Isakare Isakare skrev:
Lägg ner hela idén och tänk på barnen.
Givetvis tänker vi på barnen oxå därav en tomt nära vi bodde förut, nära till skolan, nära till lekplats osv.

Om något år kommer inte barnen leka på gatan som de gör nu och då tänker vi på oss.

Men denna tomt finns bara nu och som fast är det nära till allt oxå!
 
Karlia
Det låter som om du bestämt dig. Vi är alla olika, för mig är trafikljud det värsta som finns, ingenting kan kompensera det. Hus går att bygga om, insynsskydd mot grannar går att göra. Bullerplank gör inte så stor skillnad. Får önska dig lycka till med nya huset!
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Ska till tomten idag och försöka göra en bullermätning med mobilen så får vi se vad den säger. Ja vi har väl typ bestämt oss för får vi till bullerplank hjälper det enormt!
 
Staffans2000
Sakta i backarna!

Det låter mer som du flyr från något, än längtar till något. För att motivera flytten radar du upp Trivialiteter som Kamin, Kaklat badrumsgolv och "föräldradel". Vad tusan nu det är?
Om huspriserna vet vi intet. Men jag TROR att nu är en ovanligt dålig tid att sälja. Dina ungar växer upp, och vipps ser du inte röken av dem, (förrän snuten kommer hemkörandes med dem:D). Dvs. När ert nya hus blivit färdigt och nyhetens behag över kaklade golv försvunnit. Samma har behovet av föräldradelen, eftersom ungarna är ute på stan och prövar sina vingar. Ja. Då bor ni nära en väg, i ett hus med ständigt bilbrus med eller utan bullerplank.
Livet blir inte mycket bättre om man flyttar från en dålig plats till en halvdålig.
Kom ihåg den gyllene mäklarregeln: -Läget, läget och läget styr efterfrågan.

Staffan
 
  • Gilla
Appendix och 19 till
  • Laddar…
E Enholm85 skrev:
Ska till tomten idag och försöka göra en bullermätning med mobilen så får vi se vad den säger. Ja vi har väl typ bestämt oss för får vi till bullerplank hjälper det enormt!
Bullermätning är jättesvårt att bara göra sådär.
Man måste ärligt talat bo in sig innan man upptäcker hur störande det är.
När vi var på visning var vägen inget via reagerade på. men visningen var ju satt när det inte var rusningstrafik. Och där vi bor är när solen skiner ett populärt stråk för sportbilar, motorcyklar och cruisare, de låter en hel del, och de var inte heller ute och körde en mulen dag i februari ;).

Men jag håller med om tidigare analyser från folk, ni har bestämt er, ni vill bort, kosta vad det kosta vill.
 
  • Gilla
Nissens och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Men jag håller med om tidigare analyser från folk, ni har bestämt er, ni vill bort, kosta vad det kosta vill.
Ja, de har ju, vad jag förstår, redan köpt tomten, för ett år sedan.
Och tydligen designat huset också.
 
  • Gilla
john_heden100
  • Laddar…
Men usch vilka nedlåtande svar man har fått av så kallade "vuxna" människor. Trodde aldrig man skulle få såna här svar. Och VAD gör det om man tycker det är roligt att få bygga ett till nytt hus och få inreda det helt själv? Har väl ingen att göra med tycker man?? Skäms på vissa av er.
 
  • Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
Staffans2000
E Enholm85 skrev:
Men usch vilka nedlåtande svar man har fått av så kallade "vuxna" människor. Trodde aldrig man skulle få såna här svar. Och VAD gör det om man tycker det är roligt att få bygga ett till nytt hus och få inreda det helt själv? Har väl ingen att göra med tycker man?? Skäms på vissa av er.
Nu tror jag du missförstått oss.
Vilka nedlåtande svar?
 
  • Gilla
l3ff3 och 2 till
  • Laddar…
Nej menar bara vissa kommentarer. Förstår absolut er åsikt!! Fick förhandsvärdering idag på 4,5 och vi ska bygga för 4,2 plus att en lägenhet var ledig om vi ville ha den men var för nära inpå haha. Så var tvungen att tacka nej :(
 
Står det inte ett hus på tomten bredvid där ni tänkt att bygga? Hör med dem som bor där hur pass mycket buller det är. Är ju bara att knacka på och höra efter om det har en halvtimma till övers att prata lite om hur det är att bo i det tilltänkta området. Om inte annat så får ni ett litet hum om vad det är för folk ni ska få som nya grannar.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Förstår att det känns blottat då er häck bara är i knähöjd, vid 2m ger den bra insynsskydd.

Skulle dock vara tveksam till den nya tomten på grund av trafiken. Är uppvuxen nära en 50 väg där folk ofta kör 70 och det är inget att föredra. Men det är ändå kanske bättre än att oroa sig för grannarna. Hitta en bättre tomt?

Planlösning, kakel etc. Är inte så avgörande som man lätt trycker i sig när man får en fix ide. Det är marginell skillnad. Viktigaste är antal rum och om köket är ihopbyggt med vardagsrummet eller inte.

Sen tror jag inte vi kommer se någon dramatisk förändring, är du rädd för det är såklart det trygga alternativet att avvakta
 
Keiller Keiller skrev:
Står det inte ett hus på tomten bredvid där ni tänkt att bygga? Hör med dem som bor där hur pass mycket buller det är. Är ju bara att knacka på och höra efter om det har en halvtimma till övers att prata lite om hur det är att bo i det tilltänkta området. Om inte annat så får ni ett litet hum om vad det är för folk ni ska få som nya grannar.
Henne har vi varit i kontakt med mycket och hon tycker inte det låter alls och att det är livat så det är ju bra. Har ju som sagt bott på andra sidan vägen oxå precis vid vägen och då tänkte vi inte på det alls och då var det kanske 15 meter till vägen och nu blir det typ 50 meter.

Men är svårt.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Förstår att det känns blottat då er häck bara är i knähöjd, vid 2m ger den bra insynsskydd.

Skulle dock vara tveksam till den nya tomten på grund av trafiken. Är uppvuxen nära en 50 väg där folk ofta kör 70 och det är inget att föredra. Men det är ändå kanske bättre än att oroa sig för grannarna. Hitta en bättre tomt?

Planlösning, kakel etc. Är inte så avgörande som man lätt trycker i sig när man får en fix ide. Det är marginell skillnad. Viktigaste är antal rum och om köket är ihopbyggt med vardagsrummet eller inte.

Sen tror jag inte vi kommer se någon dramatisk förändring, är du rädd för det är såklart det trygga alternativet att avvakta
Vi kommer köpa denna tomt privat av våra gamla byggare och då bygger de på helentreprenad med mycket bra pris oxå som är svårt att slå så det är mycket som lockar.

Detta område är mycket populärt oxå så kommer typ aldrig ut tomter. Ska till tomten snart och då tänkte jag filma lite
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
R
man behöver inte vara kompis med sina grannar men de flesta i samma ålder och med barn blir det på ”barngator”.

Så vad är ”problemet” att ni inte klickat med grannar?

Jag personligen hade aldrig flyttat ifrån en barngata till nånting i närheten av en väg.
Sätt gränser istället om ni tycker det är jobbigt med barn på tomten.

Och beträffande bostadspriserna så bor ni ju inte i nån håla i långtbortistan om ni har en värdering på över 4 miljoner.
Folk behöver alltid nånstans att bo, speciellt i tätorter.
Så att nojja över bostadsmarknaden i det läget tyder på att ni inte varit på bostadsmarknaden särskilt länge...

Sitt lugnt i båten tills barnen blivit så pass stora att de inte bryr sig om de har kompis inom 50m är mitt råd.
Sen kan ni vuxna göra som ni vill utan att tänka på barnen(y)
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Jag kan förstå oron över att huset ni bor i, och vill flytta ifrån, kan tappa i värde, mycket pga den rådande situationen med Corona och allt det där. Men det kan ju också eventuella köpare av ert nuvarande hus också oroa sig över och då vänta med att köpa ett så pass dyrt hus eller vänta på att deras husdröm ska bli billigare.

Jag är glad att jag hann köpa ett hus förra året. För hade jag letat hus nu i år hade jag väntat. Dels för att se om priserna skulle sjunka, dels för att se om min ekonomi hade påverkats till det sämre.

Både säljare och köpare av hus oroar sig nog för tillfället. Med all rätt. Kan tänka mig att en del nybyggare, i full färd att färdigställa sina hus, också oroar sig just nu. Till exempel för att nybygget ska bli dyrare än tänkt eller att det drar ut på tiden pga Coronasituationen.

Byggarna kan ju bli sjuka en längre tid och byggherren kan bli sjuk, permitterad eller i värsta fall arbetslös och då få svårt med ekonomin.

Du frågade i trådstarten hur vi skulle ha gjort och frågar du mig hade jag väntat. Åtminstone ett halvår, ett år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.