T
Nu hör väl inte båtmotorer till trädgårdsmaskiner, men kanske någon skulle kunna hjälpa mig i alla fall. Motorer har jag inte skruvat med sedan jag körde moped och dessutom har jag inte alls koll på just båtmotorer.

Jag har köpt en lite äldre 4t Tohatsu 18h som fungerade bra de första veckorna.

Men mitt i allt en dag då jag skulle åka iväg så varvar motorn inte upp vid gaspådrag med växeln i, utan känns som man kör med högst ca 20% effekt. Dagen innan hade det inte varit något problem.

Motorn svarar nog om jag drar max på gasen i friläge, men inte då jag har växeln i. Vad kan månne problemet vara?
 
Mats-S
Börja med det enkla, kolla/byt tändstift.
Vatten i bränslet?
Kolla att det är gnista på alla tändstiften, om inte trasig tändkabel ... eller tändspole.
 
Hej!

Om det går att varva upp i friläge så borde det ju inte vara något med själva motorn.

Kan det ha trasslat in sig något i propellern så den inte orkar snurra?

mvh
 
T
S Smeafan skrev:
Hej!

Om det går att varva upp i friläge så borde det ju inte vara något med själva motorn.

Kan det ha trasslat in sig något i propellern så den inte orkar snurra?

mvh
Det är ju så jag tänker, men inget synligt är fast i propellern. Det enda som jag kan tänka mig är att sand/blålera skulle ha letat sig fast in kring propellerdrevet, men är det ens möjligt? Jag har ännu inte bryggan på plats så jag tvingas ta i land på sidan där det är rejält grunt. Men jag tycker jag har varit tillräckligt snabb att stänga maskinen och vippa upp den innan den kan ha tagit i sjöbottnen. Propellern är ju lite kantnött sedan tidigare men jag kan aldrig tänka mig att jag skulle ha skadat den så pass mycket att jag tappar ca 80% kraft. Hur lossar jag propellern, kunde ju kanske ta en bild så ni kan bedöma läget?
 
Lägger du i friläge så ska du lätt kunna snurra propellern för hand. Det händer att linor skär in mellan propellern och växelhusets kant utan att de syns utifrån.

Propellern lossar du genom att plocka bort saxpinnen som sitter genom kronmuttern och sedan skruvar du loss muttern och drar propellern rakt ut. Varesig muttern eller propellern ska sitta speciellt hårt om allt är som det ska.

Eftersom att det är en fyrtaktare, kolla motoroljan också. Både att den finns och att den är rimligt ren.

Vad gäller propeller så är en kantstött propeller ett bra sätt att sabba lager och packboxar i växelhuset. Det är lönsamt att sköta om sina propellrar både för att spara dyra reparationer av växelhuset och för att spara bränsle.
 
T
Tack för svar. Så här ser propellern ut, visst lite kantnött men den kan ju aldrig orsaka att jag över en natt inte kan varva upp. Den snurrar utan problem i friläge. Inga synliga saker mellan propellern och växelhuset.

Båtpropeller i vatten som ser kantnött ut men snurrar fritt, utan blockering från växelhuset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Kan det vara något riktigt banalt här som jag får skämmas åt sedan?
 
Jag är inte heller ngn stjärna på motorer men jag minns att det förr kunde strula med ett gummimembran som fanns i vissa förgasare när dessa började läcka luft. Då gick bilen på typ tomgång eller lite mer. Kanske kan vara ngt liknande.
 
Jag är lite mer inne på bränsletillförsel - När maskinen går på tomgång eller varvas utan belastning så går den fint - Så snart växeln läggs i och belastningen ökar fås inte tillräckligt med bränsle och maskinen kommer inte riktigt igång. Skulle det inte kunna vara så?

Det kan ju vara värt att kontrollera - Filtert i tanken, filtret i motorn och slutgiltligen blir ju bränslepumpen och förgasarna som skall kikas på, det enklaste är att börja med filter.

Borde finnas ett filter i tanken:
Illustration av komponenter för bränsletillförsel inklusive bränsletank och delar för bränslepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen finns det ett i motorn - Om man skall tro den manual jag hittade på en 4T Tohatsu 18hk:

Illustration av en båtmotor med identifierade komponenter, inklusive bränslepump och filter, samt en demonteringsguide.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Illustration av en båtmotor med märkta komponenter som bränslefiltret och bränslepumpen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den fyrkantiga saken till vänster om bränslefiltret tror jag är bränslepumpen... Precis intill förgasaren, lätt att lokalisera, följ slangarna från bränslefiltret.

Och så bara en sidonotis - Tror din anod börjar bli lite medtagen på drevet. Ovanför propellern, brukar dom inte ha en fena på sig?
 
Redigerat:
Har du kontrollerat växeloljan? Kanske är dags att göra service på drev/rigg? Skulle också kika på en ny offeranod, om inte Annas ser den tunn ut runt infästningen och kanska kan lossna?
 
T
slacker slacker skrev:
Jag är lite mer inne på bränsletillförsel - När maskinen går på tomgång eller varvas utan belastning så går den fint - Så snart växeln läggs i och belastningen ökar fås inte tillräckligt med bränsle och maskinen kommer inte riktigt igång. Skulle det inte kunna vara så?

Det kan ju vara värt att kontrollera - Filtert i tanken, filtret i motorn och slutgiltligen blir ju bränslepumpen och förgasarna som skall kikas på, det enklaste är att börja med filter.

Borde finnas ett filter i tanken:
[bild]

Sen finns det ett i motorn - Om man skall tro den manual jag hittade på en 4T Tohatsu 18hk:

[bild] [bild]

Den fyrkantiga saken till vänster om bränslefiltret tror jag är bränslepumpen... Precis intill förgasaren, lätt att lokalisera, följ slangarna från bränslefiltret.

Och så bara en sidonotis - Tror din anod börjar bli lite medtagen på drevet. Ovanför propellern, brukar dom inte ha en fena på sig?
Super, tack. Det låter som en bra idé. Dessutom ännu ett stort tack, då jag tror du hittat rätt ritning på både tank och motor. Det lär bli kvällens projekt att gå igenom filtren. Har du länk till var du hittade ritningarna?
 
T Turbo_Tail skrev:
Super, tack. Det låter som en bra idé. Dessutom ännu ett stort tack, då jag tror du hittat rätt ritning på både tank och motor. Det lär bli kvällens projekt att gå igenom filtren. Har du länk till var du hittade ritningarna?
Fanns två modeller - Valde den som hette "EU" eller M18e2 - Dubbelkolla gärna motorskylten så du vet att det är rätt manual.

https://www.tohatsu.com/marine/common/owners_manual/bf1818ea1e757f6f2872f425d832bfef74d0b278.pdf

https://www.tohatsu.com/marine/int/tech_info/manuals.html

Den fanns tyvärr inte på svenska vad jag kunde se.

EDIT: När du ändå är igång och kika på bränslefilter - Kontrollera även slangar och "pumlan" efter sprickor eller läckage. Bara för att säkerställa att den inte drar luft i bränsleslangarna, tycker iofs att den borde bluddra och hacka mer i så fall... men men...
 
Redigerat:
T
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Har du kontrollerat växeloljan? Kanske är dags att göra service på drev/rigg? Skulle också kika på en ny offeranod, om inte Annas ser den tunn ut runt infästningen och kanska kan lossna?
Maskinen påstods vara servad av säljaren vid köpet och jag har nog ingen anledning att tro att det inte var ordentligt utfört då han inte bara var fiskare utan även hade en egen bilverkstad. Men jättebra poäng om offeranoden. Skall byta den omgående.
 
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
Kanske en dum fråga men har vi öppnat luftskruven i tanken? Den sitter troligt mitt i mätaren.
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
Propellern behöver du inte oroa dig för, den kan inte hindra motorn att varva upp.
Allmän service av anod och växelhusolja är inte fel men inte orsaken till ditt problem.
Låter motorn som vanligt men är trött? Om ljudet avviker så skulle det kunna betyda att den bara går på en cylinder. Den har förmodligen bara en förgasare så då får man söka felet på tändningssidan. Testa att ta av en tändhatt i taget och se om du märker någon skillnad.
Om den låter som vanligt men är trött så ligger felet ganska säkert på bränslesidan. Du har redan fått tips om bränslefilter och pumpmembran, värt att kolla upp.
Blir det någon skillnad om du slår på choken när du gasar fullt?
Om du gasar fullt i 10 sek, stänger av snabbt och skruvar ur tändstiften, vilken färg har de? Är de väldigt ljusa så går den magert vilket skulle styrka teorin om för lite bränsle.
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
T Turbo_Tail skrev:
Maskinen påstods vara servad av säljaren vid köpet och jag har nog ingen anledning att tro att det inte var ordentligt utfört då han inte bara var fiskare utan även hade en egen bilverkstad. Men jättebra poäng om offeranoden. Skall byta den omgående.
Mmm.. Så kan det vara men det är aningens misstänkt att den verkstan inte passade på att byta en, vad som ser ut som, angripen anod. I vart fall påpekat detta för kund. OM det nu skall vara en fena på den där, men det hör mig veterligen mer till vanligheten än ovanligheten. Alla mina maskiner över åren har en fena på den anoden - Mercury, Suzuki, Yamaha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.