Hej!
Vi har ärvt ett fint gammalt hus. Huset har varit bebott av ett gammalt pensionärspar som inte renoverat något de senaste 30 åren. Vi kommer göra en större renovering naturligtvis. Nu till min fråga. Vi måste byte el. All el. Det är ca 200kvm stort och all el är utanpåliggande. Vi måste även dra el till diverse uthus där elen inte längre fungerar. Jag förstår att det är svårt att sätta ett pris men någon här som har lite koll på vad det kan kosta?
 
Ska ni fortsätta med utanpåliggande, eller bygga in elen i samband med att väggar och tak renoveras? Vad är det för ålder på befintlig el?
 
useless useless skrev:
Ska ni fortsätta med utanpåliggande, eller bygga in elen i samband med att väggar och tak renoveras? Vad är det för ålder på befintlig el?
Det är ju naturligtvis en kostnadsfråga. Jag vill bygga in elen men problemet är väl att vi inte kommer kunna renovera allt samtidigt. Vi kommer bo på övervåningen när undervåningen renoveras och vise versa. Det gör ju att elbytet blir problematiskt..
Elen är ca 40 år gammal. Det finns 6 proppskåp lite överallt i huset. Det känns inte superpraktiskt..
 
Skall ni fälla in elen så tar det mer tid.
Ytterväggar kan man tilläggsisolera inåt och dra elen i, innerväggar får man fräsa spår i.

Min erfarenhet är att elarbeten tar betydligt mer tid än var man tror.

Skall du få något vettigt pris så får du nog försöka få ut nån elektriker till huset.
 
Joelbw Joelbw skrev:
Det är ju naturligtvis en kostnadsfråga. Jag vill bygga in elen men problemet är väl att vi inte kommer kunna renovera allt samtidigt. Vi kommer bo på övervåningen när undervåningen renoveras och vise versa. Det gör ju att elbytet blir problematiskt..
Elen är ca 40 år gammal. Det finns 6 proppskåp lite överallt i huset. Det känns inte superpraktiskt..
Jag har gjort så att jag har den gamla centralen kvar som matar övervåningen, där jag har kvar den gamla elinstalltionen.
På undervånings som jag håller på att renovera har jag en ny normcentral som försörje det som är inkopplat på bottenvåningen.

Så man kan göra det "sektionsvis".
 
Vi har bytt el efter hand i vårt 200+ kvm hus från 1911 då den var i "original" så att säga. Om man byter utanpåliggande till ny utanpåliggande och i rör där det redan finns rör, nya centraler kanske plus allt extra el man vill passa på att fixa så gissar jag på i regionen omkring 100K.

Men ska man leja bort att dra rör i väggar och med allt jobb att återställa väggar o.s.v. finns det väl ingen hejd på det
 
Näe fan jag är alldeles för optimistisk, 100K räcker inte..
 
40 år gammal el brukar det inte vara några större fel på. Vad är det som måste bytas?
 
  • Gilla
Mmhe71
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.