Haha får se om det blir någon byggtråd men blir säkert något om inredningen där :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
bor (än så länge) ett stenkast därifrån, på andra sidan vägen mot skolan. mycket trevligt område. så det är bara att köra på
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tack så jättemycket!

Ja vi vet att området är bra och trevligt så detta kommer att bli bra. Kommer vara fjärde huset nu inom en radie på 1 km vi flyttar till. Illa jag vet haha :)

Men har du bott där länge? Bor du vid vägen? Tror oxå det är rätt lugnt.
 
Har bott där i 4 år. Det är en tomt emellan oss från vägen men det är öppet mot den vägen kan man säga men den vägen störs vi inte alls. Det är isåfall värre med den lilla 30 vägen som vi bor efter som rally sm går varje vardagmorgon 7.55 till skolan. Men det störs vi inte så mycket av det är ju ändå en tid man själv är borta eller på väg bort. Och det är ju 1 gång / dag
 
Vi har bott på norelund oxå tomten som ligger längst mot vägen mitt emot tempo och då tänkte vi inte alls på vägen. Ja kan tänka mig att det blir livat när alla barn ska till skolan :)

Är inte ute efter knäpptyst heller då skulle vi ha valt landet men vill inte flytta barnen från skolan och de har alltid fått gå i samma skola oavsett flytt och vi trivs himla bra i gamla bomhus.
 
En undran efter titt på Google maps etc: Är inte den nya tomten en aning lågt liggande och skuggig? Inget surhål, väl? Verkar vara täta och ganska höga träd "3/4 varv" (utanför egna tomten), och dåligt med sol åtminstone till en bra bit efter lunch? Men kanske ok på den tid då solen står lågt och inte har löv?

Grannens hus ligger ju mycket högre och luftigare, så man kan nog inte gå på hur de upplever sitt eget boende vad gäller "ljus o luft".

Bullret verkar ni ju kunna leva med, och det är säkert inte störande inomhus i ett nytt hus. Men vägen är ju någon typ av genomfart som betjänar ett stort antal hus, så knäpptyst utomhus blir det ju inte. En bullerplankssnutt bara längs er tomtgräns hjälper inte mycket då ljudet kommer smita in från sidorna. Placeboeffekten skall man dock inte förakta - att inte se bilarna hjälper till att tona ner bullret! ;) Likadant med grönska - den tar inte bort ljud i märkbar utsträckning, men psykologiskt känns det tystare. Bygg annars ett plank precis vid/runt en framtida uteplats då det brukar vara mer effektivt än ett plank långt borta.
 
  • Gilla
Enholm85
  • Laddar…
Jadu solen kommer att komma lite på framsidan och på sidan av huset inte så mycket i bak där altan kommer att vara och det är vi medvetna om men får bygga någon liten uteplats där så får vi lite sol.

I vårt hus nu är det sol hela tiden vilket kan vara lite jobbigt så vi ser konstigt nog fram emot mindre sol :)
 
Det där känner jag väl till, jag växte upp i de där trakterna, bodde inte alls långt därifrån. En gång i tiden var det frisersalong där, både för dam och herr. Området har dock ändrats ganska mycket sedan jag bodde där, så jag kan inte säga så mycket om hur det är nu. Vägen är väl inte jättetungt belastad antar jag, men det är den folk tar när man ska till/från Gävle.
 
När ni köper den nya tomten - varför inte göra så att ni planterar er häck som det första ni gör.

Redan innan huset börjat byggas.

Gräv upp längst med tomtgränsen, fyll på med bra jord och beställ 140-160 cm höga häckplantor av den sort ni vill ha.
Iom att de går att få tag på plantor som växt ett tag så hinner häcken växa till sig lite till medans ni bygger huset.

Sedan så har jag på senare tid blivit mer övertygad av att de enda val man ångrar är de man inte gör...
 
  • Gilla
Enholm85 och 3 till
  • Laddar…
Planlösningar i all ära men läget på den "nya" tomten lockade inte mig alls.
Om du är intresserad av andra åsikter än dina egna kan du fortsätta läsa annars bör du nog sluta här ;)

Det ligger precis intill en lite större väg. Det oljudet blir ni inte av med med bullerplank på bara er egen tomt.
Det ligger precis bredvid en affär (om Google maps stämmer) med all trafik och oväsen det för med sig, både från kunder och leveranser.
"Relingen" som ni sparkade på kan ni säkert inte alls ta bort då den nog har med skydd mot bilar/plog etc ner i vattnet.
Träden i söder/västerläge om vägen på framsidan såg ut att kunna ta rätt mycket eftermiddag/kvällssol.

Ja. Nja. Nej. Mitt råd skulle nog vara att prata med en trädgårdsarkitekt om förslag på insynsskydd istället, och hur man kan så att säga skapa rum i er befintliga trädgård. Det behöver ju nödvändigtvis inte vara ett plank i tomtgräns utan lika väl en tvärgående spaljé, typ: https://live.staticflickr.com/7435/9444956976_ed9f08d1a1_b.jpg
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår TS fullt ut med att det kan vara upplevd insyn när man bor i ett nybyggt hus i ett nybyggt område (iaf mer än ett nybyggt hus på gatan) och växtlighet och annat inte är på plats. Det tar tid för häckar och annat att komma upp såpass man vill så att man får avskildhet. Dock är en hörntomt alltid svår.

Argumenten för det förstår jag fullt ut. Men sedan är det bara TS som själv kan avgöra om listan med fördelar och nackdelar med den nya tomten synkar med det man vill. Personligen hade jag aldrig byggt hus på den tomten, men mina preferenser kanske skiljer sig. Svängningen från "osäkerhet" till "nu har vi bestämt oss" som skedde på ungefär ett dygn var dock lite väl snabb för att jag skall kunna ge ett annat råd än "tänk lite till". Låt det vila en stund och återkom till saken med nya ögon.
 
  • Gilla
DiscoDuck och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår absolut hur alla tänker men ni glömmer ibland bort att jag känner till området väl då jag har bott i denna del av bomhus i över 10 år och med de efterforskningar jag har gjort känns det rätt.

Vi är alltså ute efter mindre insyn vilket vi får där, mer lugn och ro därav ingen barngata. Barn finns dock i närheten men våra barn leker inte så ofta på vår gata ändå utan de följer med kompisar hem direkt efter skolan eller tar hem någon. Är i skrivande stund barnfri för bägge barnen är ute med kompisar.

Närhet till skola och till buss och det blir närmare där än här. Ett plus är ju att affären finns bara ett stenkast bort. Förövrigt är det lugnt vid den affären och inte så jättemånga handlar där. Det vet vi eftersom vi handlar där ofta oxå vid olika tidpunkter.

Mindre sol och det blir det garanterat där borta men vi kommer inte bli utan sol bara att vi inte har sol hela tiden överallt som vi har nu. Har besökt tomten olika tider och då har det varit sol på framsidan och på sidan av huset och det duger för mig.

Gällande vägen är ju det ett litet minus men eftersom det är träd mellan vår tomt och vägen blir det insynsskyddat. Vi är inte ute så ofta heller och vill vi vara ute kan vi vara på framsidan där det är lugnare. Blir skönt att inte ha grannar som ser oss ÖVERALLT i huset i sovrummet, på toaletten, i kök och vardagsrum osv. Där kommer hela våran föräldradel vara helt fri från insyn. Som det är nu ligger vårt hus mitt i smeten och det kommer alltid någon gåendes och cyklandes när man är ute osv.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Glömde att tillägga att det blåser väldigt ofta där vi bor nu vilket är ruskigt irriterande haha
 
  • Gilla
vitt_prio143
  • Laddar…
Klart du ska bygga nytt.
Följ dina drömmar.

Men sätt upp priset på huset ni ska sälja med 300.000:-

Om nån betalar det så är allt bra.
Om nån vill pruta 2-300.000 så får det kanske bli så om de är ända köparna.

Men ditt utgångspris måste du vara beredd att sälja för.

//AA
 
  • Gilla
Enholm85
  • Laddar…
Du gör ingen bra reklam för huset som du ska sälja...
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.