Hej, har det någon betydelse hur stor luftspalten är mellan isolering och panel för isoleringsförmågan? Tänker i detta fall på ca 25mm alt 45mm?

Håller på och glasar in en befintlig altan och brottas med hur jag skall sätta panelen för att inte komma för långt ut. Jag är tvungen att regla om lite vilket gör att jag måste använda en 45x45 utanpå befintliga reglar. Tänker då om jag kan sätta vindduken mellan befintlig regel och min nya 45x45, för att sedan sätta panelen direkt på 45x45, istället för att behöva lägga luftspalten utanpå 45x45.

Men är fundersam om det blir allt för stort mellanrum mellan panel och isolering. Isoleringen är mest för att behålla lite värme. Inte för att kunna ha varmt vintertid typ. Så jag kanske nojar mig för detta =) Men tänkte att jag slänger ut frågan till de vise i denna grupp
 
Vilken typ av isolering skall du använda dig av?
 
Silver78 Silver78 skrev:
Vilken typ av isolering skall du använda dig av?
I detta fall blir det mineralull då det är väggen jag kommer sätta dem på. Isolering som blir över ifrån att tilläggsisolera en yttervägg.
 
Ändrar min frågeställnign lite. Behöver man ens luftspalt med Cellplast EPS? Då kanske det är bättre jag sätter sån annars som isolering kom jag på
 
Minimikravet är 25 mm. Men det är viktigt att det är tätt i övergång tak/vägg. Risken med för stor spalt är att du kan få för mycket kall vind innanför och därmed få kondenseringspunkten närmare konstruktionen. Men eftersom det rör sig om så pass lite isolering så skulle jag säga att det kommer krypa ut en hel del värme som torkar upp så en luftspalt på 25 mm är mer än tillräckligt. Frågan är då hur mycket värme som finns här. Att diffusionstäta kan leda till att att kondenseringspunkten hamnar på fel sida om utrymmet är sparsamt uppvärmt. Men åter igen så brukar det vara ett icke problem när man man isolerar tunt. Tänk på att du slipper en hel nedkylning genom att isolera golvet.
 
Enstegstätning är inte att rekommendera. Många som har fått problem med det. Däremot så är cellplast ganska vettigt då det inte binder fukt på samma sätt. Däremot så transporterar inte cellplast fukt så du måste ändå diffusionstäta och en luftspalt utanför.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Min tanke är ju att sätta på detta vis utifrån:

1. Panel
2. 45x45
3. Vindduk
4. Isolering
5. Innerpanel av något slag.

Denna panelvägg kommer vara under glasparti, så det kommer inte gå upp till taket. Uterummet då det är litet och blir inglasat kommer säkerligen alstra extremt mycket värme då det är i söderläge. Så en hel del varmluft kommer tryckas ut och är även min vilja att då ej ha för tät konstruktion på det hela. Så taket är t.ex inte isolerat. Utan det är mer tänkt att inglasningen skall vindskydda, höst/vår.
 
Med lite eftertanke så blir det nog så här att jag vid glaspartiet (på sidorna om) sätter min 45x45 regel, medans under glaspartiet där jag skall sätta panel, sätter jag 2 st 25mm spikläkt, så får jag in vindduken däremellan och luftspalt på 25 mm utan att bygga ut mer än min 45x45 med någon mm
 
Du får nog tänka om lite angående isolering. Har man inte bra isolering i tak och golv så kommer du inte få någon vidare effekt av att isolera ytterväggen. Är det vindskyddade egenskaperna du är ute efter så kommer du få lika bra egenskaper med ett tunt lager cellosa mellan ytter och innervägg. Då får du en diffusionsöppen konstruktion som inte är känslig.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Du får nog tänka om lite angående isolering. Har man inte bra isolering i tak och golv så kommer du inte få någon vidare effekt av att isolera ytterväggen. Är det vindskyddade egenskaperna du är ute efter så kommer du få lika bra egenskaper med ett tunt lager cellosa mellan ytter och innervägg. Då får du en diffusionsöppen konstruktion som inte är känslig.
isoleringen i väggen är först och främst för att stå emot lite värme på morgonen
 
  • Gilla
C-GC
  • Laddar…
28 eller 45mm luftspalt bör inte ha någon betydelse. Men vindduk på isoleringen bör du ha
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.