Medlem
· Sverige
· 5 178 inlägg
Hej, vill ha litet tips om var man köper diverse slitdelar på enkelt och billigt vis.
Svärmor har en Worx 796E, ca 2015-16. Maskinen har ett fel i frontenheten som innehåller sensorere och kontaktorer till laddstation.
Bäst vore att kunna byta ut hela enheten om den finns till rimligt pris, kollat in kablaget och det är flertalet kablar som är skabbiga förutom att det var ett bekräftat avbrott på den svarta kabeldragningen.
Alla tips mottages med tacksamhet, jag är inte pigg på att renovera enheten från grunden med fräscht kablage även om det givetvis är görbart.
Svärmor har en Worx 796E, ca 2015-16. Maskinen har ett fel i frontenheten som innehåller sensorere och kontaktorer till laddstation.
Bäst vore att kunna byta ut hela enheten om den finns till rimligt pris, kollat in kablaget och det är flertalet kablar som är skabbiga förutom att det var ett bekräftat avbrott på den svarta kabeldragningen.
Alla tips mottages med tacksamhet, jag är inte pigg på att renovera enheten från grunden med fräscht kablage även om det givetvis är görbart.
Bästa svaret
Här finns diverse reservdelar:
https://reservdelarochtillbehor.se/
https://reservdelarochtillbehor.se/
Medlem
· Sverige
· 5 178 inlägg
Jag ser en reservdel som ev kan funka. Men det är extremt svagt beskrivet vad man får: https://reservdelarochtillbehor.se/robotgrasklippare/worx/frontsensor/boundary-sensors-assembly
Är det någon som vet vad som levereras? Visst jag kan kanske ringa och fråga.
Det jag vill ha är en ny fullfjädrad enhet så jag slipper pilla med att installera och löda dit de olika ledningarna i kabelhärvan.
____
Bara för att förtydliga: det är en del mekanik som är involverad, det jag skulle vilja ha är ju en ny komplett enhet:
Sett från baksidan så ser det ju hoppfullt ut att det kanske är hela rasket man får.
___
PS. Orkar inte vela jag beställde vad det nu blev så kan jag kanske berätta sen hur det blev. Är det bara att byta modulen via plug & play så är det ju busenkelt minst sagt. I annat fall litet mer jobb vi får se.
Är det någon som vet vad som levereras? Visst jag kan kanske ringa och fråga.
Det jag vill ha är en ny fullfjädrad enhet så jag slipper pilla med att installera och löda dit de olika ledningarna i kabelhärvan.
____
Bara för att förtydliga: det är en del mekanik som är involverad, det jag skulle vilja ha är ju en ny komplett enhet:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sett från baksidan så ser det ju hoppfullt ut att det kanske är hela rasket man får.
___
PS. Orkar inte vela jag beställde vad det nu blev så kan jag kanske berätta sen hur det blev. Är det bara att byta modulen via plug & play så är det ju busenkelt minst sagt. I annat fall litet mer jobb vi får se.
Redigerat:
Medlem
· Sverige
· 5 178 inlägg
Svarar på min egen fråga om någon skulle råka hitta den här tråden i framtiden: ja det är en komplett modul man får.
Innehåller bland annat en magnet som var bortrostad till oigenkännlighet på den gamla modulen, detta förebygger ev kommande problem relaterat till lyftsensorn som jag sett i andra trådar.
Men problemet som gjorde att jag bestämde mig att ta en titt på frontsensormodulen var "bara" att den inte laddade vid dockning, uppruttnat kablage var orsaken till det (primärt att svart kabel var av men även resten av kablarna var på upphällningen som sagt).
Nya sensorn ser så här fin ut:
Innehåller bland annat en magnet som var bortrostad till oigenkännlighet på den gamla modulen, detta förebygger ev kommande problem relaterat till lyftsensorn som jag sett i andra trådar.
Men problemet som gjorde att jag bestämde mig att ta en titt på frontsensormodulen var "bara" att den inte laddade vid dockning, uppruttnat kablage var orsaken till det (primärt att svart kabel var av men även resten av kablarna var på upphällningen som sagt).
Nya sensorn ser så här fin ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Får man fråga var du köpte frontsensorn?H Harald Blåtumme skrev:Svarar på min egen fråga om någon skulle råka hitta den här tråden i framtiden: ja det är en komplett modul man får.
Innehåller bland annat en magnet som var bortrostad till oigenkännlighet på den gamla modulen, detta förebygger ev kommande problem relaterat till lyftsensorn som jag sett i andra trådar.
Men problemet som gjorde att jag bestämde mig att ta en titt på frontsensormodulen var "bara" att den inte laddade vid dockning, uppruttnat kablage var orsaken till det (primärt att svart kabel var av men även resten av kablarna var på upphällningen som sagt).
Nya sensorn ser så här fin ut:
[bild]
[bild]
Medlem
· Sverige
· 5 178 inlägg
Jag köpte den på Letmerepair Nordic Ab, https://reservdelarochtillbehor.se/robotgrasklippare/worx/frontsensor/boundary-sensors-assembly
Eventuellt finns den även på tex Clas Ohlson men man får kolla noga så det är rätt sensor, det finns ett par olika varianter beroende på modell och i vissa fall serienummer.
Eventuellt finns den även på tex Clas Ohlson men man får kolla noga så det är rätt sensor, det finns ett par olika varianter beroende på modell och i vissa fall serienummer.
Tack för snabbt svar! Hoppas det inte är allt för besvärligt och pilligt att få loss/sätta dit kablarna. Var ju inte så besvärligt att få loss själva frontsensorn.
Medlem
· Sverige
· 5 178 inlägg
Kablarna och kontakterna lirkas försiktigt ut genom hålet som blir efter att man petat loss den där gummimuffen/tätningen du ser in till robotens innandöme. Det finns rätt mycket slack i dessa kablar så det är inga problem att koppla loss kontakterna efter man lirkat ut dom genom hålet.
För att koppla ur/i kablarna till själva sensorn, måste man altså skruva isär hela klipparn!!! (För att komma åt innanmätet och få dit de nya kablarna ?) Eller tänker jag fel?
Medlem
· Sverige
· 5 178 inlägg
Nej absolut inte nödvändigt att öppna upp och skruva isär hela roboten. I alla fall inte på den WG 796E jag talar om. Det var bara att skruva loss sensorenheten (fyra stjärnskruv), dra loss den, sedan tar man något lämpligt verktyg tex en skruvmejsel och lossar gummimuffen där kablarna går in i maskinen. Då har du ett hål in i maskinen där muffen satt.
När gummimuffen är loss så kan du dra ut kontakterna genom detta hål, det finns tillräckligt med slack i kablarna på insidan så att du kan lirka ut kontakterna utanför hålet och då är de enkla att koppla isär utanför maskinens hölje. Och därefter ihop om man tex som i mitt fall monterar en ny frontsensor, lirka tillbaks kontakterna genom hålet och trycka dit muffen dvs bara omvänd ordning, Detta är skitenkelt på WG 796E vilket är den enda Worksmodell jag pillat med för att byta frontsensor. Gissar det är likartat på liknande modeller.
När gummimuffen är loss så kan du dra ut kontakterna genom detta hål, det finns tillräckligt med slack i kablarna på insidan så att du kan lirka ut kontakterna utanför hålet och då är de enkla att koppla isär utanför maskinens hölje. Och därefter ihop om man tex som i mitt fall monterar en ny frontsensor, lirka tillbaks kontakterna genom hålet och trycka dit muffen dvs bara omvänd ordning, Detta är skitenkelt på WG 796E vilket är den enda Worksmodell jag pillat med för att byta frontsensor. Gissar det är likartat på liknande modeller.
Medlem
· Sverige
· 5 178 inlägg
Jag kan ju passa på att avsluta tråden med hur det blev efter byte av frontsensormodulen på Worx WG796E, driftsattes 2015 om jag minns rätt. Bytte sensorn idag, det blev perfekt funktion: klockren dockning och laddning vilket var bekymret som behövde lösas. Fanns även litet sporadiska problem med att roboten påstod att den var utanför området men nu blev det inga tveksamheter med det heller.
Bytet var enkelt, som sagt så kan man lirka ut kontakterna genom hålet, koppla loss, koppla i den nya sensorns kontakter och montera tillbaks i omvänd ordning. Jag satte ett extra litet buntband för att säkra att man verkligen kan lirka ur kontakterna igen om det skulle behövas demontera detta igen framöver, bra att inte enbart förlita sig på kontakternas snäppfästen.
När jag ändå satt där med en sprillans fräsch frontsensor och den där magneten på sprötet där bak så passade jag på att rostskydda magneten med ett vaxbaserat hålrumsrostskydd man har tex i bilars balkar och dörrkanter. Den gamla magneten var ju nästan obefintlig pga grav korrosion.
Kan även säga att det var ett problem till som blev tvunget att lösa: en av lagrets sidor hade ramlat av på ett av fronthjulen och hjulet hade kärvat fast. Detta gick att fixa rätt enkelt. Istället för att köpa nytt hjul: bara att rensa spåren för lagersidan från skit, kolla så den klickar tillbaks fint. I med lagerfett och sedan montera lagersidan med silikon, bygglim el dyl så att den inte ramlar ur igen. Dessa lager är verkligen ingen höjdare konstruktionsmässigt men funkar bra nog för dennas enkla tillämpning, väldigt låg belastning det är bara att hjulen behöver snurra utan problem.
Slutet gott allt gott.
Bytet var enkelt, som sagt så kan man lirka ut kontakterna genom hålet, koppla loss, koppla i den nya sensorns kontakter och montera tillbaks i omvänd ordning. Jag satte ett extra litet buntband för att säkra att man verkligen kan lirka ur kontakterna igen om det skulle behövas demontera detta igen framöver, bra att inte enbart förlita sig på kontakternas snäppfästen.
När jag ändå satt där med en sprillans fräsch frontsensor och den där magneten på sprötet där bak så passade jag på att rostskydda magneten med ett vaxbaserat hålrumsrostskydd man har tex i bilars balkar och dörrkanter. Den gamla magneten var ju nästan obefintlig pga grav korrosion.
Kan även säga att det var ett problem till som blev tvunget att lösa: en av lagrets sidor hade ramlat av på ett av fronthjulen och hjulet hade kärvat fast. Detta gick att fixa rätt enkelt. Istället för att köpa nytt hjul: bara att rensa spåren för lagersidan från skit, kolla så den klickar tillbaks fint. I med lagerfett och sedan montera lagersidan med silikon, bygglim el dyl så att den inte ramlar ur igen. Dessa lager är verkligen ingen höjdare konstruktionsmässigt men funkar bra nog för dennas enkla tillämpning, väldigt låg belastning det är bara att hjulen behöver snurra utan problem.
Slutet gott allt gott.
H Harald Blåtumme skrev:Svarar på min egen fråga om någon skulle råka hitta den här tråden i framtiden: ja det är en komplett modul man får.
Innehåller bland annat en magnet som var bortrostad till oigenkännlighet på den gamla modulen, detta förebygger ev kommande problem relaterat till lyftsensorn som jag sett i andra trådar.
Men problemet som gjorde att jag bestämde mig att ta en titt på frontsensormodulen var "bara" att den inte laddade vid dockning, uppruttnat kablage var orsaken till det (primärt att svart kabel var av men även resten av kablarna var på upphällningen som sagt).
Nya sensorn ser så här fin ut:
[bild]
[bild]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Sverige
· 5 178 inlägg
Jag vet eftersom jag just haft isär en dylik. Sitter en sensor (troligen av typ Hall-sensor) på insidan av skalet på denna punkt. Urgröpningen du ser är för magneten som sitter i skalet på motsvarande ställe, denna ska kunna påverka denna sensor genom skalet helt enkelt.
Funktionen är att registrera när roboten krockar mot saker och ting, initiera beteendet avbryta, backa, byta riktning.
Funktionen är att registrera när roboten krockar mot saker och ting, initiera beteendet avbryta, backa, byta riktning.
H Harald Blåtumme skrev:Jag vet eftersom jag just haft isär en dylik. Sitter en sensor (troligen av typ Hall-sensor) på insidan av skalet på denna punkt. Urgröpningen du ser är för magneten som sitter i skalet på motsvarande ställe, denna ska kunna påverka denna sensorgenom skalet helt enkelt.
Funktionen är att registrera när roboten krockar mot saker och ting, initiera beteendet avbryta, backa, byta riktning.
H Harald Blåtumme skrev:Jag vet eftersom jag just haft isär en dylik. Sitter en sensor (troligen av typ Hall-sensor) på insidan av skalet på denna punkt. Urgröpningen du ser är för magneten som sitter i skalet på motsvarande ställe, denna ska kunna påverka denna sensor genom skalet helt enkelt.
Funktionen är att registrera när roboten krockar mot saker och ting, initiera beteendet avbryta, backa, byta riktning.
H Harald Blåtumme skrev:Jag vet eftersom jag just haft isär en dylik. Sitter en sensor (troligen av typ Hall-sensor) på insidan av skalet på denna punkt. Urgröpningen du ser är för magneten som sitter i skalet på motsvarande ställe, denna ska kunna påverka denna sensor genom skalet helt enkelt.
Funktionen är att registrera när roboten krockar mot saker och ting, initiera beteendet avbryta, backa, byta riktning.
H Harald Blåtumme skrev:Jag vet eftersom jag just haft isär en dylik. Sitter en sensor (troligen av typ Hall-sensor) på insidan av skalet på denna punkt. Urgröpningen du ser är för magneten som sitter i skalet på motsvarande ställe, denna ska kunna påverka denna sensor genom skalet helt enkelt.
Funktionen är att registrera när roboten krockar mot saker och ting, initiera beteendet avbryta, backa, byta riktning.
H Harald Blåtumme skrev:Jag vet eftersom jag just haft isär en dylik. Sitter en sensor (troligen av typ Hall-sensor) på insidan av skalet på denna punkt. Urgröpningen du ser är för magneten som sitter i skalet på motsvarande ställe, denna ska kunna påverka denna sensor genom skalet helt enkelt.
Funktionen är att registrera när roboten krockar mot saker och ting, initiera beteendet avbryta, backa, byta riktning.
Ok har problem med att den inte vill ladda såg att det finns en magnet att köpa som är fyrkantig, i skalet ser jag bara en liten pigg?