Hej,

Har krypgrund och vi har lite "pensionärsdoft" i huset. Inte mkt men lite. Jag ska själv täppa igen ventilerna så att befintlig fläkt kan göra det den ska göra.
Men till min fråga:
Vi har idag plast som ligger på botten sen sand på det. Dessvärre går inte plasten upp på syllarna. Bör jag lägga ny plast över bef. plast och sand och fästa den mot syllarna
 
Vad har du för fläkt, och varför sitter den där? Har du en avfuktare brukar man inte ha öppna ventiler, men en fläkt kan ju ha olika syften?

Angående plasten så brukar man väl oftast inte dra den upp till syllen, utan en bit upp på grundmuren räcker om du inte har väldigt blöt mark runtomkring...

Föv. tror jag inte "pensionär" är en lukt som någon förknippar med krypgrunder ...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vad har du för fläkt, och varför sitter den där? Har du en avfuktare brukar man inte ha öppna ventiler, men en fläkt kan ju ha olika syften?

Angående plasten så brukar man väl oftast inte dra den upp till syllen, utan en bit upp på grundmuren räcker om du inte har väldigt blöt mark runtomkring...

Föv. tror jag inte "pensionär" är en lukt som någon förknippar med krypgrunder ...
Huset är byggt 71. LB-hus. Fläkten sattes dit på 90-talet tror jag, för att det började dofta i huset. Vi har bott här i 1 år.
Då visste man nog inte bättre, därför är inte ventilerna tätade. Vilket dom ska vara enligt folk jag pratat med.
Anticimex va här och ville givetvis sätta in sina grejer för 45 000 SEK. Men vill först testa vissa saker själv.

OK - hur fäster man plasten smidigast mot muren? Med betongspik elelr det är överkurs?

Jag har inte hört det tidigare men det var ordet besiktningsmannen kallade lukten.
 
Nja, har du inte avfuktare bör du nog ha öppna ventiler. Om det är en fläkt du har, och inte en avfuktare bör du ta reda på var fläkten tar sin luft. Suger den uteluft bör du nog fundera en vända till över syftet .. Suger den luft innifrån huset så är ju luften troligare torrare än uteluft, men det är inte säkert ...

Jag hade börjat med att mäta fukten, så du vet utgångsläget .. är det inte fuktigt så finns det ju ingen poäng med att börja ändra saker ....
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nja, har du inte avfuktare bör du nog ha öppna ventiler. Om det är en fläkt du har, och inte en avfuktare bör du ta reda på var fläkten tar sin luft. Suger den uteluft bör du nog fundera en vända till över syftet .. Suger den luft innifrån huset så är ju luften troligare torrare än uteluft, men det är inte säkert ...

Jag hade börjat med att mäta fukten, så du vet utgångsläget .. är det inte fuktigt så finns det ju ingen poäng med att börja ändra saker ....
Men där är en jordig doft i huset. Så ide är ju att få bort det genom att ha rätt förutsättningar i krypgrunden. Eller?
 
Som sagt var, vart sitter fläkten och varifrån tar den sin luft?
Vad gäller plasten så kan du lägga en remsa runt grunden som viks upp en bit på muren och överlappar den befintliga plasten några dm.
 
Vad är det under plasten? Jordig lukt kan vara jordbakterier, men de brukar inte lukta så mycket om man inte bråkar runt i jorden ..
Hur stor är glipan mellan plasten och grundmuren?

Har det luktat hela tiden ni bott i huset?
 
useless useless skrev:
Som sagt var, vart sitter fläkten och varifrån tar den sin luft?
Vad gäller plasten så kan du lägga en remsa runt grunden som viks upp en bit på muren och överlappar den befintliga plasten några dm.
den sitter i krypgrunden i ena hörnet vid en ventil. Luften tar den från krypgrunden. Men problemet jag förstått är att det kommer in luft utifrån vilket är felaktigt - enligt Anticmex och rörmokare. Det ska vara helt tätt i alla ventiler förutom där fläkten blåser ut luft.

Ok - så där behöver jag inte lägga på hela ytan utan.
Vilket är det smidigaste sättet att fästa plasten?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vad är det under plasten? Jordig lukt kan vara jordbakterier, men de brukar inte lukta så mycket om man inte bråkar runt i jorden ..
Hur stor är glipan mellan plasten och grundmuren?

Har det luktat hela tiden ni bott i huset?
Det är sand. Bor 3 km från havet.
Det har jag inte kollat. Ligger rätt tjockt med sand där nu.

Ja men det var avsevärt mkt värre innan fläkt sattes in och man ventilerade fönster. Min sambos farmor som bott här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.