H hempularen skrev:
Det säljaren har gjort är formellt straffbart. Det skulle i så fall väckts åtal inom 2 år (har jag för mig) efter att brottet begicks. Men man skall komma ihåg att i princip har den lagen aldrig tillämpats, ingen har dömts.

Om vi nu tänker oss att det på något sätt är felaktigt utfört, och pga. det blir det en olycka. Då är det tänkbart att du som anläggningsägare är ansvarig. Det är inte ett aboslut ansvar, du ansvarar för att underhålla anläggningen så att den inte blir farlig. Ser du uppenbara felaktigheter, typ en sprucken kåpa till ett uttag, eller att det luktar bränt från ett uttag när det används osv. Om du då ignorerar problemen så är du ansvarig.

Här har du fått vetskap om att de nämnda installationerna inte är utförda av någon elektriker. Det är tänkbart att du då egentligen är ansvarig att få det kontrollerat, inom ramen för ditt ansvar för anläggningen. Men det är långt ifrån säkert att du skulle dömas som ansvarig, bara för att du undlåtit att få anläggningen kontollerad.

Om vi ser till det praktiskta i situationen. Installationen av lampan är svårt att göra fel, så att den blir farlig.

Uttaget som är inkopplat från ett uttag inomhus. kan vara lite större risk med. Jag antar att det är fast inkopplat till inomhus uttaget? Inte med en kontakt att sätta i?

Finns det jordfelsbrytare i lägenheten? Som bryter även just det uttaget? Utomhus uttag installerade efter 199x (osäker på exakt årtal) måste skyddas av jordfelsbrytare. Beroende på hur amatörmässig förre ägaren är, så kan man även tänka sig att fel typ av kabel har använts.
En fråga man kan ställa sig är vad försäkringsbolaget anser, är det möjligt att ställa en fråga till dem, vad de kräver?

Det kan ju vara så att vid en eventuell brans så kan försäkringsbolaget vägra ersättning p.g.a. bristande dokumentation på det utförda tilläggsarbetet för EL, anläggningen. Även om den i sig är OK, men att jobbet har som gjorts inte är helt "Koscher" jag har aldrig utmanat ödet i detta läge, utan personligen hade jag nog låtit en behörig elektriker, granska jobbet och ta över ansvaret, kanske kostar någon lusentapp, men det är småpengar i sammanhanget, jämfört med nekad ersättning från försäkringsbolaget vid brand.

Säljaren ser jag helt reko eftersom denne upplyste helt öppet om denna lösning. Så jag tycker inte man kan kräva mer av denne. Trygghet kostar pengar, men den kan vara värd det.
 
connywesth connywesth skrev:
Det kan ju vara så att vid en eventuell brans så kan försäkringsbolaget vägra ersättning p.g.a. bristande dokumentation på det utförda tilläggsarbetet för EL, anläggningen.
Fast det finns ju inga krav på några kvalitetsdokument eller liknande som t ex vid våtrumsarbeten. Det enda man möjligen har att visa upp är fakturan och den beskriver inget kring utförandet.
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast det finns ju inga krav på några kvalitetsdokument eller liknande som t ex vid våtrumsarbeten. Det enda man möjligen har att visa upp är fakturan och den beskriver inget kring utförandet.
Precis. Men emellanåt drar försäkringsbolag åt tumskruvarna. Det visade sig att samma elfirma hade gjort två installationer på kort tid i nybyggnation där det börjat brinna. Så därför gjorde dom en en full teknisk undersökning på min väns bastu som brann ned pga att det var objekt tre på kort tid med elinstallation från denna firma där det börjat brinna. Denna gång så var det en wagokoppling som pekades ut där branden startat. Jag har lite dålig koll på detta men vad gagnar en sådan undersökning ett försäkringsbolag? Har du koll på detta?
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast det finns ju inga krav på några kvalitetsdokument eller liknande som t ex vid våtrumsarbeten. Det enda man möjligen har att visa upp är fakturan och den beskriver inget kring utförandet.
Bra, då kanske det kan gå ganska smidigt att lösa den biten också.... Det låter för smidigt för att vara sant.... men så kan det ju vara i bland.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Precis. Men emellanåt drar försäkringsbolag åt tumskruvarna. Det visade sig att samma elfirma hade gjort två installationer på kort tid i nybyggnation där det börjat brinna. Så därför gjorde dom en en full teknisk undersökning på min väns bastu som brann ned pga att det var objekt tre på kort tid med elinstallation från denna firma där det börjat brinna. Denna gång så var det en wagokoppling som pekades ut där branden startat. Jag har lite dålig koll på detta men vad gagnar en sådan undersökning ett försäkringsbolag? Har du koll på detta?
Om försäkringsbolaget anser att el-firman gjort fel så kan de ju neka ersättning i alla kommande skadefall om samma el-firma är involverad. Jag har jobbat på försäkringsbolag, och de är petiga på riskhantering.

Jag vet inte alls med säkerhet, men jag ville bara flagga i förväg, för möjliga problem, så man är medveten om det.... Tråkigt att råka i trubbel för såna bagateller....
 
Silver78 Silver78 skrev:
Precis. Men emellanåt drar försäkringsbolag åt tumskruvarna. Det visade sig att samma elfirma hade gjort två installationer på kort tid i nybyggnation där det börjat brinna. Så därför gjorde dom en en full teknisk undersökning på min väns bastu som brann ned pga att det var objekt tre på kort tid med elinstallation från denna firma där det börjat brinna. Denna gång så var det en wagokoppling som pekades ut där branden startat. Jag har lite dålig koll på detta men vad gagnar en sådan undersökning ett försäkringsbolag? Har du koll på detta?
Jag tror att om försäkringsbolaget kan visa på vårdslöshet hos elfirman, så kan de regressa mot elfirman. Det blir kanske mer intressant om de hittar ett systematiskt samband.

Sedan är det väl också så att elbränder i nyinstalation är extremt ovanligt, så har man 3 sådana under kort tid så arbetar någon så vårdslöst att det nästan måste vara uppsåtligt.

Om vi tittar på de olika mer eller mindre bra hempul som brukar diskuteras i elforumet här. Så visst förekommer det trådar där någon vill göra något som finns risk att det skulle brinna. Men det är väldigt ovanligt, kanske 1 på tusen, och genom att de diskuteras här, så stoppas det.

Så om en elektriker lyckas orsaka 3 bränder på kort tid, vi vet inte hur många nybyggen elektrikern kan tänkas ha gjort under den här tiden, men låt oss gissa på 30. Då är den elektrikern mycket sämre än den sämsta promillen av hempulare. Och även den sämsta promillen av hempulare skulle troligen inte upprepa sitt misstag efter den första branden, så den här elektrikern är statistiskt set "omöjligt dålig", så dålig kan man bara vara med uppsåt.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Att försäkringsbolaget gör en undersökning för att se om Utförandet är korrekt och fackmannamässigt är ganska naturligt. Samma sak görs t ex vid vattenskador.
Men därifrån är steget långt till att kräva dokumentation på exakt vem som har gjort vad i anläggningen. Och en eventuell sådan dokuntation är ju inte i sig någon garanti för att utförandet är korrekt. Snarare tvärtom - Har det börjat brinna så är det sannolikt något fel oavsett vem som har gjort jobbet.
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
Mikael_L
connywesth connywesth skrev:
En fråga man kan ställa sig är vad försäkringsbolaget anser, är det möjligt att ställa en fråga till dem, vad de kräver?

Det kan ju vara så att vid en eventuell brans så kan försäkringsbolaget vägra ersättning p.g.a. bristande dokumentation på det utförda tilläggsarbetet för EL, anläggningen
Enkelt svar. Läs försäkringsvillkoren. Det föreligger ett civilrättsligt avtal mellan försäkringstagaren och f-bolaget, avtalet reglerar vad som gäller.


connywesth connywesth skrev:
... jag har aldrig utmanat ödet i detta läge, utan personligen hade jag nog låtit en behörig elektriker, granska jobbet och ta över ansvaret, kanske kostar någon lusentapp, men det är småpengar i sammanhanget
Det finns ingen sådan konstruktion, att en elektriker kan granska och ta över något ansvar. Det är en vanlig missuppfattning, verkar som att det tom lärs ut på elutbildningar.

Lagbrottet att koppla el utan att få göra det kan aldrig tvättas bort genom någon slags besiktning.
Du kan inte köra för fort eller full, och sen komma undan med att en polis, eller F1-förare intygar att man trots allt körde bra och säkert.

Men vad man förvisso kan göra är att låta besiktiga sin anläggning, och sen med stöd av detta dokument påstå att man tagit sitt anläggningsansvar på allvar, och mena att den godkända besiktningen bevisat att anläggningen är fackmannamässigt utförd. Vilken troligen är bra ifall f-bolaget börjar krångla med ersättning. Ty troligen slår försäkringsvillkoren fast att saker och ting ska vara fackmannamässigt utfört för full ersättning. Ja, alltså, läs villkoren.
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Enkelt svar. Läs försäkringsvillkoren. Det föreligger ett civilrättsligt avtal mellan försäkringstagaren och f-bolaget, avtalet reglerar vad som gäller.



Det finns ingen sådan konstruktion, att en elektriker kan granska och ta över något ansvar. Det är en vanlig missuppfattning, verkar som att det tom lärs ut på elutbildningar.

Lagbrottet att koppla el utan att få göra det kan aldrig tvättas bort genom någon slags besiktning.
Du kan inte köra för fort eller full, och sen komma undan med att en polis, eller F1-förare intygar att man trots allt körde bra och säkert.

Men vad man förvisso kan göra är att låta besiktiga sin anläggning, och sen med stöd av detta dokument påstå att man tagit sitt anläggningsansvar på allvar, och mena att den godkända besiktningen bevisat att anläggningen är fackmannamässigt utförd. Vilken troligen är bra ifall f-bolaget börjar krångla med ersättning. Ty troligen slår försäkringsvillkoren fast att saker och ting ska vara fackmannamässigt utfört för full ersättning. Ja, alltså, läs villkoren.
Det var väl ungefär så jag tänkte och menade, men jag uttryckte mig lite otydligt. Jag håller med andra ord med dig till fullo i detta!
 
useless useless skrev:
Att försäkringsbolaget gör en undersökning för att se om Utförandet är korrekt och fackmannamässigt är ganska naturligt. Samma sak görs t ex vid vattenskador.
Men därifrån är steget långt till att kräva dokumentation på exakt vem som har gjort vad i anläggningen. Och en eventuell sådan dokuntation är ju inte i sig någon garanti för att utförandet är korrekt. Snarare tvärtom - Har det börjat brinna så är det sannolikt något fel oavsett vem som har gjort jobbet.
Jag skulle önska att en elektriker granskar OCH ÅTGÄRDAR så det blir 100% fackmannamässigt utfört, även om det INTE VAR 100% från början. Jag vill ju inte att det ska finnas någon förhöjd risk för brand elelr fel i el-installationen. Trots att jag köpt en lägenhet/hus med öppna ögon. Jag har inte själv den kompetensen som behövs för att ens granska om det är ok. "better safe than sorry"...
 
Fairlane
Känns lite som att ska man ändå ta ut en elektriker för att granska så kan man lika gärna riva det och be elektrikern koppla från grunden. Det blir väl ungefär samma tid.
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
Mikael_L
Kanske, kanske inte.
Ofta kan det finnas mycket som är så bra att det inte är någon direkt anledning att riva det, kanske bara rätta till något lite som är fel eller fult.
Men ibland är det precis som du skriver, lika bra att riva och göra om (och göra bättre, kanske en bättre planering)
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Känns lite som att ska man ändå ta ut en elektriker för att granska så kan man lika gärna riva det och be elektrikern koppla från grunden. Det blir väl ungefär samma tid.
Så kanske det ska ske, jag har inte elektrikerkompetens så det kan jag inte uttala mig om!
 
Mikael_L
Har man ut elektrikern i förväg för att kolla på jobbet, eller att det är stort så det tar mer än en dag så tycker jag att man kan be elisen koppla ur och klippa av lite utgående grupper, eller delar av. För att sen få pekat ut vad man kan riva själv tills elis kommer nästa gång.

Passa också på och fråga om det finns några hål som gärna kan borras som förberedelse osv.

Det är långt ifrån alltid som man idenftiera allt som ska rivas eller alla hål som ska tas, direkt vid ett första besök, en installation kan ofta planeras lite allteftersom det fortskrider, men ibland finns det lite självklara saker att göra.
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Har man ut elektrikern i förväg för att kolla på jobbet, eller att det är stort så det tar mer än en dag så tycker jag att man kan be elisen koppla ur och klippa av lite utgående grupper, eller delar av. För att sen få pekat ut vad man kan riva själv tills elis kommer nästa gång.

Passa också på och fråga om det finns några hål som gärna kan borras som förberedelse osv.

Det är långt ifrån alltid som man idenftiera allt som ska rivas eller alla hål som ska tas, direkt vid ett första besök, en installation kan ofta planeras lite allteftersom det fortskrider, men ibland finns det lite självklara saker att göra.
Jag kan inte mycket om el men det du skriver låter vettigt för en lekman i ämnet som mig själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.