5 920 läst · 15 svar
6k läst
15 svar
Kallrasskyddet i ny köksfläkt skramlar vid blåst
Sida 1 av 2
Jag har nyligen bytt min usla IKEA-fläkt till en dyr och snygg Cylinda-dito i köket. Det är en frånluftsfläkt som blåser ut luften i en imkanal. Fläkten fungerar utmärkt, den gör sitt jobb när jag lagar mat. Men den låter även när den är avstängd. Det är kallrasskyddet som skramlar när det blåser ute. Jag har googlat och förstod rätt snabbt att det var det som var problemet. Såg i flera inlägg att andra fått saken åtgärdad genom att man satt på vikter på kallrasskyddet så att det inte ska glappa så lätt. Felanmälde hos Cylinda på webben, uppgav i felanmälan att jag visste vad det var för fel. De skickade ut en kille som bara konstaterade att det inte var något fel på fläkten, och sen fick jag en faktura på 1414 kr. Jag har bestridit fakturan eftersom jag anser att de skulle upplyst mig om att det inte gick att åtgärda problemet innan de skickade ut en tekniker. Fick idag detta svar:
Hej Namn,
Teknikern som var ute hos dig har skrivit detta i ärendet:
Kund upplever att kallrasskyddet smäller vid vind. Kontrollerat fläkten men ej funnit något fel. Informerat kund att det ej är nått fel med att kallrasskyddet smäller vid baksug i slangen.
Vi kan inte per telefon avgöra om det skulle vara ett fel på fläkten, utan för att få produkten undersökt så krävs det att en servicetekniker kommer på besök och visar det sig att det inte är något fel på produkten så utgår en kostnad från 1414 kr.
Eftersom teknikern har bedömt att det inte är något fel på fläkten så kvarstår fakturan.
Med vänlig hälsning
Namn
Cylinda Service
Skall man verkligen behöva acceptera att en helt ny köksfläkt låter illa när den är avstängd? Hur går jag vidare? Reklamerar fläkten och begär alla pengar tillbaka?
Hej Namn,
Teknikern som var ute hos dig har skrivit detta i ärendet:
Kund upplever att kallrasskyddet smäller vid vind. Kontrollerat fläkten men ej funnit något fel. Informerat kund att det ej är nått fel med att kallrasskyddet smäller vid baksug i slangen.
Vi kan inte per telefon avgöra om det skulle vara ett fel på fläkten, utan för att få produkten undersökt så krävs det att en servicetekniker kommer på besök och visar det sig att det inte är något fel på produkten så utgår en kostnad från 1414 kr.
Eftersom teknikern har bedömt att det inte är något fel på fläkten så kvarstår fakturan.
Med vänlig hälsning
Namn
Cylinda Service
Skall man verkligen behöva acceptera att en helt ny köksfläkt låter illa när den är avstängd? Hur går jag vidare? Reklamerar fläkten och begär alla pengar tillbaka?
Borde det i så fall inte nämnas i specifikationen för fläkten? "Observera att det kan förekomma störande ljud från fläkten vid blåsigt väder" eller något ditåt? Min förra fläkt var sju år gammal, vet ej om det fanns kallrasskydd i den men den var i alla fall tyst.
Tyvärr är detta något ni blir tvungna lära er leva med. Inga fel på fläkten.
Har lika här hemma, även till badrumsfläkten låter kallrasskyddet vid blåst.
Så om du inte kan leva med detta, så kan du ju antingen försöka reklamera varan, men du måste fortfarande betala fakturan för teknikern. Alt betala fakturan och sen försöka limma fast små vikter själv och prova dig fram till vad som är bra. men då får du svårare att reklamera vid senare tillfälle.
Eller så plockar du bort skyddet
Har lika här hemma, även till badrumsfläkten låter kallrasskyddet vid blåst.
Så om du inte kan leva med detta, så kan du ju antingen försöka reklamera varan, men du måste fortfarande betala fakturan för teknikern. Alt betala fakturan och sen försöka limma fast små vikter själv och prova dig fram till vad som är bra. men då får du svårare att reklamera vid senare tillfälle.
Eller så plockar du bort skyddet
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkten"
Badrumsfläktar
Nedan presenteras vårt sortiment av fläktar, inklusive badrumsfläktar. Fläktar spelar en avgörande roll för att upprätthålla en behaglig och hälsosam inomhusmiljö, genom att reglera luftcirkulationen och ventilationen. Badrumsfläktar i
Läs mer
Sur faktura, men vill inte uttala mig om det hela eftersom vi inte har all information här.
Vi har samma med en Franke. Det är så det är med fläktar med kallrasskydd om man har bra drag i pipan. För vår del syns kallrasskyddet i en genomskinlig rörstump så jag tänker testa mig fram med lite små vikter för att hitta rätt tyngd.
Vi har samma med en Franke. Det är så det är med fläktar med kallrasskydd om man har bra drag i pipan. För vår del syns kallrasskyddet i en genomskinlig rörstump så jag tänker testa mig fram med lite små vikter för att hitta rätt tyngd.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 119 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 119 inlägg
Sa man inte att du skulle få betala om de inte hittade något fel?
Jag hade Bosch ute för att fixa en tvättmaskin som gått sönder innan garantin var slut. De var väldigt nogs med att påpeka att det inte var en garantigrej så skulle jag få betala 750:-.
Jag hade Bosch ute för att fixa en tvättmaskin som gått sönder innan garantin var slut. De var väldigt nogs med att påpeka att det inte var en garantigrej så skulle jag få betala 750:-.
Nej, de sa ingenting om det. Och jag hade ju uppgett i felanmälan att jag visste varför det skramlade. Hade ju varit lätt för dem att upplysa mig om det som teknikern sa, INNAN de skickade hit nån.
Fairlane skrev:
Jag gjorde anmälan på nätet, så jag pratade aldrig med någon. Men eftersom jag skrev i min felanmälan att fläkten fungerar som den ska, men att kallrasskyddet skramlar vid blåst, så hade det varit enkelt för dem att maila eller ringa mig och förklara läget.Fairlane skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 887 inlägg
Det står ju tydligt på Cylindas sida ovanför felanmälan formuläret : Så jag tror inte du har mycket att komma med. Du har blivit informerad, men inte uppfattat det. Böj till några blyremsor så har du löst problemet.
"Observera att om felet på din produkt inte är ett garantifel enligt EHL:s (Elektriska Hushållsapparat Leverantörer) garantiregler tar vi ut en avgift för servicebesök. Ett besök från våra tekniker kostar från 1414 kr. Garantireglerna hittar du här:
EHL:s garantiregler"
https://www.cylinda.se/bokaservice
"Observera att om felet på din produkt inte är ett garantifel enligt EHL:s (Elektriska Hushållsapparat Leverantörer) garantiregler tar vi ut en avgift för servicebesök. Ett besök från våra tekniker kostar från 1414 kr. Garantireglerna hittar du här:
EHL:s garantiregler"
https://www.cylinda.se/bokaservice
Medlem
· Västra Götaland
· 2 887 inlägg
För att de varit med förr, och vet att du inte kommer ge dig förrän du fått ut någon att titta på den.....
Medlem
· Västra Götaland
· 2 887 inlägg
Lycka till
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Fast fläkten är ju tyst eller? Spjället är något annat, plocka bort det om det stör? Eller vikta det som många skriver.