PAX garderob för 4 år sedan i Sverige och fick betala ca 5000kr för hemleverans och montage så ja det skiljer en hel del. Visserligen kom det inte 2 Indier utan kollektivavtal som knappt pratar engelska och monterade hos mamma men att det ska vara 12.5 gånger dyrare är ganska häftigt. På båda ställena va montage köpt av IKEA på plats vid köpet av garderoberna.

MVH

Daggen
 
Redigerat:
  • Gilla
centermin och 2 till
  • Laddar…
Daggen84 Daggen84 skrev:
Jag bor i Dubai och köpte en 4 meter bred PAX garderob med inredning för ca 6 månader sedan.. Hemleverans och montage kostade 400kr... Min mamma köpte en likadan PAX garderob för 4 år sedan i Sverige och fick betala ca 5000kr för hemleverans och montage så ja det skiljer en hel del. Visserligen kom det inte 2 Indier utan kollektivavtal som knappt pratar Engelska och monterade hos mamma men att det ska vara 12.5 gånger dyrare är ganska häftigt. På båda ställena va montage köpt av IKEA på plats vid köpet av garderoberna.

MVH

Daggen
Bli inte förvånad om det dyker upp två indier utan kollektivavtal även i Sverige. Priset är dock svenskt.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
centermin och 18 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
låter fullständigt osannolikt att du får nya badrum, nytt kök, nya vattenrör, nya avloppsrör, ny el, central, nya ytskikt, ny ventilation, nya golv, nya fönster, nya dörrar osv osv. För bara 30 000euro. Tror inte en sekund på dig.
får vänta några månader till dom kan börja oss polaren om jag får se fakturan sen lovar jag dela med mig den till dig
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är en normal månadslön för hantverkare?
Kan firmorna smussla pengar vid sidan av så att det är normalt att en del går svart?
det var vanligt för att ta betalt på sidan om men så är det inte idag både kunderna och företagen är liv rädda att ta svart
franska skatteverket får det svenska att se ut som ett dagis dom jagar folk och företag först ska du betala tillbaka skatten sen ska du böta och då kan bli riktigt dyrt har hört när kunder som har behövt sälja sina hus för att kunna betala
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B Britterik skrev:
Jag betalade £4000 för att renovera vårt badrum... 2 pers från firman under 2 veckor samt elektriker...
Här verkar de fakturera över 600:- per timme (de börjar räkna då de åker från firman) plus 900:- för bilen de kör. Så ca 460£ för en dags arbete (7 timmar hos kund), då ingår inget material.
Så en grov uppskattning, på 10000£ bara för motsvarande arbete.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
I Storbrittanien ligger hantverkarlönerna under heltidskorrigerad snittlön, I Sverige ligger de över heltidskorrigerad snittlön.
I Sverige är hantverkarbranschen skattesubventionerad därtill.
Det enkla svaret är att hantverkare i Sverige har ett bra förhandlingsläge, vill man få ner priset får man göra som Britterna och söka arbetskraft på en större marknad.
(Och redan från början göra klart att fakturor från vare sig Hedin eller Ahlsell kommer ersättas.).
 
  • Gilla
johel572 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.