Waaaaoooow (y)

Hur menar du kring taket....:thinking:
 
N
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Waaaaoooow (y)

Hur menar du kring taket....:thinking:
Vilken typ av uterum vill du ha ?
Jag tog för givet att det skall vara för året runt bruk, stämmer det?
Skall det vara plast, plåttak, segeltyg ?
Skall du ha det varmt?
Gjuta ?
 
Taket kommer att vara isolerat (och golvet underifrån). Sedan är ju redan husväggen isolerad så får se vad jag ska göra med den vägg som kvarstår. Jag kommer att ha ett glasparti fram emot sjön och det ska vara två fasta på var sidan och sedan en skjutparti i mitten bestående av 2 eller 3 sektioner. Det kommer bli ett plåttak och troligen ett skärmtak.

Med eftersom jag ska bygga ett litet burspråk fram så måste jag nog ha två bärlinor för att få till det känns det som?
3D-ritning av en byggkonstruktion med takstolar, fasta glaspartier och en skjutdörrssektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sedan kommer det att vara svart plåttak med ett vanligt brädtak som innertak. Jag kommer troligen också att ta bort det liggande fönstret ovanför altandörren och bygga för där. Antingen med plåt eller med trä. Tror det kommer att samlas massa snö där på vintern annars som kommer att ligga mot husfasaden och det vill jag inte.

Skjutpartiet i mitten kommer att bli 240-240 brett

Altandörr i hus med liggande fönster ovanför och snö synlig utanför; plan att byta tak och förändra fönstrets utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Taket kommer att vara isolerat (och golvet underifrån). Sedan är ju redan husväggen isolerad så får se vad jag ska göra med den vägg som kvarstår.

Med eftersom jag ska bygga ett litet burspråk fram så måste jag nog ha två bärlinor för att få till det känns det som?
[bild]
Hej
Jag hör att du är långt framme och tänker på hur du skall göra det med bärlinor, men om vi backar ett steg, först måste vi se till att lutningen på taket blir rätt. Vad får du för höjd längst fram i burspråket och vilken höjd har du tänkt att utgå ifrån vid fasaden? Vi brukar rekommendera att man tar bort fyra takpannor och lägger tillbaka två sedan för att komma högre upp och få en högre lutning, men plåt kräver bara 3-4 grader. Vilken höjd får du längst fram? Skall burspråkets yttervägg gå i liv med den andra fasaden , vi kan testa lite i modellen.
 
Jag har precis tänkt tagit fram smygvinkeln idag när jag kommer hem och mäta vilken lutning jag får på taket. Jag måste även fundera på ungefär vad taket bygger i höjd längst in upp mot det gamla taket och taksprånget som är idag. Jag tror inte att jag väljer att gå på de gamla takstolarna även om jag vinner ganska mycket i höjd. Dels har jag aldrig gjort det å andra sidan måste jag köpa exakt samma/lika plåttak som sitter där idag....och det blev visst sjukt dyrt. Fick en offert igår på över 7 lax...och då håller man sig för skratt när det gäller ett litet skärmtak. Nä det får nog bli någon form av budgetvariant förutom underlagspappen så klart.

I framkant måste jag komma in med ramarna till glaspartierna och de är strax under 2 m de flesta på marknaden.

Sedan kommer burspråket men även de fasta partierna gå (som ska gå vinklat ut mot skjutdörrarna) komma utanför livet på kåken. Tanken är att kunna se ut över sjön även åt sidorna även om man vistas i uterummet.

Jag förstod inte riktigt vad du menar med: Vi brukar rekommendera att man tak bort fyra takpannor och lägger tillbaka två sedan för att komma högre upp och få ett bättre slutresultat.
Diagram av uterum med måttangivelser på väggar och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Jag måste även fundera på ungefär vad taket bygger i höjd längst in upp mot det gamla taket och taksprånget som är idag. Jag tror inte att jag väljer att gå på de gamla takstolarna även om jag vinner ganska mycket i höjd. Dels har jag aldrig gjort det å andra sidan måste jag köpa exakt samma/lika plåttak som sitter där idag....och det blev visst sjukt dyrt.

I framkant måste jag komma in med ramarna till glaspartierna och de är strax under 2 m de flesta på marknaden.

Sedan kommer burspråket men även de fasta partierna gå (som ska gå vinklat ut mot skjutdörrarna) komma utanför livet på kåken. Tanken är att kunna se ut över sjön även åt sidorna även om man vistas i uterummet.
[bild]

Jag förstod inte riktigt vad du menar med: Vi brukar rekommendera att man tar bort fyra takpannor och lägger tillbaka två sedan för att komma högre upp och få ett bättre slutresultat.

Det är ett handfast sätt att förklara vilket ingrepp det blir att " gå på de gamla takstolarna". Vilket cc avstånd blir det 600 eller 1200 ? Hur mycket ...laglig byggnadsarea får du lov att lägga på uterummet ? Räcker den befintliga altanen sedan alltså framför det nya uterummet? Blir det mörkt inne i huset om du väljer plåttak- vilket väderstreck är det åt? Blir det varmt? Vilket rum är innanför i det befintliga huset? När man har ett uterum vill man kunna duka ute gärna långbord för kräftskiva eller bara ta ut matbordet för familjen och ha ett lätt solskydd ovanför - om det fungerar för dig/ er så är det bra med skjutdörrar, vikdörrar kan fungera med- annars går det med dubbeldörrar.
 
Aha då förstår jag vad du menar.

CC 120 är det tänkt med viss justering vid dörren som sitter mitt på väggen :crysmile:

Laglig bli den nog...:rofl: och visst räcker den andra altanen gått och väl till. Både till att duka långbord på men även sola m.m. Sedan finns det flera altaner runt huset. Nä jag funderade på det fört om det skulle bli mörkt men de andra fönsterna du ser där markiserna sitter är ju så sjukt STORA så jag tror inte att det gör något. Sedan kommer jag att flytta det "liggande" fönstret in till sovrummet (som är bakom dörren mitt på väggen) så det kommer att bli ljusare där än det är idag.

Det kommer bli åt söder. Jag kommer att isolera taket just på grund av att få lite klimatstabilitet om det är varmt ute. Så alltså inte för att hålla värmen inne utan mer stänga ut den :cool: Om du tittar på bilderna så ser du en markis ovanför dörren (som sitter mitt på väggen) och den har jag tänkt att flytta och sätta på bärlinan på utsidan mot sjön. Den kommer att gå nästan över hela altanen som blir kvar. Den täcker hela altanen som jag nu ska bygga in.
 
Det jag kan mäta mig fram till som nog aldrig brytt mig så mycket om takvinklar om jag byggt terasstak :seenoevil: Är att höjdskillnaden är bara 10,5 på 1 meter och det skulle således betyda att det blir ett så kallat låglutande tak med ca 6 graders lutning :dizzy:
Träregel monterad på en grön plankvägg visar en svag lutning mot ett hus för ett låglutande takprojekt med cirka 6 graders vinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träregelvisare fäst vid husvägg och terass, illustrerar 6 graders taklutning mot en sjöutsikt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning som visar taklutningen med en höjdskillnad på 10,5 cm över en meter, motsvarande ungefär 6 graders lutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Det jag kan mäta mig fram till som nog aldrig brytt mig så mycket om takvinklar om jag byggt terasstak :seenoevil: Är att höjdskillnaden är bara 10,5 på 1 meter och det skulle således betyda att det blir ett så kallat låglutande tak med ca 6 graders lutning :dizzy:
[bild] [bild] [bild]
Hej
Då är väl plåt bra som du säger, men om du ser på bilderna jag bifogar så ser du resultatet när man ber en snickare att lyfta fem takpannor och lägga tillbaka tre. De säger nej först och sedan gör de det och det är ingen stor prisökning på det. Att bygga på befintliga takreglar skall inte vara bra. En nybyggd träaltan framför ett hus med röd plåt på taket och tegelfasad, möbler och en kolgrill vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hus med tegelfasad och tillgänglig takkonstruktion där takreglar och takpannor syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja det blir stor skillnad Är det svårt att bygga på befintligt när jag har plåt? Måste väl skruva lös hela plåtar för att kunna se hur det ser ut?


N Nylenskavillan skrev:
Hej
Då är väl plåt bra som du säger, men om du ser på bilderna jag bifogar så ser du resultatet när man ber en snickare att lyfta fem takpannor och lägga tillbaka tre. De säger nej först och sedan gör de det och det är ingen stor prisökning på det. Att bygga på befintliga takreglar skall inte vara bra. [bild] [bild]
 
N
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Det jag kan mäta mig fram till som nog aldrig brytt mig så mycket om takvinklar om jag byggt terasstak :seenoevil: Är att höjdskillnaden är bara 10,5 på 1 meter och det skulle således betyda att det blir ett så kallat låglutande tak med ca 6 graders lutning :dizzy:
[bild] [bild] [bild]
Hej
Om du gör som i bilden ovan kanske du kan välja ett annat takmaterial, men jag funderar på en sak. Om det är utsikten du vill ha, var ligger tomtgränsen, vilket rum ligger bakom? Om du gör en dörr ut, kan du bygga den här typen av uterum och spara din varma solglänta på altanen. Arkitektritning av ett hus med tillbyggt uterum, människor på terrassen och frågor om tomtgräns och rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritning av ett hus med tänkt uterum, som visar husets baksida med altan och glasdörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Det går inte att fortsätta i samma vinkel tror jag. Det blir nog för lågt i framkant då tror jag. Jag har ännu inte vinkelmätt vad jag kan ha i maxvinkel.

När man räknat bort takfotsbrädan och hängrännan på nuvarande tak så är nog utgångsmåttet som jag startar på inte 2,75 utan snarare ca 2,55. Vid väggen kommer plåten att ligga på ca 2,55 och sedan ska taket sluta på ca 2,10 så jag får plats med skjutpartier ut mot vattnet.

utbyggnaden kommer i stort sätt att gå i liv med fasaden förutom ett litet burspråk. Mittenpartiet kommer vara skjutdörrar som står lite längre ut och sedan två fasta partier som kommer att vinklas lite in mot ytterhörnen av tillbyggnaden.
Såg just detta inlägg. P l å t e n ligger på 2.55 och sedan är det reglar mm under - vilken fri höjd blir det ?
 
N
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Nä jag funderade på det fört om det skulle bli mörkt men de andra fönsterna du ser där markiserna sitter är ju så sjukt STORA så jag tror inte att det gör något. Sedan kommer jag att flytta det "liggande" fönstret in till sovrummet (som är bakom dörren mitt på väggen) så det kommer att bli ljusare där än det är idag.

Det kommer bli åt söder. Jag kommer att isolera taket just på grund av att få lite klimatstabilitet om det är varmt ute. Så alltså inte för att hålla värmen inne utan mer stänga ut den :cool: .
Det jag funderar på är att visst taket blir isolerat och håller borta värmen men se till att det inte blir kondens därinne så dina nuvarande ytterväggar blir en fuktfälla.
 
Bra ventilation alltså? Inte en ”kuvös”.

Förklara det där med ytterväggarna blir en fuktfälla om det blir fuktigt i uterummet?


N Nylenskavillan skrev:
Det jag funderar på är att visst taket blir isolerat och håller borta värmen men se till att det inte blir kondens därinne så dina nuvarande ytterväggar blir en fuktfälla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.