J Jarlsgård skrev:
Ingen fara! Jag sitter på fjärrundervisning i skrivande stund i kommunikation, så jag reagerade lite extra på grund av det :crysmile:

Men jag förstod av kompletterande inlägg som du lagt upp att det var fler faktorer som spelade in, till exempel nuvarande husets utformning.

Då är det ju fler faktorer som påverkar och det känns rent instinktivt som att ni redan bestämt er :)
Ska besöka tomten ikväll igen och filma lite så får ni se. Är svårt. Känns lite som om detta är vår enda chans för vi vet ju inte hur marknaden kommer att vara sen heller

Har ju legat högt nu bostadsmarknaden och tror inte den kommer ligga högt i flera år till tyvärr.

Sen är det ju lite så att det är himla lockande att få alla dessa finesser och jag som inredningsnörd få bestämma allt

Väntar på en förhandsvärdering och får se vad den säger. Lär ju ligga på 4,2 som ska vi bygga på eller mer annars blir inte banken glad.
 
Karlia
Vore jag du skulle jag åka till nya tomten i rusningstid och lyssna. Trafikljud går inte att påverka. Använder ni inte uteplats och trädgård är det givetvis inget problem.
 
  • Gilla
Blåsalvia och 1 till
  • Laddar…
Ja det är ju tyvärr trafik där hela dagarna och vi kommer ju att ha altanen mot vägen måste ställa huset så eftersom det är mycket prickad mark. Ska visa en bild om jag hittar något.

Har hört av mig till kommunen nu om det bullerplank och hoppas de kan gå med på det med ett sånt blir det lugnt. Är ju ingen motorväg eller så utan jag tror bilarna bara får köra 50 lär kolla upp det.
 
Är det något snabbare än 40-väg så hade jag skippat tomten.

Har idag 70-väg "bakom huset". omöjligt att föra ett samtal på baksidan utan att bli störd av trafiken som kör förbi.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Är en 50 väg men huset ligger typ 20 meter från vägen och det är typ träd mot vägen dock inte beklädda träd.
 
Typ där jag ritat kommer huset att sluta och då är det en bit kvar till vägen. Kommer även få tak över altan direkt inbyggt i huset.
 
  • Satellitbild över en tomt markerad med linje där ett hus kommer att sluta, med avstånd till en väg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade tvekat ändå.
Ser spontant inte ut som en väg folk kommer hålla 50 på, ni kommer även få alla motorljud från accelererande fordon.

Har också 20m mellan väg och hus.
Växtlighet stoppar i princip inget av ljudet tyvärr.
 
Nej det enda som borde stoppa det är ju bullerplank och jag läste att vid nybygge får det max vara 55db och det borde det överstiga så har vi tur kan Gävle kommun fixa det åt oss. Grannen till oss tyckte inte alls att det låter något. Svårt det där.
 
Ljudet kommer som sagt inte dämpas märkbart pga träd/skog men finns en viss risk det blir värre :surprised: när du ställer en fast vägg ivägen också, alltså ljudet kommer att studsa mot din husvägg och det kommer låta mer på altanen än det gör nu. Men du får minskat ljud på framsidan då...
 
På framsidan kommer det inte vara så mycket ljud för det är ingen väg där och garaget kommer placeras framför huset oxå så blir bra insynsskydd där ska försöka rita en bild haha.

Det är bara baksidan det är tal om men skaffar vi ett bullerplank borde det bli bra.

Vi kommer att köpa fönster 3 glas från traryd och de skulle kolla hur väl deras fönster är tätade men jag tror inte det kommer att låta så mycket inne eller inget alls faktiskt.

Vi bodde ju mitt emot detta hus förut och det låg precis vid vägen typ ingen skog mellan och typ 15 meter ifrån och då tänkte vi inte på det. Klurigt!
 
Tänk på att ni inte kan bygga ett bullerplank hos grannen, utan får i så fall bygga ett mot grannarna också, på baksidan då.
 
Ja bullerplank kommer det bara vara på vår baksida mot vägen och så kan det sluta på vår tomt så hon blir inte berörd.
 
Bilarna låter ju inte bara när de är rakt utanför ert hus, det är även innan och efter, så då får ert plank gå upp längs med tomtgräns mot grannarna en bit också,
 
Lägg ner hela idén och tänk på barnen.
 
  • Gilla
Nissens och 6 till
  • Laddar…
Antar att det blir typ något såhär?
 
  • Satellitvy över tomtmark på Södra Nyvallsvägen med markerad tomtgräns i Gävle.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.