Hej!

Jag undrar om ni har några tips på bästa gödsel till Thuja Brabant, har läst att Kväve är viktigt men tips är alltid bra!

Kogödsel, hönsgödsel, blåkorn, Algomin Trädgårdsgödsel och Algomin Växa är några jag förstått är bra. Men vad är bäst och vad har ni använt er av? :)

Tacksam för tips! (y)
 
Vattning är nog det bästa, de gör mycket på tillväxten. Annars är det bäst att satsa på naturlig gödning som kogödsel eller hönsgödsel.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Kalle B Kalle B skrev:
Vattning är nog det bästa, de gör mycket på tillväxten. Annars är det bäst att satsa på naturlig gödning som kogödsel eller hönsgödsel.
Okej :) Jag har droppslang till dom och tänkte ge lite kogödsel så de borde bli ett vinnande koncept :rofl:
 
Claes Sörmland
Håller med om att vattning är det som är begränsande för tillväxten och inte gödsel. Vattnar du väl så kan gödsel öka tillväxten ytterligare. Med tiden brukar inte tillväxt vara det man önskar med en tujahäck...

Du ska fullgödsla så att det inte blir brist på något eller obalanser. Kväve är den komponent som är rörligast och förbrukas fortast. Så mina val skulle vara en vårgiva hönsgödsel (luktar) eller Blåkorn (luktar inte). Första säsongen när plantorna inte behöver så mycket näring (de är små och ska ändå bygga rötter) så passar kogödsel.

Algominprodukterna får man kolla upp en och en men många av deras produkter är riktigt underliga och består mest av kalk och konstiga fördelningar av NPK.
 
  • Gilla
Linda2805
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Håller med om att vattning är det som är begränsande för tillväxten och inte gödsel. Vattnar du väl så kan gödsel öka tillväxten ytterligare. Med tiden brukar inte tillväxt vara det man önskar med en tujahäck...

Du ska fullgödsla så att det inte blir brist på något eller obalanser. Kväve är den komponent som är rörligast och förbrukas fortast. Så mina val skulle vara en vårgiva hönsgödsel (luktar) eller Blåkorn (luktar inte). Första säsongen när plantorna inte behöver så mycket näring (de är små och ska ändå bygga rötter) så passar kogödsel.

Algominprodukterna får man kolla upp en och en men många av deras produkter är riktigt underliga och består mest av kalk och konstiga fördelningar av NPK.
Tack för super bra svar! :) Har också tyckt att Algomins är lite sisådär i sina förklaringar om innehåll... Blev rekommenderad deras Trädgårdsgödsel men den innehåller inte alls Kväve så då är den ju inge vidare egentligen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.