Vi har en portabel AC på övervåningen och den fungerar väldigt bra... med lite fläktar som hjälper till att blanda varm och kallluft. Nu till luxproblemet. Jag har en strumpa som sätts på fönstret och måste öppna den och ta bort slangen varje kväll för att låta kvällsluften komma in. Nu vill jag hellre göra ett hål i väggen och ansluta slangen dit istället. Jag har ännu inte hittat någon adapter eller kit som gör att man kan koppla en frånluftsslang från en portabel AC. Har gjort det varje dag i 3 månader i 3 år... lite less på det.

Satt och funderade på att installera en LLVP, men en portabel AC duger gott och väl. Det är sommaren är problemet..

Är det någon som har gjort något liknande?
 
Ta en funderare igen på LLVP.
I 9 år tragglade vi med den där tjocka frånluftsslangen från mobila ACn. Sen blev det en luftvärmepump 2017.
Fördelar:
*Elförbrukningen är minimal, några 100W mot närmare 1000W
*Kyler hela huset istället för bara sovrummet
*Låg ljudnivå
*Tar ingen plats på golvet
*Hundarna stortrivs när det är svalt inne
*Styr luftvärmepumpen med mobiltelefonen
*Värmer även huset effektivt
 
Vi har redan en LLVP sen många år tillbaka på nedre plan och det finns ingen anledning att köpa en till på ovanvåningen pga. behov och möjlighet. Den dagen vi ska byta blir det till en multisplit... om det går. Har lite ont om väggplats (bor i radhus). Men just nu är det bara somrar som behövs på ovanvåningen. Vår portabel AC kyler hela ovan våningen. Vi har ett allrum med fönster och stödkyler med pelar in i sovrummen. Fungerar faktiskt väldigt bra och billigt =).

*Värmer även huset effektivt

Njae, LLVP kyler/värmer aldrig ett helt hus effekt. I vissa fall, ja, men majoritet av hus går det inte det. Endast på den plan den är installerad på och har hyfsad öppen planlösning. Annars måste man stödja med fläktar att skapa undertryck eller mixa luften. Ett påstående man måste vara försiktig med. Ingen kritik, vill bara att någon rookie ska gå på det när någon råka läsa att det är en sådan fördel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.