Pratade med ena grannen igår och sa att vi kommer nog flytta och hon tycker vi är helt bänga även när vi drog upp allt om insynen fel husmodell och att vi vill komma till ett lugnare område. Hon menade på att insynen kan man lösa med typ att bygga in oss men det blir svårt eftersom vi har insyn överallt och huset ligger högt upp är det inte vara att plantera höga häckar och sånt för de blir inte tillräckligt höga ändå men tanke på att huset ligger högt.

Hon menade på att vi verkar flytta bara för att vi vill få mera finesser och inflytande i vad vi vill ha i huset. Men det är givetvis inte helt sant. Läge, avskildhet och insyn och sånt spelar ju in oxå.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
E Enholm85 skrev:
Vårt hus tror jag inte kommer bli svårsålt då det ligger i ett kanon läge med allt som behövs. Men dock kommer vi behöva sälja för 250 000 mer än utgångspriset men det tror jag inte heller blir något problem.
Tomten såg ju inte så farlig ut och vägen kanske inte blir något jätte problem.

Man att ni behöver sälja för 250 tkr än utgångspris betyder ju att ni har ett lockpris, vilket inte är ok.

eller kan ni sälja ändå även om det blir utgångspris?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
D dthompa skrev:
Tomten såg ju inte så farlig ut och vägen kanske inte blir något jätte problem.

Man att ni behöver sälja för 250 tkr än utgångspris betyder ju att ni har ett lockpris, vilket inte är ok.

Vi kommer att lägga ut det för utgångspris och säljer vi inte för det vi behöver så blir det inget. Men jag har svårt att tro att vi inte kommer få det priset då vi bor extremt bra just nu med nära till allt, skog, skoterled osv

eller kan ni sälja ändå även om det blir utgångspris?
 
Bortsett från trivsel, nybyggeproblem, grannproblem, försäljningsproblem etc borde det egentlingen inte vara några problem med tomten och insyn (såvida man inte har ett höghus som granne). Jag byggde för 15 år sedan: hörntomt i sluttning med någotsånär trafikerad väg i ena hörnan. Med välplanerad trädgård och flera dubbelhäckar blev tomten insynssyddad inom 5 år. Bok, avenbok och medflyttade buxbomsplantor från tidigare trädgård jämte rejäla bambus blev den utsatta hörnträdgården en riktig oas.

En duktig trädgårdsarkitekt kan göra underverk.
 
  • Gilla
Blåsalvia
  • Laddar…
Ja precis det med vägen löser vi ju enkelt men annars är det typ ingen insyn dit vi ska bo vilket är enormt skönt. Här har vi insyn på alla håll och kanter. Haha.
 
Nu lägger jag mig i, men jag förstår inte frågeställningen? Vad undrar du och vad vill du ha hjälp med? Eller vill du att vi skall heja på och säga att du tar rätt beslut?
 
  • Gilla
DennisTB och 8 till
  • Laddar…
Frågeställningen var ju främst det om vägen om det var en dålig tomt på grund av det och vi var skeptiska från början men sen insåg vi att det inte kommer bli något problem så nu kör vi på.

Är otroligt tacksam för att feedback!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
E Enholm85 skrev:
Frågeställningen var ju främst det om vägen om det var en dålig tomt på grund av det och vi var skeptiska från början men sen insåg vi att det inte kommer bli något problem så nu kör vi på.

Är otroligt tacksam för att feedback!
Ok, lycka till.
 
Jag bor nära en mycket trafikerad 30-väg. Vi har tredje huset från vägen och vi är inte alls störda. Hus nummer två är mycket störda på den sidan som vetter mot vägen. Huset närmast har plank, men är mycket störda. Jag hade som många andra letat vidare efter en bättre tomt. Ska ni sälja en dag, kommer vägen dra ner värdet även om ni har ett fint hus.

Nu trivs inte ni vuxna så bra i området, men man måste ju faktiskt inte umgås med grannarna. Kanske lägga pengar på en trädgårdsarkitekt som kan hjälpa er med smarta lösningar kring insyn och värme. Kanske ordna en barnentré och en vuxenentré för att styra springet. Hitta på ny användning av halvplanet som inte används så mycket.

Jobba med att öka trivseln och forsätt leta efter en bättre tomt.
 
  • Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
Vi kommer att flytta dit känns helt rätt nu när vi pratat med grannen samt att vi insett att det inte låter så himla mycket ändå.

Sen hjälpte ju förhandsvärderingen en hel del oxå så jag tror inte det blir något stort problem att få huset sålt heller i framtiden.

Mvh
 
Märklig tråd.
Varför har TS startat denna?
Vad vill TS ha svar på, egentligen?
Har ju redan bestämt sig, har tydligen redan projekterat huset, har ju tydligen redan köpt tomten?

Om man flyttar in i ett nybyggt område, som ni tydligen gjorde för 4 år sedan, så ät det väl ingen raketforskning att grannarna liksom ni, är unga familjer med ett antal barn i samma ålder.
Om en 4-5 år börjar ni undra; vad hände? det är ju så tyst. Jo, barnen har växt upp och fått andra intresse, kanske t.om flyttat hemifrån. Då kommer ni kanske att sakna den puls och liv och rörelse som barn i lekåldern orsakar.
Den nya tomten har förmodligen ALLTID störande ljud från vägen i all evighet, även när barnen flyttat.

DÅ är det tid att titta sig omkring efter mindre boende på 1 plan mm och tänka tillbaka på att barnen växt upp med många kompisar/lekkamrater utan att behöva dras bort från deras trygga miljö pga ogenomtänkta flyttningar bara för att.
 
  • Gilla
Blåsalvia och 6 till
  • Laddar…
Som jag har förklarat förut ligger denna tomt typ 1000 meter ifrån där vi bor nu och jag har större barn som kan cykla dit om de vill. De har även kompisar i närheten och det finns barn lite längre upp på gatan men det är inte en renodlad barngata.

Vi sliter inte upp dom och flyttar långt från allt. Utan de har möjligheter att leka även dit vi flyttar. Min dotter blir 10 när vi flyttar och sonen kommer att fylla 12.
 
Och vad är det du vill ha svar på? Din rubrik är att du är så himla kluven.
 
Ja det stämmer och denna rubrik skrev jag kanske lite för snabbt innan jag hade undersökt ordentligt men nu har vi undersökt och det känns bra.
 
Ibland behöver man bara skriva av sig och bolla lite med en som är opartisk.

Lycka till och ser fram emot att följa nybygget i en separat tråd! ;)
 
  • Gilla
Blåsalvia och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.