Är innerligt tacksam över att detta forum finns!

Tänk vilken fantastisk källa av erfarenhet detta forum är! Och vilken genomslagskraft! Det måste vara många hustillverkares mardröm, och (förhoppningsvis) även många hustillverkares bästa reklam.

Jag börjar bli innerligt trött på otydliga offerter, kalkyler, säljare... och dessa hiskeliga priser!

Nu lutar det åt att vi ritar OCH bygger i helt egen regi istället! Har fått mycken inspiration av många av er som florerar här på ByggaHus och jag börjar tänka att "kan andra så kan väl jag"!

Hade tänkt köpa (så gott som) nyckelfärdigt, men... ARGHH! Jag blir så matt! >:(

Och det känns betydligt bättre att inte lägga ut allt på entreprenad. Vill ha bättre koll än så, tack.

Själv är bäste dräng ;D
 
Det är rätt!
 
Slit inte ut dig bara. Det är tillräckligt jobbigt att bygga hus även om man inte gör så mycket själv. Kul, men jäkligt jobbigt.
 
Va kul att du bestämde dig att rita själv och bygga i egen regi!

Vi som är mitt i bygget just nu (väggarna kommer den 4 mars) tycker att det är jätte roligt.

Vi jobbar heltid bägge två och har tid att vara projektledare och samordnare för bygget.
Men vi har förstås inga barn att passa, vilket är en fördel ;D

Fråga gärna så ska vi hjälpa dig på traven!
 
Tack, tack, alla!

Jo, jag har med nöje läst era inlägg och suger åt mig av era erfarenheter - positiva som negativa. Mycket lärorikt.

Visst, jag är medveten om att ett husbygge är jobbigt. Jag var själv med när mina föräldrar byggde sitt hus i Ytong för sisådär 20 år sedan.

Är nu mammaledig och all tid jag får över (när min lille 6 månader gamla son sover) ägnar jag åt projektering. Oerhört kul att ha något att ägna sig åt förutom bebisen! Och nu när amningen är över och hjärncellerna börjar vakna till liv igen, så är det fantastiskt kul att få något att bita i! :)

Vi tänker bygga i sten - något alternativ finns inte för oss. Min far skriker Ytong, men vi har ej bestämt oss än...

Förmodligen kommer ni att få stå ut med eeeeeviga frågor och böner om hjälp, tips och råd ett antal månader framöver ;)

Vi hörs!
 
Vi har också lessnat på höga huspriser och halvpissigt bemötandet hos husleverantörerna. Och när man som vi har speciella krav, där inget typhus passar varken tomten eller behoven, så är det ännu mer befogat att undersöka egen projektledning av bygget...

Det är faktiskt detta forum (med en extra kick från Sweli som visade sig bo rätt nära...) som stärkt oss. Det man inte vet tar man reda på. Och mycket kunskap finns att finna här. Och det som är så OTROLIGT värdefullt är att få andras synvinklar - det vore nog lätt att missa något annars.

Så om vi tar steget att "bygga själv", vilket vi tänker sikta på, så får man ju chans att återgälda forumet med EGEN erfarenhet och kunskap vartefter...

Vi lutar också åt betong, Ytong eller något sånt...
 
Vad kul, Byggare Babe! Då är vi på samma nivå just nu! Har ni tänkt anlita arkitekt, eller..? Vi är lite tveksamma. Helt klart har en arkitekt MYCKET att tillföra - men till vilket pris? Det måste ju finnas en balans mellan kostnaden och vad det tillför.

Lika som att jag gärna betalar lite mer för god kvalitet på kläder, men samtidigt inte ser någon anledning att betala tiotusentals kronor extra bara för att få "det rätta märket", om ni förstår parallellen.

Det lutar åt att vi ger min syster uppdraget. Hon är nybakad arkitekt och har förvisso aldrig gjort några bygglovsritningar för bostadshus, men hon har otroligt mycket fräscha idéer och en hel del kunskap och erfarenhet. Sedan kanske vi låter någon annan finslipa eller komma med ändringsförslag samt göra produktionsritningarna.

Det är svåååårt! Särskilt som man vet att man bara har ett försök. Detta är ju tänkt att bli mitt första OCH sista husbygge...
 
Vilken nivå ni ligger på !!!! Husbygge är lika med porr för många. Själv lämnar vi vårt drömhus, byggt 1913, kakelugn, 3.10 takhöjd, spröjsade orginal fönster, bubbelkar, Classicum-uterum för ett (ifs även här ryggåstak 5.80) nytt, praktisk, prioriterar garderober lättstädat kök, mycket förvaringsutrymme, vanligt badkar, och någon annan bygger det !!
Okej, vår nivå är +30, skolbarn, egen företagare.
Men handen på hjärtat, finns inte just Ert drömhus någonstans? (tror att det finns) vi hittade vårt och vi är ganska kräsna med tanke på vad vi lämnar. Så alla tycker inte att "färdiga hus" är kass.
Det handlar till sist om porr... förlåt intresse, inte bygger man custom bilar bara för att Volvo handlaren vaknat på fel sida.
 
Vi kör helt i egen regi med inhyrda kompisar i byggsvängen till facila priser. Inköp av material via byggfirmor, anlitande av kompisars pappor osv.. Det blir billigare, man får exakt vad man vill ha men det blir också en JÄKLA massa eget jobb. Man lär sig också mycket på vägen.

Apropå arkitekter fick vi lite inspiration från några kusiner som jobbar i branschen, sedan ritade vi upp i Excel, jo det går faktiskt, och sedan har en kompis pappa renritat och kommit med förslag, han ritar även sedan konstruktionsritningen till själva huset för sammanlagd summa av 25 000:- Utöver det har tillkommit 3000:- för speciella beräkningar av sidledes vindkänslighet och stabilitet.

Bygglovsansökan inskickad, nu väntar vi på bygglovsbeslut samt konstruktionsriting för bygganmälan. Sedan blir det materialberäkningar tillsammans med byggarkompisen, utskick till byggfirmor för bästa pris, beställningar och.. ja sen är det väl bara att spotta i nävarna ;D

Fortsättning följer hälsar Ingo.

 
Tackar gör jag också!

Har läst forumet ett par dagar och lärt mig massor så därför är jag nu också medlem.

Vi har låtit en arkitekt rita huset (ångrar det inte en sekund) och bygglovsritningarna blir klara denna veckan. Vi är helnöjda hittills! Nu går vi ut på anbud och det skall bli intressant att se vad vi kommer ner i för pris. Vi vill bygga i sten (lättbetong eller prefab betongblock) och har räknat med 16.000/kvm men efter ha läst flera inlägg ser det ut som om vi kanske kan komma ner i pris. Sweli bygger i betong för 12.000/kvm - imponerande! Dessutom imponerende att man kan ha heltidsjobb, bygga hus och hittills postat 1000 inlägg till detta forum - vilket brinnande intresse! :D
 
Tack Byggare Babe (och tack för senast) och Mike för kommentarerna. Det har faktiskt vårt drömhus blivit ett brinnande intresse för oss. Är det inte för alla ???



Jag flyttade det jag hade skrivit här till tråden "arkitektritat" jag tyckte det passade bättre i diskusionen  ::)

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.