Hej, vi ska bygga ut huset och göra en större hall på 15kvm.
Jag letar nu golv och har fastnat för ett vinylklickgolv med kork undersida.
Någon här som har eftarenhet av sådant?
Tåligt för vatten, smuts? Funkar det bra på golvvärme? Rör det på sig mycket vid temperaturförändringar?
 
tompax
FrökenH FrökenH skrev:
Hej, vi ska bygga ut huset och göra en större hall på 15kvm.
Jag letar nu golv och har fastnat för ett vinylklickgolv med kork undersida.
Någon här som har eftarenhet av sådant?
Tåligt för vatten, smuts? Funkar det bra på golvvärme? Rör det på sig mycket vid temperaturförändringar?
Många av dessa typer sägs vara vattentäta och vattentåliga. Jag skulle dock aldrig sätta sådana på en plats där det kan bli blött.
Jag har sett alldeles för många klickgolv i exempelvis kök, som sägs vara vattentäta, men som efter bara några få år är fördärvade i kanterna av all fukt. Vatten tränger in, saker och ting börjar svälla undertill, det kommer in ännu mer vatten, ännu mer smuts, det blir ännu mer ohygieniskt.

Det låter alltid helt fantastiskt i affären när säljarna berättar om hur fantastiska deras super-produkter är, men de vill ju bara sälja produkterna. Kan ej tala för alla produkter i samma kategori, men eftersom jag har sett topp-produkterna fallera, så är det nog rätt illa med dessa överlag.

Sedan finns de som tycker dessa är jättebra och menar att de håller, men de har nog inte haft så mycket väta på deras golv heller förmodligen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi har https://www.pergogolv.se/sv-se/vinyl/classic-plank-optimum-click/v3107-40036_soft-grey-oak i hallen och det fungerar alldeles utmärkt - även efter ett par år så ser det helt nytt ut.
Vi har två killar 10&12 som kontinuerligt hårdtestar det med allt vad det innebär av fotbollsdobbar, klubbor, snöslask, blöta kläder slängda på golvet, grus etc... :D
De kvadratiska plattorna m kork under lade vi i köket i förra boendet och de var vi också nöjda med - som köksgolv. Men i hallen är detta mkt bättre sett till vårt användande iaf.
 
  • Gilla
mgranbom
  • Laddar…
Håller med tompax ovan. Jag skulle aldrig lägga ett sådant golv. Av precis samma anledningar.
 
Vad för golvvärme ska ni ha? Blir det ingjuten el eller vatten så är det ju inget större jobb att byta till klinkers när ni tröttnat på vinylgolvet.. :)

Jag har vinylklick i köket, och vattentåligheten är det inget fel på... Hur det funkar med golvvärme undrar jag dock, det verkar röra sig en del....
 
tompax
Man kan också ställa frågan på följande sätt för att förtydliga:
Finns det godkända klickgolv för badrum, rätt in på duschgolvet?
Är dessa sedan även godkända av försäkringsbolagen?

Om ja, känn er trygga med dessa produkter att använd var ni vill - om ni nu sedan kan sova gott på natten med ert beslut.
Om nej, så säger det sig självt, att de sägs vara "vattentäta" låter bättre än vad det egentligen är och man bör skippa produkterna på ställen där det regelbundet kan komma väta, gärna i kombination med mycket rörelse.

Vill man ha något vattentätt, skall man lägga plastgolv, eller tätskikt och klinka ovanpå. En skarv är alltid en skarv, oavsett hur positivt det än marknadsförs.
 
  • Gilla
dilemma
  • Laddar…
Ursprungsfrågan var väl iofs vattentåligt, inte vattentätt? jag förstår din poäng men samtidigt - för normalt/vanligt hallanvändande har jag svårt att se nödvändigheten av ett helt vattentätt golv? Synligt vatten, t ex smält snö etc. brukar iaf jag torka upp när jag ser det - vi brukar inte hälla ut vatten hinkvis o lämna det därhän ;)
 
tompax
D dilemma skrev:
Ursprungsfrågan var väl iofs vattentåligt, inte vattentätt? jag förstår din poäng men samtidigt - för normalt/vanligt hallanvändande har jag svårt att se nödvändigheten av ett helt vattentätt golv? Synligt vatten, t ex smält snö etc. brukar iaf jag torka upp när jag ser det - vi brukar inte hälla ut vatten hinkvis o lämna det därhän ;)
Själva vinylklickgolven är säkerligen helt vattentåliga de flesta, i synnerhet på den synliga slitytan. Problemet med dessa är skarven. Lite som att klinker och kakel är också vattentäta på ytan, men så finns den svaga länken - fogarna. Därför måste det också vara tätskikt i badrum bakom även dessa produkter.

Så kontentan av detta borde väl vara att om man vill ha ett "vattentåligt" golv, så behöver även skarvarna "tåla" vatten. Vilket i sin tur borde innebära att de ju mer eller mindre måste vara vattentäta även i skarvarna.
För om de inte är vattentäta i skarvarna, så kan vatten komma in och finns där något icke-vattentåligt under så slutar det oftast inte bra, och detta vet man inte förrän det är för sent.


Ursprungsfrågan var "Tåligt för vatten, smuts? Funkar det bra på golvvärme? Rör det på sig mycket vid temperaturförändringar?"

Då uppstår följande frågor:
1. Är hela klickgolvet vattentåligt runtom?
2. Kan man blötlägga dessa i en vecka och de förblir oskadda?
3. Är underlaget under klickgolvet vattentåligt? (med tanke på att klickgolvet har skarvar)
4. Hur mycket expanderar/kontraherar klickgolvet i värme/kyla med tanke på golvvärme? Och påverkar detta skarvarnas "täthet"?
5. Hur mycket blir den 15 kvm stora hallen belastad med fotsteg, spring, eventuella djur, klackar, grus, osv.?

De två sista frågorna blir irrelevanta i fall svaret är ett "ja" på de tre första frågorna.
 
F falkn skrev:
Håller med tompax ovan. Jag skulle aldrig lägga ett sådant golv. Av precis samma anledningar.
Vilken typ av golv skulle du då rekommenderar till en hall? Två vuxna, fyra barn och två katter kommer slita på det
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vad för golvvärme ska ni ha? Blir det ingjuten el eller vatten så är det ju inget större jobb att byta till klinkers när ni tröttnat på vinylgolvet.. :)

Jag har vinylklick i köket, och vattentåligheten är det inget fel på... Hur det funkar med golvvärme undrar jag dock, det verkar röra sig en del....
Det blir vattenburen golvvärme
 
tompax tompax skrev:
Själva vinylklickgolven är säkerligen helt vattentåliga de flesta, i synnerhet på den synliga slitytan. Problemet med dessa är skarven. Lite som att klinker och kakel är också vattentäta på ytan, men så finns den svaga länken - fogarna. Därför måste det också vara tätskikt i badrum bakom även dessa produkter.

Så kontentan av detta borde väl vara att om man vill ha ett "vattentåligt" golv, så behöver även skarvarna "tåla" vatten. Vilket i sin tur borde innebära att de ju mer eller mindre måste vara vattentäta även i skarvarna.
För om de inte är vattentäta i skarvarna, så kan vatten komma in och finns där något icke-vattentåligt under så slutar det oftast inte bra, och detta vet man inte förrän det är för sent.


Ursprungsfrågan var "Tåligt för vatten, smuts? Funkar det bra på golvvärme? Rör det på sig mycket vid temperaturförändringar?"

Då uppstår följande frågor:
1. Är hela klickgolvet vattentåligt runtom?
2. Kan man blötlägga dessa i en vecka och de förblir oskadda?
3. Är underlaget under klickgolvet vattentåligt? (med tanke på att klickgolvet har skarvar)
4. Hur mycket expanderar/kontraherar klickgolvet i värme/kyla med tanke på golvvärme? Och påverkar detta skarvarnas "täthet"?
5. Hur mycket blir den 15 kvm stora hallen belastad med fotsteg, spring, eventuella djur, klackar, grus, osv.?

De två sista frågorna blir irrelevanta i fall svaret är ett "ja" på de tre första frågorna.
Du tycker alltså att man borde satsa på klinker eller hel matta för att undvika skarvar helt? Då de är den svaga länken i ett klickgolv.
 
FrökenH FrökenH skrev:
Vilken typ av golv skulle du då rekommenderar till en hall? Två vuxna, fyra barn och två katter kommer slita på det
Klinker eller någon form av natursten, helt klart. Speciellt om du har värme.
 
  • Gilla
tompax och 1 till
  • Laddar…
tompax
FrökenH FrökenH skrev:
Du tycker alltså att man borde satsa på klinker eller hel matta för att undvika skarvar helt? Då de är den svaga länken i ett klickgolv.
Om där kommer väta titt som tätt på golvet, som man inte frenetiskt vill behöva torka bort, så ja.

Om det inte riskerar att komma väta på det titt som tätt, eller att man inte bryr sig ifall golvet börjar fördärvas längre fram ifall det väl kommer vatten på det titt som tätt, så nej, då kan man köra på klickgolv tycker jag.

Det beror också lite på hur noggrann och ordentlig man vill vara också. Om man inte bryr sig så mycket och det spelar mindre roll att man behöver lägga om golvet efter några år, så spelar det ju ingen roll.

Är man noggrann och ordentlig, så gör man det också ordentligt från början och klinkar med tätskikt under. Då kommer det också att hålla livet ut om man så önskar.
 
  • Gilla
FrökenH
  • Laddar…
Men, du menar på riktigt att det enda rätta är tätskikt o klinker på alla golv - allt annat går bort såvida det inte är testat att klara diverse badrumstester enligt konstens alla regler...
Självklart är skarvarna den svaga punkten, du ger bra råd men jag förstår faktiskt inte skrämselpropagandan när du avråder från allt annat, känns väl binärt enligt min mening
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
tompax
D dilemma skrev:
Men, du menar på riktigt att det enda rätta är tätskikt o klinker på alla golv - allt annat går bort såvida det inte är testat att klara diverse badrumstester enligt konstens alla regler...
Självklart är skarvarna den svaga punkten, du ger bra råd men jag förstår faktiskt inte skrämselpropagandan när du avråder från allt annat, känns väl binärt enligt min mening
Men har du läst TS fråga då?
Var ifrån får du att jag menar att det enda rätta är klinker på "alla golv"?

Hon frågade ifall vinylklickgolv var: "Tåligt för vatten, smuts? Funkar det bra på golvvärme? Rör det på sig mycket vid temperaturförändringar?"
Och golvet skulle sitta i en hall, jag gissar entréhall.
Varför skulle jag då inte avråda från någonting som inte är garanterat vattentåligt? Hon frågade specifikt just ifall det var vattentåligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.