Hej!

Vad rekommenderar ni? 20 el 30 cm isolering till grunden. Det som det räknas på hos samtliga huslev vi har varit i kontakt med är allt som allt 30 cm, 10 för plattan och 20 isolering. Däremot har jag hört allt fler som rekommenderar 40 cm..
 
När vi byggde hus bad vi om en beräkning av energibehov vid alt 200, 250 300mm isolering och det skilde inte mycket i kWh/år. Vi valde 250mm för att räkna hem de extra 50mm isolering var inte värt pengarna. Dock tillhandahöll vi mtrl till de som gjöt plattan åt oss.

/JIT
 
En säljare som bygger med 200 under plattan sade idag att de inte ville bygga med 300 på grund av att det måste bli ett litet värme spill neråt annars kan risken finnas att tjälen smyger in under grunden.

Vad säger ni som kan om det?
 
Kan och kan....man har väl en teori iallafall. :)

Jag tycker det låter som det kan lösas med en skiva markisolering runt om - ut från grunden.
Klart du ska 300 mm.
 
Jag har hört/läst att man förhindrar detta genom att isolera utanför grunden runt om, en bit ner i marken.

http://www.thermisol.se har pdf:er som visar vad jag menar.

Sen har jag hört från min leverantör av cellplast att mer än 30cm ej rekommenderas, eftersom cellplasten trots allt trycks ihop lite grann och vid större än 30cm blir den totala ihoptrycknigen för stor.

Själv ska jag köra med 30cm cellplast.

/Peter
 

Med tanke på att man har chansen att isolera på detta ställen bara en gång skulle jag välja så mycket som det bara är tekniskt möjligt. Sätt ett elpris på 1,5kr/kW i kalkylen så kanske är det lönsamt med 30cm ???
Man tillägsisolerar husen från 50-70talet just därför att det som inte var lönsamt då är lönsamt nu ;)
gaia
 
Visst är det bra med mycket isolering. Man vill ju minimera värmespill från golvvärmen, och det finns ju andra faktorer som ångtryck och fuktvandring som också talar för mycket isolering.

Men det finns andra faktorer som talar emot mycket isolering under en gjuten platta . inte bara ekonomiska.
Ha i åtanke att cellplasten komprimeras. Ju mer isolering, desto fler milllimeter sjunker kåken ner med åren....

Hmm, nu ser jag att Petar skrivit om samma sak. Jaja - jag håller med dej Peter. :)
 
När det gäller cellplast under betongplattan så får man se upp med tryckhållfastheten på cellplasten.

Det varierar väldigt mycket mellan olika fabrikat och olika typer av samma fabrikat.

Ju högre tryckhållfasthet desto mindre ihop pressning med tiden, men samtidigt dyrare per kvadrat.....

Så det är inte bara tjockleken som skall vägas in i beräkningskalkylen utan även tryckhållfastheten kostar.

Se upp när det gäller vilka typer av cellplast som en entreprenör väljer. Vi fick tvinga vår entreprenör att byta cellplastkvalitet eftersom den han hade valt inte skulle klara det grundtryck som huset skulle utgöra mot marken.

Så se upp.
 
Enligt en energikonsult jag pratat med så skiljer det 4kwh/kvm/år om man ökar från 200mm till 300mm isolering i grunden.
 
Kan det stämma? Bara 4kwh/kvm grund och år? Är det någon som har något att tillägga om det?
Kostnads skillnad 200 vs 300 isolering i grunden?
 
Mady skrev:
Kan det stämma? Bara 4kwh/kvm grund och år? Är det någon som har något att tillägga om det?
Kostnads skillnad 200 vs 300 isolering i grunden?
Bara å bara, tillägget är väl runt 10-15kkr och då tjänar man in det hyfsat fort. Och med morgondagens elpriser är det kanske tråkigt att vara efterklok?
 
Jag kommer att ha 300 men jag trodde ändå att "vinsten" var större. Men dessa x-antal kwh blir till sist ganska mycket trots att det låter ynka lite...
 
Som "Mady" mycket riktigt påpekar kan det finnas risk för tjälskjutning om man har för mycket isolering under betongplattan. Mellan 20-30 cm räcker gott och väl till. Ring t ex och hör med dem som tillverkar grunder (Dorocell mfl) så får man även deras synpunkter på det hela.

Man bör också tänka till på att ha en väldränerad grund, dvs att inte bara t ex ha 10 cm makadam o grus utan gärna lägga det dubbla.

Men det finns många faktorer att ta hänsyn till såsom grundförhållanden, grundvattennivå mm.
 
och då ska man väl kunna ha 40 cm också eller?
 
Oj!

Summa sumarum, så är det inte fel med 30 i stället då.. Men det där med extra makadam & grus under för bra dränering är också ngt att tänka på..

tack alla för era svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.