Hej på er!

Jag och min fru köpte för ganska precis ett år sedan en souterrängvilla byggd 79-80. Jag kan absolut ingenting om hus (uppvuxen som man är i allmännyttans lägenheter) men jag börjar väl så smått lära mig ett och annat och känner att det här med att vara villaägare nog inte blev så tokigt ändå! Hur som helst anlitade vi en licensierad besiktningsman inför köpet som kort och gott gav oss grönt ljus och tummen upp; det fanns i huvudtaget inget att anmärka på som vi inte redan kände till eller hade noterat själva. Jag var självklart med honom upp på vinden också men novis som jag var (och fortfarande är) tittade jag väl kanske inte så värst noga då jag inte heller viste vad jag hade att förvänta mig... Är ju som svårt då ens tidigare erfarenheter av kallvindar uppgår till noll!

Nu ett år senare är jag väl lite mer påläst/intresserad så har varit upp ett par gånger och kollat läget lite närmare. Vet som sagt egentligen inte vad jag har att förvänta mig av ett hus som ändå stått i 40 år, men reagerade ändå lite över ett ställe på vinden (faktisk området närmast luckan där man klättrar upp) dvs långt nere där den plana uppgången möter själva takvinkeln typ (takfot?). Det jag reagerar över misstänker jag kan vara lättare mögelangrepp, lite svarta prickar på råsponten samt typ ”vitt damm” längstmed där sponten möts (även ett område med vita prickar på träet). Har jag rätt och borde vi oroa oss?

Är det här något jag borde påtala och eventuellt reklamera gällande besiktningen? Kan liksom inte tänka att det jag nu lagt märke till inte funnits där även för ett år sedan... Ser liksom inte så ut Bifogar även lite bilder på vinden i stort så ni som kan något om vindar får lite av en helhetsuppfattning (problemområdet kommer i slutet).

Tacksam för alla tips och kommentarer!
 
  • Bild på en vind med träbjälkar och råspont, synlig isolering och ingen synlig skada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av kallvind med synliga träbjälkar och råspont, misstänkta mögelskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vindbjälklag med träbjälkar och isolering, gångbräda synlig i ett souterränghus byggt 1979-1980.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion av en vind på en villa med synlig råspont, takbjälkar och isolering på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion och isolering på vind i souterrängvilla, möjligt mögel nära takfot.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träpanel på en inomhustakvinkel med svarta prickar och vit beläggning, tecken på möjlig fuktskada eller mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med synliga träbjälkar och råspont med svarta och vita fläckar som kan tyda på mögelangrepp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träpanel på vind med vita prickar som kan vara mögel, synliga i takfoten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alltså dessa
 
  • Nedsmutsade träbjälkar under ett tak i ett byggprojekt, med synligt reglar och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre hörn av ett tak med synliga träbjälkar och spånplattor, indikation på byggprojekt eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som en kallvind brukar se ut. Helt normalt. Om du kan ana att det är lite mer påväxt i närheten av vindsluckan, fundera på om du kan få den mer tät.

Skapa lite nya traditioner och ta en koll på vinden sen höst och sedan i jan/feb för att snabbt se ev förändringar.
 
Det brukar vara ventilation längs ner mellan tak och vägg = takfotsventilation
 
Jag tycker att det ser normalt ut. Mer ventilation riskerar bara att förvärra situationen.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Utifrån bilderna ser det jättefint ut. 40 år gammalt men ändå mycket bra.

Var uppmärksam på förändringar (om det har gjorts några i huset) och se till att ventilation av såväl vinden som inomhusmiljön fungerar som den är tänkt. Sätt inte igen ventiler mm.

/Byggnadsingenjören
 
När ni säger att det
P Phastey skrev:
Utifrån bilderna ser det jättefint ut. 40 år gammalt men ändå mycket bra.

Var uppmärksam på förändringar (om det har gjorts några i huset) och se till att ventilation av såväl vinden som inomhusmiljön fungerar som den är tänkt. Sätt inte igen ventiler mm.

/Byggnadsingenjören
När du skriver att det ser jättefint ut menar du då att det vita inte är mögel eller att det är så lite att det inte spelar någon roll?
 
...att det är lite och "normalt".
 
Det är mögel/påväxt, men absolut ingen onormalt i ett gammalt hus.
Men som sagt, håll koll, det kan ju hända att ni har andra levnadsvanor än föregående ägare, ni kanske är flera personer, har det varmare, duschar mera. Det är varm fuktig luft inifrån huset som stiger upp på vinden, bildar kondens när det är kallt, och som sen blir mögel.
Bra ventilation inomhus minskar problemet.
 
Jag har en trådlös fuktmätare både på vinden och krypgrunden för att kunna sova gott. Det tycker jag är en liten men bra investering
 
Jag sover gott utan fuktmätare på vinden i huset från 1947.
 
GoC GoC skrev:
Jag sover gott utan fuktmätare på vinden i huset från 1947.
På vilket sätt är det ett relevant inlägg?
 
M Mattsan33 skrev:
Jag har en trådlös fuktmätare både på vinden och krypgrunden för att kunna sova gott. Det tycker jag är en liten men bra investering
Hur funkar en sån? Mäter den luftfuktigheten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.