Hej!

Jag har en sommarstuga på västkusten. Marken består av sand.

Ett fönster på söderväggen är dåligt och det har troligtvis runnit in vatten i underliggande panel och isolering.

Hur får jag på bästa sätt bort doften/odören i stugan?

Byta isolering, fönster och panel. Ozonapparat samt bättre ventilation är det jag planerat.

Hur mycket ventilation bör finnas i varje rum ovh vilken produkt är bäst och mest prisvärd?

Stugan består av ett litet kök, litet vardagsrum och två jättesmå sovrum.

Det var ngn form av heltäckningsmatta el korkmatta i stugan vid inköp 1997. Mattan togs bort i alla rum och golvet/träplankor under slipades. I hall och kök las plastmatta över den befintliga mattan.

Tips önskas på bästa sätt bli av med doften.

Tack på förhand!
 
Allt skadat material måste tas bort. Ozon är kanon så när du använt den och det skulle komma tillbaka lugnt har du kanske mer skador.

Ventilation bör vara 0,35 l/s per kvm. Enklaste är att borra hål i yttervägg och sätta in tilluftsventiler i sovrum och vardagsrum och sen sätter du en badrumsfläkt på konstantdrift i badrum och du kan byta spisfläkten med en med grundflöde som går lite hela tiden.
 
Tack för svar!
 
För sommarstugor tycker jag att solventilatorer är kanon!

D v s en svart låda som värms och sedan skickar in varmluft. Nån extra ventil i annat rum ska dit samtidigt. Du kommer alltid till en nyvädrad sommarstuga.

Solarventi är ett märke. Stor skillnad sedan vi satte en sån i en stuga vi använde förr.

Först av allt ska självfallet allt skadat bort o s v...
 
Beror ju också på vartt doften kommer ifrån. Vet du vad som är rotorsaken? När är huset byggt?
 
  • Gilla
Tamak
  • Laddar…
VI har samma problem i vår stuga efter ett takläckage som fanns när vi köpte stugan. VI trodde vi hade åtgärdat allt men lukten finns kvar. Blir nog till att riva upp väggen på motsatt sida öfr att se om det finns läckage där och sedan byta innervägg och isoleringen. Bara hoppas att det faktiskt funkar för börjar bli lite desperat.
 
H huggan skrev:
Allt skadat material måste tas bort. Ozon är kanon så när du använt den och det skulle komma tillbaka lugnt har du kanske mer skador.

Ventilation bör vara 0,35 l/s per kvm. Enklaste är att borra hål i yttervägg och sätta in tilluftsventiler i sovrum och vardagsrum och sen sätter du en badrumsfläkt på konstantdrift i badrum och du kan byta spisfläkten med en med grundflöde som går lite hela tiden.
Har du testat Ozonair eller liknande produkter? Funkar det bra enligt dig?
 
Ha bara använt Airmasters produkter.
 
En sommarstuga som står ouppvärmd under vinterhalvåret får alltid problem, det är min erfarenet. Möjligen om allt material är av sten kan det fungera. Annars krävs underhållsvärme.
 
S sepani skrev:
En sommarstuga som står ouppvärmd under vinterhalvåret får alltid problem, det är min erfarenet. Möjligen om allt material är av sten kan det fungera. Annars krävs underhållsvärme.
Vi har en stuga som är sedan 60 talet. Aldrig varit uppvärmd vintertid. Ingen lukt alls.

Plintgrund är fult, men jäkligt bra...
 
S sepani skrev:
En sommarstuga som står ouppvärmd under vinterhalvåret får alltid problem, det är min erfarenet. Möjligen om allt material är av sten kan det fungera. Annars krävs underhållsvärme.
Vi kör 10 grader på vintern och har plintgrund. Tyvärr luktar det iaf men vi får jaga vidare. Köpt en ozongenerator för att köra så att vi iaf klarar oss till i höst innan jag börjar riva ordentligt. Anar att det är väggarna.
 
  • Gilla
Nicci
  • Laddar…
M Mikael K. skrev:
Vi har en stuga som är sedan 60 talet. Aldrig varit uppvärmd vintertid. Ingen lukt alls.

Plintgrund är fult, men jäkligt bra...
Bara att gratulera. Sen är det oxo olika hur känslig man är. Jag har kompisar som inte värmer upp och de tycker inte det luktar något, medan t ex jag tycker det. Men med plintgrund och fritt blås bör det bli en bra genomluftning. Och kanske inte förvara för mycket textilier under vintern.
 
Det kan ju vara att huset stått ouppvärmt någon gång tidigare? Och då redan tagit skada.

The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
Vi kör 10 grader på vintern och har plintgrund. Tyvärr luktar det iaf men vi får jaga vidare. Köpt en ozongenerator för att köra så att vi iaf klarar oss till i höst innan jag börjar riva ordentligt. Anar att det är väggarna.
 
S sepani skrev:
Det kan ju vara att huset stått ouppvärmt någon gång tidigare? Och då redan tagit skada.
Ja, sån är det nog. Det stog under tio år vad vi förstår innan vi köpte det. Var en läcka i taket som vi har åtgärdat samt bytt delar av en vägg men tror att det finns en del kvar.

Det som är konstigt är att man inte känner någonting på sommarhalvåret.

Vi har beställt en ozon generator som vi kommer köra några gånger, sedan i höst så river jag väggen där vi tror/vet att problemet är så får vi se om det måste göras något större. Får en känsla av det iaf.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.