Vi har ett trähus (egna hem) från 1929 och behöver renovera källaren (ca 50kvm). Ett rum är badrum resten sällskapsrum. Takhöjd mellan betongplattan och tak är 2,15m. Ett rum står på berg.

Det finns fukt och radon (uppmätt till 880 i källaren). Dock har förra ägaren tätat igen den naturliga ventilationen och målat med plastfärg på fasaden. Det har vi åtgärdat samt dränerat runt hela huset efter konstens alla regler.

Vi har försök att hitta en lösning som är låg och som tar bort fukt och radon, samtidigt önskar vi golvvärme. Vi har inte möjlighet att gräva ut de 30-60 cm som behövs för att isolera.

Nu till mina frågor:

1) Låter det här som en vettig lösning?
2) Det radonbolaget som har uppmätt radonvärdet hos oss hävdar att golvet INTE kommer att ta bort radonet och att vi även måste installera en radonsug. Andra jag har pratat med tror definitivt att det kommer sänk värdet. Vad tror ni? Någon som har likanande erfarenheter? Vi har inte uppmätt värdet efter våra åtgärder.
 
1) Vilken lösning? du har inte beskrivit någon lösning :)

Har du tänkt dig någon form av förhöjt golv som innehåller isolering och golvvärme? Det kommer inte att ta bort någon radon. Vet du varifrån radonet kommer? Det kan komma från bydnadsmaterial, marken eller vattnet (t.ex. grundvattnet). Vet du inte det är det nog det första du behöver kolla upp så att du kan attackera rätt problem. OM det är byggmaterialet i huset kan du antingen byta ut det (en lite småjobbig åtgärd, typ riva och byta ut väggar mm...) eller ventilera bort radonet. Är det marken kan du byta ut den (ännu lite jobbigare åtgärd) eller ventilera bort radonet. En FTX-anläggning som ventilerar samtidigt som den fungerar som värmepump och ger en billig värme kanske är det bästa alternativet. Det kan du kombinera med golvvärme, men å andra sidan kanske golvvärmen blir överflödig i det scenariot.

/Fredrik
 
  • Gilla
-ef-
  • Laddar…
Oj. Lösningen försvann visst.

Hade tänkt oss granab 3000n (40mm) samt Lk 22 spån + klinker. Har kollat och det är bara markradon.

Om jag förstår ditt svar korrekt så kommer det inte ta bort radonet. Jag kommer behöva en radonsug alt ftx?
 
Ja, det är min uppfattning (utan att vara expert). Har du 880 Bq/m3 så låter det väldigt högt och du bör definitivt göra något åt det. Är det bara i källaren du har dessa värden då, inte i bottenvåningen? Jag borde ha gissat på markradon eftersom huet är av trä... Ofta väldigt lite radon i trä :)

Radonet är ju en gas som ger en form av strålning (alfa) som kan tränga igenom många material. Just gasen radon är det man kan ventilera bort och har du markradon och har ett mellanrum mellan plattan och golvet (som du ju får med Granab 3000n) kan en ventilation som primärt suger luften ur mellanrummet ge mycket bra effekt. Jag tror dock att du bör ventilera hela utrymmet och inte bara golvmellanrummet. Kontakta någon som verkligen kan strålning och radon så inte en byggare kommer och gissar lite på känn.

https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/radon/vad-ar-radon/

Om du kollar på Hygglo så finns det visst någon som hyr ut en Gammascout strålningsmätare i Halmstad, men jag råkar veta att den även kan skickas till valfri ort i Sverige... Undrar vem det kan vara ;)

/Fredrik
 
Nej, jag förstår inte poängen. Jag tror att du trollar för så här skriver SSM på sin web:

"Strålsäkerhetsmyndigheten uppskattar att ungefär 14 procent av antalet lungcancerfall i Sverige är orsakade av radon. Det motsvarar cirka 500 lungcancerfall per år. 450 av dessa är orsakade av radon i kombination med rökning medan 50 av fallen är icke-rökare."

https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/radon/vad-ar-radon/halsorisker-med-radon/

De 6 inlägg du gjort på byggahus gäller samtliga radon och att det inte skulle vara skadligt enligt dig vilket ytterligare stäker min misstanke om att du har någon form av agenda. Om du har vetenskapliga belägg för att radon inte orsakar cancer vore det lämpligt att framföra dem, gärna i en separat, generell tråd. Jag är säker på att den skulle möta stort intresse.

/Fredrik
 
Jag hade nog kört ventilerande golv och vägg i källaren. Jape Ventgolv har en som inte bygger många millimeter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.