Det var som "#¤%&&#¤ :surprised:

Makita har ett lågprismärke... Maktec. Säljs i England och Australien för att sno åt sig mer marknadsandelar. Tillverkas i Makitas egna fabriker och till viss del med samma delar men med mindre funktioner och annan färg. Maskinerna är röda och skall hålla samma kvalitet som Makita men med mindre funktionalitet bara...

Kolla in denna: Maktec.bmp. Skall enligt ÅF vara för lättare industriarbete... kostar kring 500 SEK för denna i UK.

Trodde jag aldrig skulle uppleva att Makita skulle ha ett lågprismärke.. Man kanske skulle tjacka en bara för att testa ::) ;D
 
Det var intressant!
Känner du till att Festool har ett parallellmärke som heter Protool?
http://www.protool.de
 
En Festool-handlare sa till mig att Festool kommer att lansera Protool i Sverige. Han trodde att det kunde bli redan i höst.

Om Protool håller samma klass som Festool så är det ett himla spännande sortiment. Det är lite "tyngre" grejer, typ vinkelkapar mm.

/Micke
 
Hmm. tittade just på siten (protool.de). Känns inte så himla spännande längre - med de priserna..
 
Priserna var ju rätt normala... Hur är dess precision och kvalitet jämfört med Festool?

Kollade sticksåg och borrhammare, helt normala priser för bra maskiner.
 
Det verkar som att alla ligger med alla i elverktygsbranschen. Lika som bär eller?

PFH24QEX500.jpg


619929_p_hi_0001.jpg

Specifikationerna är väldigt lika.

http://www.protool.de/mediandoweb/index.cfm?ID_O_TREE_GROUP=652
http://www.milwaukeetool.se/int/sv/...CB2C125706B0066274C?OpenDocument&nav1=pro

Det börjar likna vitvarubranschen minst sagt, samma vara men olika namnskyltar. Konsumenten vet väl snart inte längre vad det är den köper. Konsumenten tror att den köper en "Saab" eller "Volvo" och får istället en "Opel" eller "Ford". I det här fallet verkar det dock som att det omvända råder och att innehållet är en Milwaukee/AEG.

Atlas Copco ägde en gång i tiden AEG. De främsta verktygen bar namnet Atlas Copco och de äldre modellerna eller de med lite mindre funktioner fick heta AEG. Sedan köptes den amerikanska tillverkaren Milwaukee och det blev istället namnet på toppverktygen. Nu ägs dock AEG och Milwaukee av något "Kina"-företag.
 
Men halva finessen med Festool är väl deras skensystem för sågarna. Såg inte ut som Protool har det?
 
hempularen skrev:
Men halva finessen med Festool är väl deras skensystem för sågarna. Såg inte ut som Protool har det?

Visst finns det. Titta under länken "Tillbehör"---> "Sågtillbehör". Där finns styrskenorna.
 
Priserna var ju rätt normala... Hur är dess precision och kvalitet jämfört med Festool?

Kollade sticksåg och borrhammare, helt normala priser för bra maskiner.
Jo, du har rätt.

Jag surfade rätt in bland timmerman-redskapen. Man kan köpa en nätt liten elhyvel för 2626 Euro :) Visserligen är den 350mm bred. Den det blir flis (både av hyveln och av 2626 Euro)..
 
henke skrev:
Milwaukeen och Protool borrhammaren ser ju väldigt lika ut. Varför? Jo därför att de görs på Milwaukee-fabriken i Tyskland båda två, alltså har den ingenting med Festool att göra.

Jag har själv sett Protool-maskiner på löpande bandet i Winnenden där Milwaukee/AEG tillverkas.

Där ser man. Synd att man missade den fabriken när man i somras besökte Audifabriken i Ingolstadt. (Alternativ semester kallas det ;D) De ligger tydligen rätt nära varandra.

Men Protool-siten verkar väldigt mycket Festool-inspirerad så någon form av samarbete mellan Milwaukee/AEG och Festool måste det väl nästan vara? De kanske ägs av samma ägare? Annars förstår jag inte riktigt vad Milwaukee/AEG skulle ha för fördelar av att sälja maskiner till Festool och gå misste om en del av vinsten.

Är det någon som känner igen fler verktyg på Protool under andra namn?
 
Vet att Protool i Sverige säljer Motek AB med kontor i Eskilstuna.
Fick deras katalog på byggmässa. De har lite borrmaskiner och cirkelsågar ”Protool”.
Kommer inte ihåg priser, men det var inte lågpris säkert. :)
 
Flex finns som lågpris i USA under märket Porter Cable.
Enda skillnaden på skruvdragarna är färgen.
Röd i europa och grå i USA.

/THrax
 
Himla intressant att veta allt detta. Jag visste att vissa märken var samägda men här har det kommit fram mycket som jag inte hade en aning om...

Fast det verkar som om det är Porter Cable som säljer Porter Cable under märket Flex och inte tvärtom. Eller dom har helt enkelt gått ihop... krångligt. Fast Porter Cable är inget lågprismärke i USA vad jag vet. Rätta mig om jag har fel
 
Porter Cable ligger väl i "mellankatergorin" om jag förstått det hela rätt, alltså inte "indistrikvalitet" men bra verktyg för hemmapulare...

Mvh/ Gladestone
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.