Hej,
Jag har köpt en Garden Sileno+ 1600.
Har börjat installera den. men har två funderingar.

1. Jag har en liten gräsmatta på cika 80m2 framför huset. Denna gräsmatta är helt delad från övrig gräsmatta genom grusgångar på båda sidorna.
Hur hade ni gjort med klippningen där:
Så som jag har ritat ut med begränsningskabeln? och då låta roboten köra över grusgången.
Eller hade ni separerat den och burit dit roboten för klippning?

2. Hur bör jag lägga guidekabeln på smartaste sättet?

Tomten är 2100m2.
 
  • Översiktskarta med ritade begränsningskablar för robotgräsklippare runt en fastighet med gräsmatta och grusgångar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska du få dit och hem klipparen från det området får du dra fram guidekablen. Som din tomt ser ut och med klipparens placering så blir det lite svårt att uppnå en optimal dragning av guidek.
Kan du inte placera klipparen uppe i högra hörnet, vid det som ser ut som ett garage och sedan låta guiden gå i vänstervarv ner till det aktuella området?

Beträffande körning över gången, så får det inte finnas några höjdskillnader mellan gräsyta och gång. Lösa stenar/grus är inte heller optimalt.
 
Översiktskarta över en fastighet med markerade gränser och benämningar som 'Robotladd', 'Begränsningskabel', 'Studsmatta'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skulle detta kunna vara en görbar lösning?
Anledningen till att den inte stårbakom garaget är att det står en massa bråte där (husvagn på denna bild) nu släpkärra, vedbod och cyklar.
Men vist skulle jag kunna modifiera området och placera den där om det skulle ge en mycket bättre lösning
 
  • Gilla
sir_erken
  • Laddar…
Ja det är möjligt att det funkar med denna lösning.
Har för mig att klipparen har 3 startpositioner så det skulle gå att täcka in ytorna.
Observera att klipparen kan hamna på de smala passagerna under klippfasen, de är alltså ej undantagna från klippning.
 
Luftbild över tomt med markerade områden för robotgräsklippare, guidekabel och extra matta bakom garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Var ute på "lunchen" och kollade lite. Dock kommer roboten vara ivägen om jag ställer den bakom garaget.
Men tror du att denna lösning skulle kunna fungera? bara öppning till den extra mattan från garagesidan. Sedan lägga guidekabeln som på bilden?
Eller kommer roboten att åka vilse på vänster sida då?
 
G Kristian Widing skrev:
[bild]
Var ute på "lunchen" och kollade lite. Dock kommer roboten vara ivägen om jag ställer den bakom garaget.
Men tror du att denna lösning skulle kunna fungera? bara öppning till den extra mattan från garagesidan. Sedan lägga guidekabeln som på bilden?
Eller kommer roboten att åka vilse på vänster sida då?
Det ser knepigt ut upp till höger med två guide och beg.kablar. Du får kolla upp avstånd mm.
För vänsterdelen är där nog inga problem. Klipparen kommer att fara runt utan problem på den öppna ytan. Problemet kan ev. uppstå vid hemgång då den har lite längre avstånd till guiden.
 
Nu får du nog inte svaren du vill ha från mig, men here it goes anyway.
Hade det varit jag hade jag övervägt att skaffa en klippare med två guider om jag nu måste ha den på utpekad plats. Annars hade jag flyttat den till baksidan av garaget och fått se till att ha mina grejor ur vägen.

Gräsplätten på framsidan hade jag antingen gjort till biyta och lyft över klipparen en gång i veckan (ytan ser ut att vara närmare 50m2 än 80m2, eller stensatt gången eller åtminstone en liten bit så klipparen kan gå över.

Men ja, med två guider hade det varit enormt mycket enklare.
 
Luftbild över en tomt med markerade begränsningskablar för robotgräsklippare runt en byggnad och under ett vedskjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Luftbild över en trädgård med markerade gränser för en robotgräsklippares begränsningskabel runt ett hus och garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två nya alternativ.
I alternativ ett så flyttar jag roboten till bakom garaget. Dock är problemet plats där. Jag kan ställa laddstationen under vedskjulet. Men då kommer begränsningskablarna att gå rakt fram (som guidekabeln) innan de svänger av. Enligt vad jag kan förstå i Gardenas installationsmanual ska begränsningskablarna alltid gå rakt ut åt vänster och höger innan de svänger av. Nacldel med det?

I alternativ två så ligger laddplatsen kvar men gör om den lilla gräsmattan (kanske 50m2) till bi-yta samt drar om guidekablen.
Tror ni fortfarande att roboten kommer få det svårt att hitta laddstationen i det alternativet?

Att köpa en annan robot är tyvärr inte ett alternativ då jag redan har inhandlat denna.
 
Förvaringsutrymme bakom ett garage med travade däck, säckar med material och verktyg på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här skulle jag kunna lösa placeringen bakom garaget. blir fortfarande inte helt optimalt. samt att begränsningskablarna inte kan gåut åt sidorna.
 
G Kristian Widing skrev:
[bild]
Så här skulle jag kunna lösa placeringen bakom garaget. blir fortfarande inte helt optimalt. samt att begränsningskablarna inte kan gåut åt sidorna.
Ja, platsen ser ju inte optimal ut för en laddstation. Går det inte att fixa till något utrymme där?
Att ha klipparen vid garaget, kanske på kortsidan där nu en husvagn skymtar och som i din första bild, låta guiden gå i vänstervarv, ner till det lilla området tycker jag hade blivit bäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.