Har ett Power 608 villalarm sedan lång tid. Är DATAKOM en programvara för larmcentraler eller ett hjälpmedel för mig att programmera larmet? Någon som använt detta? Finns manual till denna programvara?
 
tommib
Nej.

Datakom är kommunikationsbussen som larmet använder mellan huvudkortet och expansionskort samt manöverpaneler.

Det finns en programvara, DLS5, som man kan programmera larmet med. Den kräver en serieport och en speciell kabel som man ansluter till en plint på huvudkortet. För att få tag på DLS5 måste man antingen vara en registrerad installatör eller så får man leta på lite mer olagliga sidor. För en enstaka installation tillför DLS inte så mycket i mitt tycke, man kan lika gärna knappa på manöverpanelen om man har en klartextpanel (t.ex. LCD5500Z). Har man en enklare panel är det kanske lite lättare med DLS.

Välkommen till forumet!
 
  • Gilla
puttrix
  • Laddar…
Tack

Jo - jag har den enklare 8 LEDs panelen. Funderar på att koppla om lite för att få skalskyddsfunktion m.m. men tycker att programmering via manual och panel inte är så överskådlig. Finns det någon återförsäljare som har delar till detta gamla larm?
Sökte på DLS5 på nätet. Finns att ladda hem och installera. Kabeln kan väl bara var RS-232 eller RS485.

Är elkille men inte larmkille.
 
tommib
På nätet finns det nog. Teletec är generalagent i Sverige men jag är tveksam till att de är intresserade av annat än att sälja på dig ett nytt larm.

Signaleringen för PC->Larm är RS-232. Det finns utökningskort som pratar RS-485 (eller om det är 422) men det är inte via dem man programmerar.

Programmeringen gör du helst genom att använda ett worksheet som finns i manualen. Fyll i för hand och mata sedan in rubbet i ett svep, det är enklast.
 
tommib: Du har nog rätt.

Sidospår: Har spånat runt på nätet efter allt om POWER 608 och funnit en modul som simulerar telenätet men använder sig av GSM-nätet som var ett av mina "med-mera" funderingar. Planerar att köpa hem en sån modul och testa. Men det får väl bli en ny tråd om detta.

Kolla:
https://www.acandia.se/product/modul-for-fast-telefoni-via-gsm-for-larm-samtal

Tack för hjälpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.