Hej,

Har försökt mig på det här några gånger nu. Tycker det ryker alldeles för mycket och får inte till glödbädden. Har provat med dels gran/tall och lite blandat löv dock inte Björk.

Har riktigt gott om ved för tillfället och det känns både mysigare och naturligare att grilla med ved, men svårt att få gott resultat.

någon som gör detta frekvent och har konkreta tips?

så här ser det ut idag. 3 stora granklabbar, tänkte det skulle få gotts sig nån halvtimme innan vi grillar.
 
  • Tre stora brinnande vedklabbar i en utomhusgrill
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Då vi tänder ”stora” grillen (ett delat oljefat” med ved får det brinna i timmar innan det är vettigt att laga på......
 
Grilla vill man göra över glöd, inte över låga (om man nu inte är vän av flamberat). Därför tar det en hiskelig tid med ved. Rekommenderar att den huggs i mindre bitar så den brinner ur till glöd snabbare.
 
  • Gilla
TorpBerra och 1 till
  • Laddar…
Jag tror inte att jag provat i just en klotgrill. Men generellt om man skall få grillglöd från en brasa så gäller det att göra en stor brasa. Det skall brinna intensivt tills det bara återstår glöd. Tre stora granklabbar är för lite ved och för stora bitar. Jag misstänker att det inte är det bästa sättet att behandla en klotgrill. I alla fall inte en som man är rädd om. Även när denna metod lyckas så brukar glöden inte vara lika långlivad som när man börjar med grillkol.

Gran är bra på ett sätt eftersom det brinner ut fort till glöd. För gott resultat när man skall grilla över en brasa på det viset bör man ha en eldstad som är så stor att man kan grilla över glöd på halva och ha en eld brinnande på andra halvan. Får man till timingen så har elden brunnit ner till glöd i den andra halvan när glöden börjar falna i den första. Då växlar man sida och lägger på mer ved på den första halvan om man behöver grilla länge.
 
  • Gilla
Dertyui
  • Laddar…
Tack för svar.

Provar helt enkelt lite olika träslag storlekar. Sist körde jag mindre bitar gran men tyckte inte det blev bra, dock hade jag kanske 3-4 st som var kanske hälften av dom jag har nu, så jag upplevde att de brann ur för snabbt och kvar blev inget.

har kört på nu iallafall och tja, nån halvtimme var väl optimistiskt. Får brinna en stund till. Har lagt på lite småbitar för att hela tiden hålla god låga så det verkligen brunnit ur.

Vad är bästa träslaget att använda tror ni?
 
  • Större bitar av träkol som brinner i en trädgårdsgrill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det bästa mest tillgängliga i sverige är björk.

Det kräver nog sin pyroman att få fram en bra glödbädd av ved...

Jag rekomenderar att man matar med mer ved i rask takt innan det brunnit ned...

Man vill att bara det översta lagret brinner och förbrukar syre medans veden i botten bara värms och pyroliserar till kol.

Sök på biochar på youtube så hittar du folk som tillverkar kol i en grop.. du vill göra samma sak fast i mindre skala i din grill.

/ATW
 
Nu kör vi ! :cool:
 
  • Glödande kol i en utomhusgrill redo för matlagning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
helrob
  • Laddar…
Om du lägger två vedträn parallellt en bit ifrån varandra och sedan två till 90º mot de första två så att det uppifrån ser ut ungefär som #. Sedan bygger du på fler lager så att du når högt över kanten på grillen. Då kommer det att brinna intensivt tills allt brunnit ner till glöd. Du skall alltså inte lägga på småbitar hela tiden. Du skall lägga på allt på en gång. Det blir en stor brasa som du knappt kan gå nära. Men när den brunnit ner så har du fin glöd för en stunds grillning. Den glöd du nu åstadkommit går ju bra att grilla på en kort stund. Men har du fler eller större bitar att grilla så behövs en tjockare glödbädd.
 
  • Gilla
rondo och 3 till
  • Laddar…
A
Ja,det blir väl som vanligt iaf,perfekt glöd när man ätit färdigt:) kan aldrig vänta....:D
 
  • Gilla
helrob och 3 till
  • Laddar…
Bra glöd blev det tillslut, fast 3 hungriga ungar och fru ska jag försöka undvika till nästa gång genom att börja tidigare. Glöden varade i kanske 20-25 minuter och nu ger det mest värme. Detta är helt klart bästa försöket hittills i klotet. God smak blev det också utöver själva köttet.

Såklart grillat massa gånger över stor brasa men tycker själv mycket svårare i klotet.

Varför skulle det vara sämre än vanliga briketter för grillen att elda med ved?

Ska testa # tipset nästa gång med mindre bitar!
 
Ett annat hett tips är att spara bitar som är förkolnade i en lufttät gryta eller liknande.
 
  • Gilla
Maxxen352 och 1 till
  • Laddar…
Försök #2:

Enbart gran igen. #-mönstret enligt förslag. 6 pinnar.

Startar lite tidigare idag ;)

Av självklara skäl är denna lite högre och handtagen ligger helt klart o farozonen.
 
  • Sex stycken granstockar placerade i ett #-mönster i en glödande eld inuti en grill, med synliga handtag nära lågorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Oj, fortfarande för stora vedträn!
 
ricebridge ricebridge skrev:
Oj, fortfarande för stora vedträn!
Tack för kommentar!

Tog vad jag hade framme hann inte klyva, ska göra till nästa gång.

Gick snabbare än sist. Det som sabbade lite var att något av träna (de längst upp) var för stora. Så fick vänta på att det brann ner innan. Annars hade kunnat grilla tidigare.

Iallafall gott resultat igen.

Men som sagt, brinner ur snabbare än briketter. Behöver tima både tillbehör och grill. Svårt men går absolut. Kanske är runt 30 minuter att grilla sen lite eftervärme. Duger gott om man planerar lite men ingen långgrill.
 
  • Gilla
Per TH13
  • Laddar…
Som sagt, klyv mindre, typ 4-5cm grovt och fyll med 10-15 trän (fyller typ ut hela kupolen). Låt stå och brinna länge innan du börjar grilla. Händer ofta att jag inte har nån kol hemma när det ska grillas, då funkar ved bra. Men det är inget man kör low-n-slow på i 6h i sträck.
 
  • Gilla
nevzet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.