Jag har nyligen bytt min usla IKEA-fläkt till en dyr och snygg Cylinda-dito i köket. Det är en frånluftsfläkt som blåser ut luften i en imkanal. Fläkten fungerar utmärkt, den gör sitt jobb när jag lagar mat. Men den låter även när den är avstängd. Det är kallrasskyddet som skramlar när det blåser ute. Jag har googlat och förstod rätt snabbt att det var det som var problemet. Såg i flera inlägg att andra fått saken åtgärdad genom att man satt på vikter på kallrasskyddet så att det inte ska glappa så lätt. Felanmälde hos Cylinda på webben, uppgav i felanmälan att jag visste vad det var för fel. De skickade ut en kille som bara konstaterade att det inte var något fel på fläkten, och sen fick jag en faktura på 1414 kr. Jag har bestridit fakturan eftersom jag anser att de skulle upplyst mig om att det inte gick att åtgärda problemet innan de skickade ut en tekniker. Fick idag detta svar:

Hej Namn,

Teknikern som var ute hos dig har skrivit detta i ärendet:

Kund upplever att kallrasskyddet smäller vid vind. Kontrollerat fläkten men ej funnit något fel. Informerat kund att det ej är nått fel med att kallrasskyddet smäller vid baksug i slangen.

Vi kan inte per telefon avgöra om det skulle vara ett fel på fläkten, utan för att få produkten undersökt så krävs det att en servicetekniker kommer på besök och visar det sig att det inte är något fel på produkten så utgår en kostnad från 1414 kr.

Eftersom teknikern har bedömt att det inte är något fel på fläkten så kvarstår fakturan.

Med vänlig hälsning

Namn

Cylinda Service


Skall man verkligen behöva acceptera att en helt ny köksfläkt låter illa när den är avstängd? Hur går jag vidare? Reklamerar fläkten och begär alla pengar tillbaka?
 
Vet inte vad jag ska svara.

Kallrasspjäll brukar skramla när det blåser, så för mig är det helt normalt.
Äldre fläktar brukade inte skramla, av den anledningen att de inte hade nått kallrasspjäll.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 3 till
  • Laddar…
Borde det i så fall inte nämnas i specifikationen för fläkten? "Observera att det kan förekomma störande ljud från fläkten vid blåsigt väder" eller något ditåt? Min förra fläkt var sju år gammal, vet ej om det fanns kallrasskydd i den men den var i alla fall tyst.
 
Tyvärr är detta något ni blir tvungna lära er leva med. Inga fel på fläkten.
Har lika här hemma, även till badrumsfläkten låter kallrasskyddet vid blåst.
Så om du inte kan leva med detta, så kan du ju antingen försöka reklamera varan, men du måste fortfarande betala fakturan för teknikern. Alt betala fakturan och sen försöka limma fast små vikter själv och prova dig fram till vad som är bra. men då får du svårare att reklamera vid senare tillfälle.
Eller så plockar du bort skyddet
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Sur faktura, men vill inte uttala mig om det hela eftersom vi inte har all information här.

Vi har samma med en Franke. Det är så det är med fläktar med kallrasskydd om man har bra drag i pipan. För vår del syns kallrasskyddet i en genomskinlig rörstump så jag tänker testa mig fram med lite små vikter för att hitta rätt tyngd.
 
  • Gilla
Citrona
  • Laddar…
Fairlane
Sa man inte att du skulle få betala om de inte hittade något fel?
Jag hade Bosch ute för att fixa en tvättmaskin som gått sönder innan garantin var slut. De var väldigt nogs med att påpeka att det inte var en garantigrej så skulle jag få betala 750:-.
 
Nej, de sa ingenting om det. Och jag hade ju uppgett i felanmälan att jag visste varför det skramlade. Hade ju varit lätt för dem att upplysa mig om det som teknikern sa, INNAN de skickade hit nån.
Fairlane Fairlane skrev:
Sa man inte att du skulle få betala om de inte hittade något fel?
Jag hade Bosch ute för att fixa en tvättmaskin som gått sönder innan garantin var slut. De var väldigt nogs med att påpeka att det inte var en garantigrej så skulle jag få betala 750:-.
 
Fairlane
Ja det kan man tycka, men troligen kan den som tar emot samtalen inget om produkterna. Däremot kunde de såklart sagt att det kommer kosta om inget fler hittas.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ja det kan man tycka, men troligen kan den som tar emot samtalen inget om produkterna. Däremot kunde de såklart sagt att det kommer kosta om inget fler hittas.
Jag gjorde anmälan på nätet, så jag pratade aldrig med någon. Men eftersom jag skrev i min felanmälan att fläkten fungerar som den ska, men att kallrasskyddet skramlar vid blåst, så hade det varit enkelt för dem att maila eller ringa mig och förklara läget.
 
Det står ju tydligt på Cylindas sida ovanför felanmälan formuläret : Så jag tror inte du har mycket att komma med. Du har blivit informerad, men inte uppfattat det. Böj till några blyremsor så har du löst problemet.

"Observera att om felet på din produkt inte är ett garantifel enligt EHL:s (Elektriska Hushållsapparat Leverantörer) garantiregler tar vi ut en avgift för servicebesök. Ett besök från våra tekniker kostar från 1414 kr. Garantireglerna hittar du här:
EHL:s garantiregler"

https://www.cylinda.se/bokaservice
 
Ja, men de VET ju att skramlet inte är ett garantifel, varför säger de då inte det till mig? Jag tog för givet att fläktjäveln skulle vara tyst när den är avstängd. Trodde självklart att det skulle gå på garantin.
 
För att de varit med förr, och vet att du inte kommer ge dig förrän du fått ut någon att titta på den.....:D
 
De känner inte mig :p
 
Lycka till (y)(y)
 
Fast fläkten är ju tyst eller? Spjället är något annat, plocka bort det om det stör? Eller vikta det som många skriver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.