Snart dags för nytt kök... Som synes av foto nedan så är det inte en dag för tidigt!

Efter säkert ett tiotal olika lösningar och sömnlösa nätter så har en mer permanent ritning nu tagit form.

Jämfört med idag så är det inga stora ommöbleringar av stationerna. Både på grund av enkelheten av att ha sakerna på samma ställe (vatten/avlopp, osv) samt att i ett korridorkök så är inte alternativen oändliga...

Vi är medvetna om det korta avståndet mellan spishäll och diskho men överlever det. Vi har idag DM mellan dessa två och även det fungerar utan problem.

Synpunkter på upplägg mottages tacksamt! Tips och idéer?!

Så här ser det ut idag. Riktigt risigt och riktigt sunkigt och inte särskilt genomtänkt. Längst in till vänster är murstocken. Under micron finns ett element som kommer att försvinna. Från kamerans håll är en dörröppning motsvarande altandörren. Här kommer vi att öppna upp åt höger så att högersidan får ett öppet avslut mot matplatsen.
b8_asis.jpg

VÄNSTER: Först är det ett 40-bänkskåp och sedan ett 80. 80-skåpet kommer att innehålla diskho. Sedan kommer DM och sist hällen. Inbyggd fläkt ovanför den. Vänsterraden kommer att ha kvar den avslutande väggen.
b8_left.jpg

HÖGER: Längst in städskåp, sedan K/F (kommer få ett överskåp), ugn och micro, samt tre 60-bänkskåp. Överraden fick börja med en vinhylla för att undvika att skåplucka bangar in i högskåp. Avslutas med en öppen hylla.
b8_right.jpg
 
Så diskmaskinen kommer att vara mellan diskhon och hällen? Då måste luckan alltid vara uppfälld när man arbetar i köket, för jag tycker att det är en massa spring just där.

Och jag tycker att det är viktigare med avställningsplats närmast kyl/frys och inte närmast ugn/micro. Man kan ändå inte ställa varma plåtar där om bänken är av laminat eller trä. Och man plockar i/ur kylen mycket oftare än man bakar.
Så jag skulle bytt plats på kyl/frys och ugn/micro.

/EB
 
Ja, DM hamnar mellan ho och häll. Vi har så idag och vi har aldrig upplevt det som ett problem. DM är öppen när disk lastas in, inte annars.

Avställningsyta vid kyl/frys eller vid ugn har debatterats, vi har haft det tvärtom, så som du föreslår. Vi har dock inte avställning direkt brevid kyl/frys nu och det är inget vi saknar. Att ha ytan 60 cm ifrån fungerar lika väl tycker vi. Det som nu fått bestämma är dels det estetiska, tycker det blir snyggare så här, samt att kyl/frys inte kommer precis mitt emot spisen och är ivägen.

Tack för din feedback EB!
 
Hejsan!
Jag skulle inte valt att ha micro/ugn brevid kylskåpet.
Skulle nog flyttat hela högskåpet längst till höger i den raden och alltså ha en lång bänk mellan högskåp och kyl/frys. Överskåpen på den sidan hade jag isåfall skippat helt för det finns rätt så mkt skåp redan enligt mina behov.
Mvh Thanos
 
Thanos skrev:
Hejsan!
Jag skulle inte valt att ha micro/ugn brevid kylskåpet.
Hej! Frågan är, varför då? :)

Vi har nu en ordinär dörröppning in till korridorköket men vi vill skapa en öppnare och luftigare lösning bl a genom att bredda ingången. Att sätta ett högskåp först till höger tar bort mycket av den planen...

Tack för din feedback Thanos!
 
Ett par kommentarer:

- I texten står det att hällen kommer att vara längst till höger, medan det på bilden ser ut som om det finns en viss yta där. Tänk på att försöka få detta avstånd lagom stort. Är det för litet (bör nog vara minst 30 cm) hamnar spisen i en hörna och det kan kännas trångt, och är ni högerhänta kanske ni t.o.m. slår i väggen om ni skall röra i grytorna längst in.

- Personligen tycker jag att en ”vanlig” kombinerad K/F ger både för liten plats i kyl och i frys. Fundera på om det är värt att köpa en som är extra hög.
 
Hej nilssonC! Tack för dina synpunkter.

Vi har tänkt över dem båda innan men det är alltid skönt att få bocka av och dubbelkolla och därmed få det bekräftat att man har tänkt rätt! Det är ju lite av meningen med en dylik tråd...

Det är ett 40-bänkskåp till höger om hällen och det avståndet kommer även att gälla på bänkskivan innan hällen kommer. Utrymmet behövs mycket riktigt och det ska även gå att ställa en kastrull där tänkte vi.

Vad gäller kyl/frys så har vi idag en kombinerad som är 180 cm hög och vi har aldrig upplevt det som för lite och då har vi ändå två barn. Vi siktar dock på en på 200 cm för säkerhets skull. Går allt åt pipan så är det bara att köpa en frysbox att parkera i källaren.

Vi har dock noterat att de har frysdisk på ICA så varför ska vi lagra hemma när de har så gott om plats? :)


 
Kom precis på en sak till – satsa på en underlimmad diskho! Kostar en hel del extra, men gör det otroligt mycket lättare att hålla rent.
 
Självklart, det blir en ho (vilken typ ej beslutat ännu) underlimmad i laminat. :)

 
Är det någon som har en idé om vad vi ska göra med murstocken längs in till vänster?
b8_left.jpg
Jag vill bara sätta kakel på "långsidan" över bänken och inget på sidorna. Vad ska vi sätta på murstocken - både mot bänk och andra sidan av den, vid altandörren?

Alternativ: täckskiva, måla, tapet, kakel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.