Jag har några brädor på ett uthus som blivit murkna.

Går det att byta bara en del av varje bräda på ett snyggt sätt? Kapa av strax ovanför skadan och fälla in nya bitar?

Hur gjorde man förr? Uthuset är ca 120 år. Kan gissa att brädan i nederkant på fasaden kom till senare för att dölja skador och skydda nederdelen av fasaden för det sitter inte runt hela huset.

Huset har golvbjälkar direkt på väldränerad mark något jag tror kallas för mullbänk.
 
  • Murkna träbrädor på en gammal uthusfasad med synliga skador nära marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har själv ett uthus som är lika gammalt som ditt och där finns av någon anledning en utbytt bit mitt i, se bild. Ser ut som någon satt igen en gammal kattlucka. :rofl: Antar att du skulle kunna göra nåt liknande. Uthusvägg med utbytt träplank mitt i, som visar en lagad del där en kattlucka kan ha funnits.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FiaR och 1 till
  • Laddar…
Enklast är att byta hela. Såga dem snett längst ner (så de blir kortare på insidan än på utsidan, s k droppnäsa), så hänger inte vattendropparna kvar lika lätt och du löper mindre risk att de ska vandra upp i träet och orsaka nya rötskador.
 
  • Gilla
JohanN03
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Enklast är att byta hela. Såga dem snett längst ner (så de blir kortare på insidan än på utsidan, s k droppnäsa), så hänger inte vattendropparna kvar lika lätt och du löper mindre risk att de ska vandra upp i träet och orsaka nya rötskador.
Vad menar du med byta hela? Hela fasaden? :rolleyes:
 
En vanlig metod är väl att kapa av säg de nedersta 50 cm (eller hur mycket som nu behövs), och sedan ersätta med liggande panel. I skarven mellan stående och liggande sätter du ett lämpligt plåtbleck så att vattnet som rinner längs den stående panelen leds ut på den liggande. Förr i tiden la man en liten bräda som lutade utåt i stället för plåt.

Se längst ner på denna sida för ett exempel (med bräda i stället för bleck)

https://sodergarden.wordpress.com/2013/03/19/tanken-med-stallets-utsida/
 
  • Gilla
Cisco5400 och 5 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Vad menar du med byta hela? Hela fasaden? :rolleyes:
Nejnej, bara de skadade brädorna. Fast om alla på hela fasaden var skadade så kommer förstås saken i ett annat läge.
 
nikasp
Korta och dit med offerbräda är det nog som gäller.
 
Det går att kapa bräderna i 45 graders vinkel med handcirkelspåg en halvmeter upp och skarva i med nya brädstumpar längst ned. Man snedsågar övre ändan på de nya stumparna i samma vinkel så rinner inte vattnet in i skarven.
Ett annat sätt är att snedkapa med handcirkelsåg och sätta in ett par liggande bräder längst ned men då gäller det att allt är sneddat så vattnet inte kryper in.

Den där liggande brädan som nu är längst ned är ren idioti för vattnet rinner ju in bakom den och så ruttnar det nu värre. Någon har tänkt skydda eller dölja skadan men gjorde den ännu värre.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.