Hej,
Vågar man köpa begagnad luftdriven spikpistol (21 graders eller 34 graders) 50-90mm spik?
Håller en spikpistol generellt sett länge?
Begagnade elverktyg är ju alltid en chansning men hur är det med spikpistoler?
Är de som handverktyg dvs what you see is what you get?
När det gäller elverktyg så kan ju komponenter+batterier vara slutkörda och även svåra att kontrollera vid beg-köp, men hur är det med spikpistoler som är luftdrivna?
 
Bra fråga som jag gärna också hör ett svar på.

Jag skulle ändå utan tvekan köpa en pistol av en privatperson, för hur mycket jag än gillar mina pickor så blir dom blygsamt använda vs livslängd.

Köpa av en hantverkare skulle jag avstå för där kan pistolerna ha levt ett mycket hårdare liv.

Dock tror jag det finns rep-kit med nya packningar + de få rörliga delar i pistolen att köpa.
 
Köp!

Bara det är ett märke som man vet fins delar till och att puffran ser okej ut i skicket.
Priset måste ju vara bra också annars kan man köpa en från biltema / jula ist.

//AA
 
Jag har ett antal tryckluftspistoler i olika storlek, de flesta köpta begagnade. Ungefär hälften av dessa visade sig vara trasiga men har som tur är gått att reparera. Så visst är det en chansning :)
 
Jag köpte en Senco stomspikare av en kille på tradera som påstods serva dem. Den fungerar iaf utmärkt och är i bra men välanvändt skick.

Jag köpte i samma veva en annan Senco på tradera, som inte fungerar alls, det är några packningar som gett upp. Den såg dock sämre ut på bilderna så jag har lite mig själv att skylla.

Fördelen med spikpistoler är att det kostar inte många kronor att gör service, och det är enkelt att göra själv.
Samtidigt kostar en ny stomspikare på BT/Jula inte alls många kronor och håller nog minst ett husbygge eller två om du droppar i lite olja varje pass.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.